Novinky

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

  • 22.03.2024 Good Brown má s McLarenem smlouvu do roku 2030.

Facebook Instagram

Exkluzivní rozhovor se sportovním komisařem VC USA

Exkluzivní rozhovor se sportovním komisařem VC USA

Novák: Tohle jsem ještě nezažil

Ani po několika dnech ještě neutichly vášně kolem penalizace Maxe Verstappena v závěru VC USA v Austinu. Pro Radovana Nováka, jednoho ze čtyř na kauze zainteresovaných sportovních komisařů, je řešení podobných konfliktů denním chlebem. I on ale přiznává, že ho některé reakce poněkud zaskočily.

Odkdy sportovního komisaře ve F1 děláte?

Od roku 1994. Na svoji první cenu nikdy nezapomenu, byla to ta, při které zahynuli Roland Ratzenberger a Ayrton Senna.

A kolik jste jich od té doby absolvoval?

Přesné statistiky si nevedu, odhadoval bych, že jich bylo někde asi devadesát. Byl jsem na všech okruzích, s výjimkou Monaka.

Pročpak tam ne?

Mně se ta trať nelíbí, připadá mně, že je vhodná pro auta z padesátých a šedesátých let, ne pro současná. Obecně se to o mně ví, takže tam nebývám delegován.

Nerozhodujete ovšem sám…

Ne, jsme čtyři, hlavní sportovní komisař, další zahraniční člen, zástupce domácí federace a jeden bývalý zkušený závodník. V Austinu to byli konkrétně Garry Conelly z Austrálie, Dennis Dean z USA, Mika Salo z Finska a moje maličkost.

Může každý z vás vyvolat vyšetřování konkrétního incidentu?

Ono to funguje trochu jinak. Tuto pravomoc samozřejmě máme také, ale 99 procent podnětů přichází od ředitele závodu Charlieho Whitinga. Tak tomu bylo i ve Verstappenově případě. Na ředitelství sedí operátor, který má k dispozici všechny možné pohledy kamer, a od něj si vyžádáme potřebné záběry. Ty pak posuzujeme, k tomu si přibíráme případně údaje z telemetrie.

 

Sportovní komisař Radovan Novák na svém pracovišti během velké ceny F1

 

Proč někdy padne verdikt okamžitě, jindy až po závodě?

Jestliže jsme si jisti, vydáme rozhodnutí okamžitě. Pokud ne, předvoláme si jezdce po skončení závodu k pohovoru.

Takže Verstappenův prohřešek byl jednoznačný?

Ano, na tom jsme se všichni čtyři shodli bez sebemenších pochyb. Opustil dráhu a musel být penalizován.

Byli jste ale opravdu hodně rychlí!

Idea prezidenta FIA pana Jeana Todta je, že sporťáci mají konat okamžitě. Tady to bylo komplikované navíc tím, že k události došlo v posledním kole. Chtěli jsme, aby bylo jasno ještě předtím, než se půjde na stupně vítězů.

Co říkáte na nejčastější námitku, že i ostatní se ocitali za čárou a nikdo z nich nebyl potrestán?

Zde se musím odvolat na Charlieho Whitinga, který tvrdí, že pravidla jsou sice pro všechny stejná, ale v nekrizových situacích, kdy dotyčný jejich porušením nezískává výhodu, je možný tolerantnější výklad. Verstappen jako jediný z toho měl ve VC USA prospěch.

Jak jste došli k pětisekundovému trestu?

Na to existuje přesná tabulka a v ní je za získání neoprávněné výhody tento postih. Z toho jasně vyplývá, že rozhodně nebylo naším primárním cílem vyšoupnout Verstappena z pódia.

Došlo po závodě k nějaké otevřené kontroverzi mezi jím a vámi?

To ne, ale navštívili nás pánové z Red Bullu, šéf Christian Horner a týmový manažer Jonathan Wheatley. Řeknu vám, ještě jsem neviděl, aby někdo takhle anglicky nadával. A práskal dveřmi.

Překvapilo vás to?

Upřímně, ano. Takové emoce jsem nikdy předtím nezažil. Stávalo se, že si lidé z týmů přicházeli postěžovat, ale chovali se civilizovaně.

Značně nediplomaticky se vyjadřovali i další aktéři. Hrozí jim za to sankce?

Obecně platí, že za tým nese v tomto směru odpovědnost jezdec. Ovšem FIA stanovila, že nejpozději do pátku 27. října se musejí všichni hříšníci omluvit. Týká se to i Verstappena seniora.

 

Bernie Ecclestone s českým sportovním komisařem FIA Radovanem Novákem