Muž dvou závodů
Gianni Morbidelli slaví padesátiny
Absolvoval 67 velkých cen, výrazněji se však do historie F1 zapsal jen ve dvou z nich. V Adelaide 1991 se poprvé a naposledy svezl s ferrari, o tři roky později dosáhl na stejné trati svého jediného pódiového umístění.
Rodák z Pesara Gianni Morbidelli pochází ze známé rodiny výrobců motocyklů. V motokárách to dotáhl k titulu juniorského vicemistra světa, ale přechod na monoposty byl pro něj dost bolestivý. V italském šampionátu F3 se dlouho nemohl prosadit a vyhrál ho až na třetí pokus v roce 1989. Zřejmě v této době se zrodilo všeobecně rozšíření mínění o Morbidellim jako protekčním jezdci, kterému rodiče zaplatili místo v nejlepších týmech.
V sezoně 1990 nastoupil jednak do F3000, v níž skončil pátý, jednak získal prestižní džob jako testman u Ferrari ve F1. A ten mu pomohl i k premiéře v šampionátu. Ve VC USA zaskočil u BMS Scuderia Italia za nemocného Emmanuela Pirra, jenže ztroskotal už v kvalifikaci. Vyšlo to, ve stejném voze, až v Brazílii. Dojel čtrnáctý. Pak ještě dvakrát hostoval u Minardi a nakonec si s touto stájí z konce pole plácl. V jejích službách setrval dva roky, bodů se ovšem nedočkal.
Začátky spolupráce s Minardi v roce 1991
Na konci sezony 1991 přerostly rozpory mezi Alainem Prostem a vedením Scuderie Ferrari v otevřenou roztržku. Francouz se sbalil ještě před závěrečným podnikem a do jeho auta se tak v Austrálii posadil rezervista Morbidelli. Obtížné role se zhostil se zdarem, když vybojoval šesté místo. Bral však za něj jen půl bodu, protože závod byl kvůli prudkému lijáku ukončen ve 14. z plánovaných 81 kol. Další šanci mu nicméně už v Maranellu nedali.
Do F1 se vrátil po roční pouze v sezoně 1994. Po boku Christiana Fittipaldiho hájil barvy Footworku, což byl přejmenovaný Arrows. Ani tohle angažmá nebylo žádné terno, v rozpočtu chyběly peníze a technika často selhávala. Morbidelli přesto skóroval pátou pozicí v Německu a šestou v Belgii. V ročníku 1995 se musel o kokpit dělit s Massimilianem Papisem a na start se tak postavil jen desetkrát. V divokém klání v Adelaide, které po odstoupení většiny favoritů dokončilo jen osm účastníků, byl nakonec odmávnut jako třetí, byť s dvoukolovou ztrátou na vítězného Damona Hilla.
V Silverstone 1995 s týmovým kolegou u Footworku Takim Inouem
Jenže ani to ho nezachránilo a v následující periodě na něj zbyl pouze post záložního pilota Jordanu. Poslední comeback v roce 1997, kdy po něm sáhl Sauber, už nevyšel.
Během své kariéry ve F1 získal Morbidelli 8,5 bodu a v celkové klasifikaci byl nejlépe čtrnáctý. V dalších dekádách byl velmi aktivní zejména ve sportovních a cestovních vozech. V roce 2000 obsadil bronzový stupínek v ME cestovních automobilů, vyzkoušel si i WTCC a dokonce také MS v rallyekrosu.