Novinky

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

Facebook Instagram

Technický ředitel McLarenu vysvětluje rozdíly mezi motory

Technický ředitel McLarenu vysvětluje rozdíly mezi motory

Přechod nebyl jednoduchý, ale už je dokončen

Technický ředitel McLarenu se rozhodl trochu detailněji vysvětlit, v čem spočívají úskalí přechodu od pohonné jednotky Hondy k Renaultu. Mimo jiné prozrazuje, že koncept Hondy má blízko k Mercedesu, zatímco pohonná jednotka Renaultu se podobá té od Ferrari.

"Architektura Renaultu je velmi odlišná. V základě nyní existují dvě architektury. Mercedes a Honda mají jeden přístup a Ferrari s Renaultem jiný. Rozdíl v podstatě spočívá v umístění turbodmychadla. U typu Mercedes/Honda je kompresor v přední části motoru, turbína v zadní části a MGU-H je umístěno doprostřed V (do prostoru mezi válci). Typ Ferrari/Renault má kompresor v zadní části motoru, za ním MGU-H a za tím turbínu. Tyto dva typy vyžadují velmi odlišné věci od vašeho šasi i převodovky.

Nyní již máme zkušenosti s oběma typy, takže známe jejich klady i zápory. Na typu Renault některé věci miluji a jiné jsou trochu frustrující. Ale měli jsme docela štěstí, že rozhodnutí změnit motor přišlo v hodině dvanácté, později by se to už nedalo udělat. Museli jsme rekonfigurovat šasi, změnit systém chlazení a upravit převodovku, ale stihli jsme to včas a bez velkých kompromisů v oblasti podvozku.

Byla to opravdu velká změna. Motor Renault je v šasi posazený více vpředu. U Hondy potřebujete nasátý vzduch dostat k přední části motoru, jenže v tomto prostoru překáží palivová nádrž. Výsledkem je, že potřebujete delší šasi. Na druhé straně, za zadní částí motoru pak nemáte turbodmychadlo, což se pozitivně projeví na vnitřním odpružení a v zádi je pak jednodušší uspořádání.

Když tedy přecházíte k Renaultu, zjednoduší se přední část motoru. Tím jsme získali zpět prostor na palivo. Motor může být více vpředu a z toho vzniká aerodynamická výhoda v oblasti jeho krytu a výfuku, protože jsou blíže středu vozu. Jenže pak dojdete k turbodmychadlu a musíte změnit zadní zavěšení a prodloužit převodovku. Ale odvedli jsme skvělou práci. Opravdu fantastickou. Bylo to opravdu velmi, velmi intenzivní. Měli jsme na to v podstatě dva týdny, abychom si s tímto poradili, ale víceméně jsme věděli, co bude třeba udělat."


McLaren se nyní, po třech letech exkluzivity na motory Honda, nevyhne srovnání s Red Bullem a s továrním týmem Renaultu. Vynucené změny konceptu svého vozu spojil s dalšími a nyní musí čekat, s čím přijdou konkurenti. V druhém roce platnosti nové podoby technických pravidel se dá očekávat, že i soupeři přijdou s několika novinkami.

"Když se rozhodnete pro určitou architekturu, některé věci se už během sezony nedají změnit. Tuhle šanci máte, až když potom vůz měníte. Myslím, že ostatní, když už viděli jiné vozy, mohou tyto změny udělat. Musíme tedy předpokládat jejich zlepšení a jelikož je tato generace vozů ještě poměrně nevyzrálá, nejspíš to bude větší progres, než je obvyklé."