Novinky

  • 21.07.2018 Good Vítězem kvalifikace pro VC Německa se stal Sebastian Vettel (Ferrari)

  • 21.07.2018 Good Nejlepšího času ve 3. tréninku na VC Německa dosáhl Charles Leclerc (Sauber)

  • 20.07.2018 Good Ve druhém tréninku na Hockenheimringu byl nejrychlejší Max Verstappen (Red Bull)

Facebook Instagram

Před VC Bahrajnu 2018

Před VC Bahrajnu 2018

Druhá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1

Na okruhu v As-Sachíru nedaleko hlavního města Manama se F1 jezdí pravidelně od roku 2004 s jedinou výjimkou v roce 2011. Tehdy zabránily konání závodu nepokoje obyvatelstva, které královská rodina jen obtížně zvládala. V roce 2006 dokonce Velká cena Bahrajnu zahajovala sezonu. Pouze v roce 2010 se jelo na delší variantě okruhu (6299 m). Původní trať měřila 5417 m a od třetího ročníku se o pět metrů zkrátila.

Historie okruhu

Bahrain International Circuit byl vybudován na popud členů zdejší panovnické rodiny. Přišel na 150 milionů euro a navrhl ho známý Hermann Tilke. Otevřen byl v roce 2004 (prvním vítězem se stal Michael Schumacher), v roce 2010 prošel částečnou přestavbou. Nezapomenutelný je především ten závod, který se neuskutečnil. Sezona 2011 měla původně stejně jako ta předchozí začít v malém ostrovním bahrajnském království. Po více než čtvrt století se však musela velká cena F1 na poslední chvíli rušit. Důvodem byla neklidná politická situace v zemi, střety policie s demonstrujícími obyvateli a z toho vyplývající riziko pro účastníky i návštěvníky. Bahrajn dostal ještě šanci navrhnout náhradní termín, ale ten se nakonec nepodařilo včas najít. Zrušení závodu všichni považovali za rozumné a podobné problémy se od té doby neopakovaly.

Závod v roce 2017

VC Bahrajnu se loni jela jako třetí podnik seriálu a na vedoucí pozici průběžné klasifikace do ní nastoupili se shodným ziskem 18 bodů Hamilton a Vettel. Po dvou absencích, způsobených zraněním, se poprvé v kokpitu sauberu představil Wehrlein.

V počátečních fázích kvalifikace byl nejrychlejší Hamilton, ale ve třetí a rozhodující ho předčil jeho týmový kolega Bottas. Bylo to jeho první pole position ve F1.

Do závodu nenastoupil kvůli technickým problémům Vandoorne. Bottas po startu obhájil vedení, za ním se Vettel prosmýkl před Hamiltona. Razantně šel v úvodu kupředu Verstappen, který zdolal Räikkönena a posléze i Ricciarda. Před finského veterána se záhy dostal rovněž Massa.

První čtyři jezdci se drželi těsně při sobě, s menší ztrátou následoval Massa, který ovšem v sedmém kole neodolal Räikkönenovu tlaku. O dvě kola později odpadl Magnussen (elektrika) a Vettel zahájil sérii úvodních zastávek v boxech. Přezul na superměkkou směs. Stejnou strategii zvolili i Räikkönen a Verstappen. Jenže nizozemský mladík krátce po návratu na trať chyboval a havaroval. Ve 13. kole vzájemně kolidovali v první zatáčce Sainz a Stroll a do akce byl povolán safety car. Oba mercedesy neprodleně zamířily k mechanikům pro nové obutí, přičemž Hamilton jel tak pomalu, že ho sportovní komisaři (mezi nimiž byl i Čech Novák) potrestali pětisekundovou penalizací za blokování Ricciarda. Bottas, jehož zastávka neproběhla právě hladce, přešel na superměkké, Hamilton na měkké.

 

Duo mercedesů se tentokrát muselo sklonit před Vettelem

 

Na špici se tak kvůli potížím stříbrných šípů objevil Vettel. Následovali Bottas, Ricciardo, Hamilton, Massa a Räikkönen. Jezdec Red Bullu však dlouho nedokázal zahřát gumy, takže jen bezmocně přihlížel, jak ho předjíždějí Hamilton, Massa i Räikkönen. Ve 24. kole už podruhé pokořil Räikkönen Massu a usadil se na čtvrté příčce. Téměř současně pustil Bottas se stále hůře ovladatelným vozem před sebe Hamiltona.

Druhou rundu zastávek načal ve 30. kole Bottas. Na dráhu se vrátil na měkkých pneumatikách, v čemž ho napodobili všichni ostatní favorité s výjimkou Ricciarda, jenž neměl už co ztratit a vsadil na superměkkou směs. Jako poslední odbočil do uličky před boxy Hamilton, přičemž si při této příležitosti zároveň odpykal svůj trest.

Vettel tím měl cestu ke svému 44. triumfu ve velkých cenách volnou. Jeho největší soupeř sice díky několika nejrychlejším kolům zredukoval desetisekundovou ztrátu zhruba o třetinu, na dostřel se ale nedostal. Ve finiši ještě odstoupili Ericsson (převodovka) a smolař Alonso (motor).

Pod šachovnicí projel první Vettel před Hamiltonem a Bottasem. Body brali také čtvrtý Räikkönen, pátý Ricciardo, šestý Massa, sedmý Pérez, osmý Grosjean, devátý Hülkenberg a desátý Ocon.

 

Sebastian Vettel loni vyhrál dvě ze tří úvodních velkých cen

 

BahrajnVC Bahrajnu

Okruh: Bahrain International Circuit

Místo: as-Sachír

Bahrajn okruh
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F12004
  • POČET KOL57
  • DÉLKA OKRUHU5412 m
  • DÉLKA ZÁVODU308,238 km
  • REKORD OKRUHU1:30.252 (2004)
  • DRŽITEL REKORDUMichael Schumacher
 
  • Počet zatáček15
  • Nadmořská výška-16 – 0,9 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivastřední
 

6. – 8. dubna 2018

  • První tréninkPÁ   13:00 – 14:30
  • Druhý tréninkPÁ   17:00 – 18:30
  • Třetí tréninkSO   14:00 – 15:00
  • KvalifikaceSO   17:00 – 18:00
  • ZávodNE   17:10 – 19:10
 

Charakteristika okruhu

Konstrukce tratě v Bahrajnu je unikátní tím, že je složena z šesti samostatných okruhů, z nichž čtyři je možno využívat nezávisle na sobě ve stejnou dobu. Areál je vystavěn na ploše 169 hektarů jihozápadně od hlavního města Bahrajnského království. Vnitřní a vnější části okruhu tvoří trať pro formuli 1, která je konfigurovaná tak, aby zajistila jedinečné podmínky ke sledování závodu z tribun a VIP věže. Okruh s maximálním stoupáním 5,25% a maximálním klesáním 5,0% je složen ze 16 zatáček. Hlavní tribuna s prvotřídním zázemím má kapacitu 70 000 diváků a tiskové středisko pojme 500 novinářů. Dokonalá infrastruktura zatím mezi okruhy F1 nemá obdobu. Zázemí, doslova pětihvězdičkové, zahrnující i osmipatrovou VIP věž, je vybudováno tak, aby mohlo sloužit reklamním a firemním akcím, prezentacím, seminářům, luxusním večírkům a zábavě. Kapacita dosahuje až 5000 pozvaných hostů.

 

Vítězové VC Bahrajnu

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2017 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari Valtteri Bottas Mercedes Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2013 Sebastian Vettel Red Bull Renault Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2012 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Fernando Alonso Ferrari Ferrari Sebastian Vettel Red Bull Renault
2009 Jenson Button Brawn Mercedes Jarno Trulli Toyota Toyota
2008 Felipe Massa Ferrari Ferrari Robert Kubica BMW Sauber BMW
2007 Felipe Massa Ferrari Ferrari Felipe Massa Ferrari Ferrari
2006 Fernando Alonso Renault Renault Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2005 Fernando Alonso Renault Renault Fernando Alonso Renault Renault
2004 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
 

 

Základní údaje z ročníku 2017

Jízda na plný plyn (čas): 51 %

Jízda na plný plyn (vzdálenost): 63 %

Počet řazení za kolo: 54

Spotřeba paliva: vysoká

Největší přetížení: 3,8 G v 12. zatáčce

Největší rychlost: 339 km/h

Pravděpodobnost vyjetí safety caru 40 %

Průměrná teplota vzduchu: 26,5 °C

Průměrná teplota asfaltu: 32,3 °C

Doba věnovaná brzdění 18 %

Průměrné přetížení 4,4 g

Náročnost na brzdy 9

Nejdelší doba brzdění 2,51 s

Počet zastávek v boxech 31

Nejdelší úsek na měkkých pneumatikách 45 kol (Wehrlein)

Nejdelší úsek na superměkkých pneumatikách 26 kol (Ocon)

reklama
reklama

Komentáře ke článku