Novinky

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

  • 22.03.2024 Good Brown má s McLarenem smlouvu do roku 2030.

Facebook Instagram

Mistr, kterému se neprotáčela kola

Mistr, kterému se neprotáčela kola

Legendy: Alberto Ascari

Antonio Ascari svým vítězstvím v Monze dopomohl Alfě Romeo k zisku titulu mistra světa v roce 1924, ale o rok později zahynul při nehodě ve francouzském Montlhéry. Jeho syn Alberto (13. 7. 1918 v Miláně – 26. 5. 1955 v Monze), kterému tehdy bylo sedm let, jej provázel na všechny závody.

Svou touhu po závodech uplatňoval od 19 let za řídítky motocyklů Bianchi. Po vypuknutí války si vydělával dopravou pohonných hmot a vozidel z Itálie na africká bojiště. To mu umožnilo vyhnut se službě v armádě. Závody ale v Itálii pokračovaly. Proto se Alberto, přezdívaný Ciccio (tlouštík), spolu se svým přítelem hrabětem Lotariem Rangonim obrátili na Enza Ferrariho, aby jim postavil vozy pro závod Mille Miglia. Ten se v roce 1940 konal na okruhu kolem Brescie. Za volantem prvního Ferrariho vozu (ač jeho jméno ještě nemohl nést) vedl 21letý Ascari ve své kategorii, než jej vyřadila porucha.

Při cestách do Afriky se jeho společníkem stal Luigi Villoresi, který závodil s vozy Maserati. Villoresi Ascarimu zprostředkoval koupi staršího vozu. Alberto s ním dojel devátý v Tripolisu, kde Luigi skončil čtvrtý. Ciccio a o osm let starší Gigi se stali přáteli. Spolu navštěvovali večírky na milánské Corso Vercelli, kde se sblížili s atraktivními blondýnkami sestrami Tavolovými. Mladší Mietta bývala přítelkyní Luigiho bratra Emilia, který se zabil počátkem roku 1939 při testování Alfy Romeo v Monze. Alberto byl při seznámení zaskočen tím, že jí jméno Ascari nic neříká, zatímco ji udivilo, že neuměl tančit. Už po pár dnech ji překvapil pozváním k tanci – najal si kvůli ní učitele. Roku 1942 se jim narodil syn Antonio a zanedlouho holčička Patrizia.

V roce 1947 si Ascari a Villoresi koupili vozy Maserati a stali se členy Scuderie Ambrosiana. Gigi vítězil a Alberto sbíral zkušenosti. O rok později se Alberto dočkal prvního vítězství v San Remu. Pro VC Francie jej angažovala Alfa Romeo. V závodě, ve kterém se o 23 let dříve s alfou zabil jeho otec, vedl, ale podle týmové režie musel před sebe pustit Wimilleho a Sanesiho.

Úspěchy obou přátel přesvědčily Enza Ferrariho, aby je pozval do Maranella. Rok 1949 přinesl při neúčasti Alfy Romeo a finančních problémech Maserati převahu vozů Ferrari. V Ženevě dosáhl Ascari prvního vítězství vozu Ferrari v elitní velké ceně a v Monze vyhrál VC Evropy. 

Enzo Ferrari (vlevo) a Alberto Ascari v Monze v roce 1950 

V prvním ročníku mistrovství světa F1 neměly Ferrari proti navrátivším se alfettám šanci. Rok 1950 ale byl v Maranellu obdobím přechodu od přeplňovaných motorů 1,5 l k nepřeplňovaným 4,5 l. V Monaku Ascari dojel druhý se starým vozem, ale v Monze už s novým svedl velkou bitvu s Farinou a Fangiem na alfách. Když měl poruchu, převzal druhý vůz od Serafiniho (Villoresi byl zraněn) a dojel druhý za prvním mistrem světa Farinou. V nemistrovském závodě v Barceloně pak dovezl velké ferrari k prvnímu vítězství.

Rok 1951 byl ve znamení bitev mezi alfettami a Ferrari. Ascari dojel druhý ve Spa a v Remeši (s Gonzálezovým vozem). V Silverstone dosáhl pro Ferrari prvního vítězství González, když Ascari nedokončil. Následovaly dva triumfy Ascariho na Nürburgringu a v Monze. Ve Španělsku nastupoval s šancí na titul, jenže Ferrari mělo problémy s pneumatikami a mistrem se stal Fangio. Na konci roku 1951 ukončila Alfa Romeo závodní činnost a FIA vypsala následující dva ročníky mistrovství světa pro vozy F2, poháněné nepřeplňovanými dvoulitrovými motory. S nimi ještě více vynikl Ascariho čistý jezdecký styl. Ferrari také mělo nejlepší vozy této kategorie, poháněné čtyřválci inspirovanými americkým Offenhauserem. 

Alberto Ascari při Velké ceně San Rema v roce 1951 

V roce 1952 vynechal úvodní podnik MS, protože se připravoval na start v Indianapolisu. V Indy s ferrari neuspěl, ale po návratu do Evropy vyhrál všech šest velkých cen započítávaných do MS, ve kterých startoval. V následujícím roce se zlepšily vozy Maserati, ale na Ascariho převaze to mnoho nezměnilo. S návazností na předešlý rok vyhrál devět velkých cen po sobě.

Alberto Ascari za volantem Ferrari při slavném závodě na 500 mil v Indianapolisu 

Stal se dvojnásobným mistrem světa, ale na Ferrariho přístupu k jeho platu se nic nezměnilo. Proto s Villoresim přijali lukrativní nabídku Gianniho Lancii. V novém působišti se uvedl triumfem v silničním závodě Mille Miglia. Jenže vývoj první Lancie F1 šel pomalu. Dvakrát se proto svezl s maserati a pro Monzu mu Gianni Lancia zprostředkoval start s ferrari. Tam svedl velký souboj s Fangiem za volantem aerodynamického mercedesu, ale vyřadila jej porucha motoru. Až pro poslední závod sezony v Barceloně byla Lancia připravena. Ciccio byl nejrychlejší v tréninku a vedl, jenže jej zradila spojka. 

Ital Alberto Ascari v roce 1952 

Sezonu 1955 začal vedením ve VC Argentiny, ale nedojel. Vyhrál nemistrovské Velké ceny Turína a Neapole a v Monaku se po odstoupení rychlejších mercedesů dostal do čela, jenže kvůli poruše brzd havaroval v šikaně. S vozem spadl do moře, ale doplaval k potápěčům. Se zlomeným nosem skončil v nemocnici.

Gianni Lancia mu dal souhlas ke startu se sportovním ferrari v Monze. Cestou z Monaka se proto vydal podívat se tam na trénink. Přemluvil svého mladého týmového kolegu Castellottiho, aby mu půjčil vůz, se kterým zde měli startovat. V obleku a s půjčenou přilbou se vydal na trať s vysvětlením, že po nehodě je potřeba co nejrychleji znovu usednout za volant. Po dvou pomalých kolech zrychlil a pak havaroval v zatáčce Vialone. Už první pohled na Ascariho tělo přesvědčil jeho kolegy, že nehodu nemohl přežít. Alberto žil o pouhé tři dny déle než jeho otec. 

Alberto Ascari ve Ferrari F2 na trati ve Spa-Francorchampsu v roce 1952 

Příčina jeho havárie se nikdy nezjistila - podle některých teorií to byl důsledek nehody v Monaku, podle jiných se vyhýbal cyklistovi, zkracujícímu si cestu přes okruh. Nejpravděpodobnější je defekt pneumatiky.

Jeho řidičské schopnosti charakterizoval legendární novinář Dennis Jenkinson: „V Neapoli se startuje do kopce. Na startu stáli v první řadě Farina, Ascari a Fangio, za nimi González a Villoresi. Trojice z první řady vyrazila současně, ale už po pár metrech se do čela posunul Ascari před Fangiem, Farinou, Villoresim a Gonzálezem. Na asfaltu po sobě zanechali svou vizitku. Za Fangiem byly 30 metrů dlouhé souvislé černé pruhy, jak se mu protáčela kola. Farina nejprve protočil kola příliš, pak ubral a poté znovu přidal. Villoresi zanechal podobné stopy jako Fangio, ale ne tak temné. Po Gonzálezovi nebyly pruhy, ale vystartoval pomalu. Ascari vyjel nejrychleji a nezanechal za sebou sebemenší stopy po protáčení kol.

Alberto Ascari patřil k nejlepším jezdcům v historii F1 

V roce 1963 začal sbírat úspěchy ve formuli Junior Tonino Ascari, který nikdy svého otce závodit neviděl. Tehdy zasáhl Enzo Ferrari a veškerým svým vlivem synovi Alberta a vnukovi Antonia v další kariéře zabránil.

rok tým týmoví kolegové závody body umístění
1950 Ferrari Luigi Villoresi, Raymond Sommer, Dorino Serafini 4 11 5.
1951 Ferrari Luigi Villoresi, Piero Taruffi, José Froilán González 7 25 (28) 2.
1952 Ferrari Giuseppe Farina, Piero Taruffi, Andre Simon, Luigi Villoresi 7 36 (53,5) 1.
1953 Ferrari Giuseppe Farina, Luigi Villoresi, Mike Hawthorn, Umberto Maglioli, Piero Carini 8 34,5 (46,5) 1.
1954 Maserati Onofre Marimón, Sergio Mantovani, Luigi Villoresi 2 1 1/7 25.
  Ferrari José Froilán González, Mike Hawthorn, Umberto Maglioli, Maurice Trintignant, Robert Manzon 1 0  
  Lancia Luigi Villoresi 1 0  
1955 Lancia Luigi Villoresi, Eugenio Castellotti, Louis Chiron 2 0