Novinky

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

  • 08.04.2024 Bad Další Albonovo poškozené šasi letí do Silverstonu.

Facebook Instagram

Rosberg: F1 potřebuje přísavný efekt

Rosberg: F1 potřebuje přísavný efekt

Na voze jeho otce fungoval skvěle

Jistě vám neuniklo že otec a syn Rosbergovi se před Velkou cenou Monaka prohnali ulicemi Monte Carla ve svých mistrovských vozech. Nico Rosberg měl vůz přeplněný nejnovějšími technologiemi a různými aerodynamickými finesami, ale Keke Rosberg se mohl spolehnout na přísavný efekt. "Přisání" vozu k asfaltu vytvářením podtlaku pod podlahou bylo zakázáno, když vozy s ním začaly být na svou dobu až nebezpečně rychlé. Regulovaný návrat tohoto způsobu získávání přítlaku by ale měl velkou výhodu. Vozy by už nepotřebovaly komplikovanou aerodynamiku na karoserii ani velká přítlačná křídla a problém s jízdou v závěsu by se mohl ztratit během jediné zimy.

"Detailně jsem zkoumal otcův vůz a celý je o přísavném efektu," řekl Nico Rosberg o mistrovském Williamsu z roku 1982. "Aerodynamika je na spodní straně vozu. Za jejich časů nebyl problém jezdit nalepený na soupeřově převodovce. F1 by se měla pustit tímto směrem. Doufám, že to před rokem 2021 opravdu udělají, protože přesně tohle potřebují. Chceme vidět bitvy, boje, dotýkající se kola. V tom spočívá největší problém současné F1. Musí se to dát do pořádku a také je třeba omezit náklady, aby měl šanci i tým ze středu pole."

Po monackém setkání vlastníků F1, FIA a šéfů týmů se přitom objevily zvěsti o navrhovaném návratu jiné dávno zakázané technologie. Vozy F1 by mohly opět používat aktivní zavěšení kol. Cílem není ani zrychlení vozů, ani zvýšení dramatičnosti, ale snížení nákladů. Jednotné aktivní zavěšení by dodávaly pouze certifikované společnosti, poodbně jako v případě Halo nebo měřičů průtoku paliva. Týmy by tak už nemusely tajně vyvíjet složité pasivní náhražky.