Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Před VC Velké Británie 2018

Před VC Velké Británie 2018

Desátá velká cena 69. ročníku mistrovství světa F1

Jeden primát už okruhu v britském Silverstone nikdo nevezme: 13. května 1950 se zde uskutečnila první velká cena mistrovství světa F1. Trať je ikonou motoristického sportu. Letos se na ní pojede už 52. závod ef jedniček.

Historie okruhu

Jako mnoho anglických závodních okruhů, také Silverstone bylo původně letištěm. Za války odtud startovaly wellingtony k náletům na Německo, po ní se z letiště stal závodní okruh.

Po skončení druhé světové války byly další dvě tratě – Donington Park a legendární Brooklands – ve velmi špatném stavu. Královský automobilový klub proto Silverstone vybral jako dějiště britské velké ceny 1948. V následujícím roce byl s využitím dostupných letištních komunikací vytvořen základ současného okruhu.

Jeden primát už okruhu v Silverstone nikdo nevezme: v roce 1950 zde odstartovalo mistrovství světa F1. Zvítězil Giuseppe Farina ve voze Alfa Romeo. O rok později se na trati udělaly další změny. Boxy byly přemístěny na rovinku mezi zatáčky Woodcote a Copse a zároveň byl vybudován malý okruh. Od roku 1955 se v pořádání velké ceny střídaly Silverstone a Aintree, později Aintree nahradilo Brands Hatch. 

John Surtees ve voze Vanwall v roce 1961

V roce 1971 trať koupil British Racing Drivers' Club (BRDC) a tento klub britských závodníků se pustil do velké rekonstrukce. Postavily se nové boxy a šikana Woodcote nabízející možnosti k předjíždění. V roce 1987, kdy se dosahovalo závratné rychlosti, byla před Woodcotem postavena zatáčka. A roku 1992 vznikl nový komplex zatáček mezi Farmem a Woodcotem.

V posledních letech byla na různých místech okruhu modernizována zařízení a vznikla tzv. SilverstoneArena. Nyní tam existuje závodnická škola a za státní peníze byl vybudován nový obchvat, čímž se značně zlepšil přístup ke kdysi odlehlému dějišti motoristických závodů.

Silverstone je třetím nejčastějším pořadatelem velké ceny F1. Od roku 1950 došlo k deseti úpravám, které trať postupně prodlužovaly z původních 4649 na současných 5891 metrů. Na vysokou prestiž závodů má vliv to, že v okolí sídlí většina stájí. Přesto mnoho nechybělo a na jednom z nejslavnějších okruhů by se už nejezdilo. Smlouvu na pořádání VC Velké Británie získal v roce 2010 konkurenční Donington, ale ten se nakonec musel šance z finančních důvodů vzdát. 

Jochen Rindt na okruhu v Silverstone v roce 1970 

Dnes Silverstone představuje rychlý moderní okruh s řadou těžkých zatáček: Copse, Becketts, Stowe a Woodcote. Ve Stowe měl v roce 1999 těžkou havárii Michael Schumacher. Nejméně vozů v cíli odmávl startér při F1 na této trati v sezonách 1958 a 1998 (devět), nejvíce odpadlých však bylo v roce 1953 (osmnáct). Nejtěsnější finiš tady byl při F1 k vidění v roce 2013 (0,765 s mezi Nikem Rosbergem a Markem Webberem) a nejvíc změn v čele se odehrálo v sezóně 1975 (osm), kdy se v čele vystřídalo i nejvíce různých pilotů (sedm). Nejčastěji, pětkrát, zde triumfovali Alain Prost a Lewis Hamilton.

Vzpomínka na rok 2017

Na bývalé vojenské letiště přijížděl v roli lídra celkové klasifikace Vettel. Hamilton na něj ztrácel dvacet bodů, Bottas pětatřicet.

Ferrari poprvé nasadilo vylepšený motor. V potížích se ocitlo Toro Rosso, protože při technické přejímce se ukázalo, že na jednom z vozů je poškozené bezpečnostní lanko u kola. Následné vyšetřování však žádnou manipulaci ze strany týmu neprokázalo.

V první fázi kvalifikace si s jezdci pohrálo počasí a mezi odpadlíky se nečekaně objevil i Ricciardo. Pole position si nakonec vyjel Hamilton před Vettelem a Räikkönenem. Dozadu se na roštu stěhovali Bottas (o pět míst – výměna převodovky) a Ricciardo (o patnáct míst – výměna převodovky a motoru).

Palmer odstoupil ještě před startem. Kvůli tomu se jelo další zahřívací kolo.

Hamilton hladce obhájil pozici a ihned začal ujíždět Räikkönenovi. Před Vettela se natlačil Verstappen, zatímco v zadní části kolidovali Sainz a Kvjat. Do akce byl povolán safety car. Za Hamiltonem v té chvíli kroužili Räikkönen, Verstappen, Vettel, Hülkenberg, Ocon, Bottas, Pérez, Vandoorne a Massa. Ricciardo již postoupil na dvanáctou příčku.

Australan však po restartu pospíchal až moc a po výletu mimo trať se znovu poroučel na poslední místo. V 9. kole obdržel Kvjat trest v podobě průjezdu boxovou uličkou za střet se Sainzem. Ricciardo neúnavně znovu šplhal vzhůru. Nadlouho se ale zasekl za Alonsem. Vypořádal se s ním až ve 12. kole.

Ztráta Räikkönena na Hamiltona se ustálila na třech sekundách a Bottas pomalu doháněl Vettela. Ten se marně pokusil dostat před Verstappena. Povedlo se mu to jen díky zpackané Nizozemcově zastávce. Ricciardo se přehnal kolem Péreze a postoupil na sedmou příčku. Nepřezuti zůstávali Hamilton, Räikkönen, Hülkenberg, Ricciardo, Vandoorne a Massa.

Räikkönen zastavil ve 24. kole a klesl za Bottase. Mercedes okamžitě zareagoval a stáhl Hamiltona. Brit po návratu nadále figuroval v čele před stále na starých gumách kroužícím Bottasem. Ve 28. kole vykrystalizovalo pořadí Hamilton, Bottas, Räikkönen, Vettel, Verstappen, Ricciardo a Hülkenberg. 

Valtteri Bottas (vlevo) a Lewis Hamilton na stupni vítězů po minulém ročníku

Bottas odbočil k mechanikům až po 32 kolech a propadl se za Vettela. V Alonsově mclarenu selhal motor a Španěl byl nucen odstoupit. Po završení série výměn pneumatik mířil neochvějně za vítězstvím Hamilton sledován Räikkönenem, Vettelem, Bottasem, Verstappenem, Hülkenbergem a Ricciardem.

Ve 42. kole Bottas s využitím DRS zaútočil na Vettela. Napoprvé byl odražen, ale při repríze v zatáčce Stowe uspěl. Hned se vydal stíhat Räikkönena, jehož gumy se nacházely v kritickém stavu. Finský matador se snažil dotáhnout auto až do cíle, jenže tři kola před šachovnicí ho potkal defekt. Totéž se jen o moment později přihodilo také Vettelovi. Na rozdíl od svého týmového kolegy to měl pro pomoc přece jen dále, a tak na něj nakonec zbyla až sedmá pozice.

Räikkönen naopak ještě uhájil bronzovou příčku. Před ním bylo odmávnuto duo Mercedesu Hamilton a Bottas. Do nejlepší desítky se dále zařadili Verstappen, Ricciardo, Hülkenberg, Vettel, Ocon, Pérez a Massa.

 

Velká BritánieVC Velké Británie

Okruh: Silverstone Circuit

Místo: Silverstone

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11950
  • POČET KOL52
  • DÉLKA OKRUHU5891 m
  • DÉLKA ZÁVODU306,198 km
  • REKORD OKRUHU1:30,621 (2017)
  • DRŽITEL REKORDULewis Hamilton
  • Počet zatáček18
  • Nadmořská výška196,2 – 207,5 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivastřední

6. - 8. července 2018

  • První tréninkPÁ   11:00 – 12:30
  • Druhý tréninkPÁ   15:00 – 16:30
  • Třetí tréninkSO   12:00 – 13:00
  • KvalifikaceSO   15:00 – 16:00
  • ZávodNE   15:10 – 17:10

Charakteristika okruhu

Na bývalém vojenském letišti v Silverstone se britská VC jela poprvé už v roce 1949, tehdy ještě mimo MS F1. Od té doby doznal okruh celé řady přestaveb, takže zcela ztratil svůj dřívější charakter. Trať je velmi rychlá s několika zajímavými zatáčkami. Nejzajímavějším úsekem je rychlá zatáčka Copse a následující komplex zatáček Maggots-Becketts-Chapel. Právě zde se často odehrává řada nádherných předjížděcích manévrů. Naopak úsek Brooklands mezi mostem a cílovou zatáčkou Woodcote vylučuje plynulou jízdu. Monoposty jsou zde totiž nestabilní, protože jsou nastaveny na menší přítlak. 

Vítězové VC Velké Británie na okruhu v Silverstone

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2017 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2016 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Lewis Hamilton  Mercedes Mercedes Nico Rosberg Mercedes Mercedes
2013 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2012 Mark Webber  Red Bull Renault Fernando Alonso Ferrari Ferrari
2011 Fernando Alonso Ferrari Ferrari Mark Webber Red Bull Renault
2010 Mark Webber Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2009 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2008 Lewis Hamilton McLaren Mercedes Heikki Kovalainen McLaren Mercedes
2007 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2006 Fernando Alonso Renault Renault Fernando Alonso Renault Renault
2005 Juan Pablo Montoya McLaren Mercedes Fernando Alonso Renault Renault
2004 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Kimi Räikkönen McLaren Mercedes
2003 Rubens Barrichello Ferrari Ferrari Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Juan Pablo Montoya Williams BMW
2001 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2000 David Coulthard McLaren Mercedes Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
1999 David Coulthard McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1997 Jacques Villeneuve Williams Renault Jacques Villeneuve Williams Renault
1996 Jacques Villeneuve Williams Renault Damon Hill Williams Renault
1995 Johnny Herbert Benetton Renault Damon Hill Williams Renault
1994 Damon Hill Williams Renault Damon Hill Williams Renault
1993 Alain Prost Williams Renault Alain Prost Williams Renault
1992 Nigel Mansell Williams Renault Nigel Mansell Williams Renault
1991 Nigel Mansell Williams Renault Nigel Mansell Williams Renault
1990 Alain Prost Ferrari Ferrari Nigel Mansell Ferrari Ferrari
1989 Alain Prost McLaren Honda Ayrton Senna McLaren Honda
1988 Ayrton Senna McLaren Honda Gerhard Berger Ferrari Ferrari
1987 Nigel Mansell Williams Honda Nélson Piquet sen. Williams Honda
1985 Alain Prost McLaren TAG Porsche  Keke Rosberg Williams Honda 
1983 Alain Prost Renault Renault René Arnoux Ferrari Ferrari
1981 John Watson McLaren Ford René Arnoux Renault Renault
1979 Clay Regazzoni Williams Ford Alan Jones Williams Ford
1977 James Hunt McLaren Ford  James Hunt McLaren Ford 
1975 Emerson Fittipaldi McLaren Ford Tom Pryce Shadow Ford
1973 Peter Revson McLaren Ford Ronnie Peterson Lotus Ford 
1971 Jackie Stewart Tyrrell Ford Clay Regazzoni Ferrari Ferrari
1969 Jackie Stewart Matra Ford Jochen Rindt Lotus Ford 
1967 Jim Clark Lotus Ford Jim Clark Lotus Ford 
1965 Jim Clark Lotus Climax Jim Clark Lotus Climax
1963 Jim Clark Lotus Climax  Jim Clark Lotus Climax
1960 Jack Brabham Cooper Climax Jack Brabham Cooper Climax
1958 Peter Collins Ferrari Ferrari Stirling Moss Vanwall Vanwall
1956 Juan Manuel Fangio Lancia Ferrari Stirling Moss Maserati Maserati
1954 José Froilán González Ferrari Ferrari Juan Manuel Fangio Mercedes Mercedes
1953 Alberto Ascari Ferrari Ferrari  Alberto Ascari Ferrari Ferrari
1952 Alberto Ascari Ferrari Ferrari Giuseppe Farina Ferrari Ferrari
1951 José Froilán González Ferrari Ferrari José Froilán González Ferrari Ferrari
1950 Giuseppe Farina Alfa Romeo Alfa Romeo  Giuseppe Farina Alfa Romeo Alfa Romeo
  

Základní údaje z ročníku 2017

Jízda na plný plyn (čas): 58 %

Jízda na plný plyn (vzdálenost): 70 %

Počet řazení za kolo: 40

Spotřeba paliva: střední

Největší přetížení: 4,5 g v 1., 9. a 11. zatáčce

Největší rychlost: 330 km/h

Vzdálenost od startu do 1. zatáčky: 296,3 m

Poloha pole position: vlevo

Délka uličky před boxy: 376,4 m

Průjezd uličkou před boxy (80 km/h): 16,938 s

Počet zastávek v boxu: 27

Počet předjetí: 15

Počet předjetí s DRS: 21

Pravděpodobnost vyjetí safety caru: 100 %

Pravděpodobnost deště: 52 %

Průměrná teplota vzduchu: 20,3 °C

Průměrná teplota asfaltu: 32,4 °C

Doba věnovaná brzdění : 13 %

Průměrné přetížení: 3,6 g

Náročnost na brzdy: 4