Novinky

  • 28.03.2024 Good Z Güntera Steinera je ambasador VC Miami.

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

Facebook Instagram

Znovuzrození GT2 a Světové poháry

Znovuzrození GT2 a Světové poháry

Novinky připravované společností SRO

Během tradičního představení plánů společnosti SRO prezentoval Stéphane Ratel několik nových projektů.

GT World Challenge

Počínaje příští sezónou budou týmy a piloti působící v Blancpain GT Series, asijské odnoži BGTS a Pirelli World Challenge sbírat body v nové klasifikaci. Nejúspěšnější výrobce se může těšit na trofej za celosvětově nejlepší zákaznický program GT.

Hodnocení bude nejspíše rozděleno podle stupňů licencí FIA, určujících výkonnost a schopnosti závodníků. Další informace budou zveřejněny koncem září během závěrečného podniku BGTS v Barceloně.

Třída GT2

SRO chystá návrat třídy se staronovým pojmenováním GT2. Pod tímto označením působila v letech 2005 – 2010 technika odpovídající současné třídě GTE. Tentokráte se nebude jednat o závodní speciály, ale silniční vozidla splňující předpoklady pro označení supersport. V porovnání s GT3 nabídne GT2 vyšší výkon (640 až 700 koní), ale méně přítlaku.

U vozidel této třídy nebudou povoleny změny v uložení motoru nebo převodovky. U GT3 se posuny těchto prvků (například o 15 centimetrů) provádí kvůli lepšímu rozložení hmotnosti mezi obě nápravy. Možnosti změny tvaru běžných silničních verzí a případných aerodynamických prvků budou omezené.  Poměr hmotnosti a výkonu se má pohybovat okolo 2,1:1 (GT3 cca 2,2-2,3:1).

Nová třída má vyplnit mezeru mezi GT3 a GT4 nejen výkonnostně, ale také cenou. Znovuzrozená kategorie má být zároveň pojistkou v případě rostoucích nákladů na pořízení vozů třídy GT3. Tato situace může nastat při snaze FIA o „sjednocení gétéček“, které se po prvním fiasku v roce 2015 brzy dostane znovu na přetřes.

Paradoxem má být omezení v podobě možnosti nasadit pouze amatérské jezdce. Jejich využití bude pouze v krátkých závodech, pro vytrvalostní se s GT2 nepočítá.

V příštím roce se kromě jednoho (pilotního) samostatného závodu vozidel této kategorie stanou tyto vozy součástí podniků britského mistrovství „gétéček“ nebo mezinárodní série určené amatérům Blancpain GT Sports Club. Od roku 2020 se technice GT2 rozšíří pole působnosti po začlenění do asijského BGTS, Blancpain Sprint Cupu a amerického GT World Challenge.

Porsche GT2 RS

Foto: Porsche AG

Ratel prozatím neuvedl konkrétní výrobce (příští rok mají být alespoň tři) ani případné modely. Pro lepší představu jednoho z možných zástupců této kategorie lze uvést sériové Porsche 911 GT2 RS v ceně 285 000 euro. Tento model bude podle vedoucího sportovního oddělení německého výrobce Dr. Franka-Steffena Wallisera díky výkonu 700 koní (a hmotnosti 1470 kilogramů) možným reprezentantem. Jiní výrobci mohou nabídnout Lamborghini Aventador SVJ anebo McLaren 720S.

Pohár národů FIA GT

První ročník se uskuteční ještě letos na přelomu listopadu a prosince. Francouzským pořadatelům se podařilo domluvit s Mezinárodní automobilovou federací na pětiletém kontraktu. V tomto období se uskuteční podnik pokaždé v jiné zemi, zvlášť je zmíněna povinnost uspořádat jeden ročník v Evropě.

Každý zúčastněný stát bude mít přidělen jeden vůz, jehož provoz zajistí soukromá stáj z libovolné země. Očekáván je zájem 24 – 30 zemí, který má podpořit zajištění přepravy (letecky i lodí) potřebného vybavení na náklady pořadatelů.

Ve voze v národních barvách a s výrazným označením státu se budou střídat dva jezdci, kteří budou vybráni národní sportovní autoritou příslušné země. Jeden pilot musí být „stříbrný“ a jeden „bronzový“ dle výkonnostního hodnocení jezdců FIA.

První páteční a druhý sobotní závod určí jezdce z daného státu pro rozhodující hlavní závod. Ten bude na programu v sobotu odpoledne. Délka všech klání bude jedna hodina.

Letošní premiéra se stane součástí další novinky SRO - Bahrajnského festivalu GT, který se uskuteční od pátku 30. listopadu do soboty 1. prosince. Na programu budou také závody pohárových porsche z oblasti Blízkého východu anebo historická „gétéčka“ v Classic Endurance Racing Series. Významnou součástí bude první Světové finále GT4, v němž se utkají podle výše uvedeného formátu účastníci z tuctu sérií GT4.