Novinky

  • 23.03.2024 Good Roman Staněk vybojoval ve sprintu v Austrálii 2. místo

  • 22.03.2024 Good Vettel bude testovat Porsche 963 LMH.

  • 22.03.2024 Good Brown má s McLarenem smlouvu do roku 2030.

Facebook Instagram

Whiting nevidí třetí vozy reálně

Whiting nevidí třetí vozy reálně

Mají přijít nové týmy, ale ne cestou Haasu

Díky Totovi Wolffovi přišly na nedávném setkání Strategické skupiny F1 opět na přetřes třetí vozy. S Estebanem Oconem, Georgem Russellem, Stoffelem Vandoornem, Antoniem Giovinazzim, Romainem Grosjeanem, Kevinem Magnussenem, Daniilem Kvjatem, Pascalem Wehrleinem, Robertem Kubicou a dalšími jezdci bojujícími o pár posledních volných míst v deseti týmech F1 může vypadat myšlenka na další vozy provozované velkými stájemi atraktivní, ale opět byla smetena ze stolu. Ze stejných důvodů jako minule a předminule a předtím…

"Mě osobně by potěšilo, kdyby bylo na startech o pár vozů více. Ale popravdě, ani trochu nevěřím, že to projde," řekl Charlie Whiting. "Je to jednoduché. Když bude jeden tým v dominantním postavení a bude mít tři vozy, tak ostatním zůstane pouze boj o čtvrté místo, ne o pozici na stupních vítězů. Když tu budou tři špičkové týmy se třemi vozy, ostatní budou bojovat o desáté místo."

Takže zbývá pouze možnost podpořit vznik nových stájí. To bude běh na dlouhou trať a FIA navíc souhlasila s vyhlášením války satelitním týmům. Nakupování co největší části vozu od špičkového týmu je pro malou stáj jako Haas finančně výhodné a v jeho případě se i výsledky dostavily velmi rychle. Velké týmy jako Ferrari přitom nejsou ohroženy, také pro ně je to finančně výhodné a navrch ještě získávají politický kapitál. Vůči týmům ze "střední vrstvy", v současnosti Renaultu i McLarenu, to je ale nespravedlivé, protože ony si vozy nechtějí kupovat, ale ani si nikdo nekoupí ty jejich.

Tak jak do F1 přilákat nové týmy, ale zároveň zabránit tomu, aby se každý z nich navázal na některou ze špičkových stájí?

"Najít nyní nové týmy je, jak všichni říkají, nemožné. Ale změní se to, pokud věci půjdou tak, jak očekáváme. Tedy s novým vzorcem pro rozdělování příjmů a s nákladovým stropem.

Díly se rozdělí do dvou skupin, přičemž v jedné budou standardizované nebo přesně popsané a tyto budou "mimo seznam". Budou se moci nakupovat, díky absenci nákladů na vývoj budou k dostání ještě laciněji a zásluhou standardizace bude jedno, od koho si je kdo pořizuje. Ve druhé skupině budou díly, u kterých se bude předpokládat, že způsobí rozdíly v rychlosti vozů. Ty budou na seznamu a každý tým bude muset mít vlastní.

Hodně z věcí, které v současnosti Haas nakupuje od Ferrari, bude detailně popsaných v pravidlech nebo standardizovaných. Nicméně jsou zde komponenty jako zavěšení kol, brzdové kanálky, vzduchové kanálky a další, které jsou nyní mimo seznam, přestože mají obrovský vliv na rychlost. A to je podle nás špatně," konstatoval Whiting.

Pokud se toto FIA a majitelům F1 podaří prosadit, bude to mít dopad i na Toro Rosso, které se má od příštího roku opět sblížit se sesterským Red Bullem, protože zase budou mít pohonné jednotky od jednoho dodavatele.