Novinky

  • 16.12.2018 Good Exmistr světa F1 Jacques Villeneuve pojede v červnu závod Euro NASCAR v Mostě

  • 16.12.2018 Neutral V testech formule E v Rijádu byl nejrychlejší Sam Bird (Virgin)

  • 16.12.2018 Neutral Rob Smedley odchází z Williamsu do perspektivnějšího týmu

Facebook Instagram

Technický génius s vyvinutým čichem na peníze

Technický génius s vyvinutým čichem na peníze

Legendy: Anthony Colin Bruce Chapman

Proslavil se jako geniální konstruktér a šéf týmu, byť jeho auta konstruovali a Team Lotus vedli jiní. Dával ale věci do pohybu, určoval směr vývoje a především přicházel s novými ideami, které dokázal aplikovat zcela originálním způsobem.

Syn hoteliéra z londýnského předměstí, který na univerzitě vystudoval letectví a stavebnictví, založil v roce 1952 firmu Lotus Engineering. Potřebných 25 liber základního vkladu mu věnovala přítelkyně Hazel Williamsová, která se o dva roky později stala jeho manželkou.

Letectví zůstalo Chapmanovou nedosažitelnou touhou. Pokusil se vydělat si na ni tím, že bude prodávat své technické nápady. Aby upozornil na své schopnosti, začal upravovat auta pro závody. Nezačínal ale na okruzích, nýbrž na tehdy v Británii velmi oblíbených trialech. Prokázal při tom především schopnost objevovat mezery v předpisech.

Současně byl zaměstnancem společnosti British Aluminium, kde se poprvé setkal s F1, když pro vůz B. R. M. předělal závěsy z Fordu Zephyr. Na konci roku 1954 zaměstnání opustil a věnoval se už jen vlastnímu podnikání. Jeho služby si tehdy vyžádaly dokonce i týmy F1 B. R. M. a Vanwall (s ním dokonce absolvoval trénink pro VC Francie 1956), přičemž jeho úpravy zavěšení se v obou případech plně osvědčily.

 

Lidsky nejblíže měl Colin Chapman (vlevo) k Jimu Clarkovi

 

Jméno Chapman si získalo vysoký kredit dříve, než veřejnost zaregistrovala jeho značku Lotus. Dokázal se obklopit schopnými spolupracovníky. Už v začátcích se u něho objevili Frank a Mike Costinové, Keith Duckworth či Graham Hill.

Lehoučké, snadno ovladatelné sportovní lotusy se mezi zákazníky staly populárními. V roce 1957 Chapman s Lotusem vstoupil do F2 a o rok později i do F1. Paradoxně to bylo s konzervativními vozy, které ani v nejmenším nenaznačovaly to, co mělo přijít v dalších letech.

Byl posedlý lehkou konstrukcí, k jejímuž dosažení využíval i nové plasty, a dokonalou aerodynamikou. Extrémní vylehčování konstrukce Lotusu přineslo úspěchy ve F1, ale také několik vážných nehod. Lotusy získaly pověst rychlých, ovšem i velmi nebezpečných aut. Netajil se filozofií, podle níž je nejlepší závodní automobil takový, který se rozpadne hned po vítězném projetí cílem.

 

Část své kariéry spojil s Lotusem i Graham Hill, v roce 1968 se s ním stal mistrem světa F1

 

Chapman ve skutečnosti nepřicházel s vlastními nápady, ale novým způsobem aplikoval to, co už bylo objeveno. Nebyl to on, kdo první přišel se samonosnou konstrukcí (monokokem), dokonce nebyl ani první, kdo ji zkoušel ve F1. Byl ale tím, kdo jako první dokázal zcela jedinečným způsobem využít jejích předností. Díky monokoku byl Lotus 25 menší a lehčí než ostatní monoposty, takže měl i menší aerodynamický odpor. Později opět jiní přinesli do F1 přítlačná křídla, ale nikdo je nepoužil tak efektivně jako Lotus.

Po zkušenosti s turbínovým Lotusem 56 pro Indy chtěl mít Chapman i pro Lotus 72 čistě klínový tvar. Proto přestěhoval chladiče na boky a vinuté pružiny nahradil zkrutnými tyčemi. Později realizoval nápad s vyvoláním podtlaku pod vozem tvarem podlahy, který k Lotusu přinesli technici vyhození od B. R. M. Peter Wright a Tony Rudd. Díky tomu vznikly první wing cary Lotus 78 a 79. U Lotusu 76 v roce 1974 experimentoval i s polosamočinným řazením, ale nezískal pro něj ještě spolehlivé komponenty. Stačil rovněž připravit první aktivní pérování, ale jeho realizace se už nedočkal.

Chapman nebyl jen technikem. Když chtěl v roce 1963 přenést koncept monopostů s motory vzadu do Indianapolisu, přesvědčil vedení Fordu, aby jeho projekt podpořilo. Vzniklo tak první partnerství mezi malým specializovaným výrobcem závodních vozů a velkou automobilkou. Po vítězství v Indy se tato úspěšná spolupráce přenesla i do F1.

 

Chapman ve Spa-Francorchamps v roce 1967

 

Jeho úspěchy byly dlouhou dobu spjaty s jezdeckým géniem Jima Clarka. Ten pro Lotus získal první dva tituly mistra světa v letech 1963 a 1965 a vyhrál i v Indianapolisu. Pro Chapmana, vzhledem připomínajícího herce Davida Nivena, se Clark stal více než jen jezdcem, ale i blízkým přítelem. Proto jej těžce zasáhla jeho smrt na jaře 1968. Jediným dalším jezdcem, jenž si u Chapmana dokázal získat respekt, byl Mario Andretti.

Během roku 1967 začali pořadatelé velkých cen tolerovat reklamní samolepky výrobců pneumatik, pohonných hmot, olejů či zapalovacích svíček. K financování týmů F1 to už ale nestačilo. Starty v USA Chapmana přivedly k myšlence přejmenovat v roce 1968 svůj tým na Gold Leaf Team Lotus a vozy nechat vybarvit jako krabičky cigaret Gold Leaf. Zahájil tím novou éru F1.

Když v roce 1968 začal narůstat význam asociace konstruktérů F1 F1CA, stal se jejím sekretářem manažer Lotusu Andrew Ferguson. Jakmile se počátkem 70. let začaly ve F1 točit velké peníze, ujal se vedení této organizace (to už se jmenovala FOCA) Bernie Ecclestone. Chapman nebyl jeho způsoby moc nadšen. Proto v době sporů mezi FOCA a sportovní asociací FISA přistoupil na tajné plány Jeana-Marii Balestreho, aby ve vedení FOCA Ecclestonea nahradil. K tomu ale nakonec nedošlo.

 

Jediný mistr světa in memoriam Jochen Rindt nalezl v Chapmanově voze smrt

 

Namísto toho se Chapmanovy vozy staly terčem útoků jak ze strany konkurence, tak FISA. V roce 1981 byl zakázán jeho Lotus 88 se zdvojeným šasi, byť odpovídal předpisům mnohem více než Ecclestoneovy brabhamy.

V roce 1980 se sponzorem Teamu Lotus stala společnost Essex amerického miliardáře Davida Thiemeho, který Chapmana uvedl do světa největšího luxusu. Chapman postupně ztrácel zájem o F1. Od konce roku 1981 už netrávil tolik času prací pro firmu a tým. Jeho novou vášní se stala stavba lodí a letadel.

Také se zapojil do projektu Johna De Loreana. Ten za peníze od britské vlády vybudoval v Severním Irsku automobilku DMC. V roce 1982 náhle vše dostalo rychlý spád. Ukázalo se, že z 54 milionů liber, investovaných do DMC vládou Margaret Thatcherové, 10 milionů kamsi zmizelo. V létě byl De Lorean zatčen při pašování kokainu. Chapmanova role v této aféře nebyla nikdy zcela objasněna. Mnohé ale nasvědčuje tomu, že mu za zpronevěru hrozilo až deset let vězení. Jeho nejbližší spolupracovník Fred Bushell si za účast v tomto podvodu odseděl čtyři roky.

V téže době zkrachoval Essex a pro pokus o oklamání banky skončil krátce za mřížemi i Thieme. Chapmanův nový svět se hroutil. V létě ještě naposledy hodil ve svém slavném gestu pod kola Lotusu vítězně projíždějícího cílem svou čepici (bylo to v Rakousku a vůz řídil Elio de Angelis).

V prosinci 1982 se do světa rozlétla šokující zpráva – největší inovátor historie F1 Colin Chapman zemřel na infarkt ve věku 54 let.

Pod Chapmanovým vedením získal Team Lotus šest titulů mistra světa jezdců (dva Jim Clark a po jednom Graham Hill, Jochen Rindt, Émerson Fittipaldi a Mario Andretti), sedm vítězství v Poháru konstruktérů a v roce 1965 vyhrál i 500 mil v Indianapolisu. Jenže v Chapmanových vozech Lotus také vinou technické závady přišli o život dva mistři světa Jim Clark a Jochen Rindt.

Komentáře ke článku