Novinky

  • 25.05.2019 Good Sébastien Buemi (Nissan) vyhrál kvalifikaci na závod formule E v Berlíně

  • 24.05.2019 Neutral Tony Kanaan byl nejrychlejší v posledním tréninku před závodem Indy 500

  • 24.05.2019 Good Závod F2 v Monte Carlu vyhrál Nyck de Vries (ART Grand Prix)

Facebook Instagram

Před VC Austrálie 2019

Před VC Austrálie 2019

První velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1

V duchu tradice zahajuje jubilejní 70. ročník mistrovství světa F1 na australském okruhu v Melbourne. Nová sezona přináší několik změn, proto je na úvodní závod znovu upřena pozornost celého motoristického světa. Vítězství obhajuje Sebastian Vettel s týmem Ferrari.

Historie okruhu

V Albert Parku se závodí nepřetržitě od roku 1996, kdy se sem Velká cena Austrálie přestěhovala z Adelaide. Město dalo k dispozici silnice kolem jezera v nádherném prostředí Albert Parku. Vznikla tak jedna z nejkrásnějších tratí seriálu, dosažitelná z centra města i pěšky. Díky tomu se VC Austrálie pyšní rekordními návštěvami přes 360 000 diváků během víkendu! Od roku 1996 s dvěma výjimkami v letech 2006 a 2010 zahajuje seriál MS.

Za celou dobu se délka okruhu změnila o jediný metr, takže trať patří k nejstabilnějším v seriálu. Zajímavé také je, že za posledních devět let získali pole position pouze dva jezdci (Hamilton a Vettel), ale z vítězství se radovala pětice (Button, Vettel, Räikkönen, Rosberg a Hamilton). Obhájce titulu Hamilton je v kvalifikacích nejúspěšnějším jezdcem v historii okruhu. Již sedmkrát startoval z pole position, ale závod vyhrál jen dvakrát. 

VC Austrálie - Red Bull - Mark Webber

Souboj Marka Webbera a Felipeho Massy ve VC Austrálie 2010

Klíčová místa

Poslední zatáčka je rozhodující jak v kvalifikaci, tak v závodě. V kvalifikaci se jí projíždí skoro na plný plyn, ale na konci kola se mohou zadní pneumatiky začít přehřívat. Předcházejí mu totiž zatáčky v těsném sledu, takže výjezd z nich je choulostivý. V závodě je poslední zatáčka důležitá proto, že vede k první ze dvou rovinek, kde se smí používat systém DRS ke snížení vzdušného odporu. Proto je dobrý výjezd klíčový pro předjíždění a bránění pozice. Dvě ze tří zón DRS jsou na bezprostředně následujících rovinkách, což umožňuje, aby se vůz jedoucí v závěsu v nájezdu do třetí zatáčky přiblížil k autu před sebou. Právě tam se dá předjíždět nejlépe z celého kola.

Vzpomínka na rok 2018

Na start v Melbourne se loni postavilo dvacet jezdců, mezi nimi dva nováčci – Sirotkin a Leclerc.

Poprvé byly na trati velké ceny vymezeny tři DRS zóny. Ta třetí začínala 104 metrů za dvanáctou zatáčkou, referenční bod se nacházel 170 metrů před jedenáctou zatáčkou.

Pole position si vyjel Hamilton. Bylo to již jeho 73. v kariéře. V Bottasově mercedesu se musela měnit převodovka, což znamenalo posun o pět míst zpět na roštu.

Hamilton si udržel vedení i po startu před Räikkönenem a Vettelem. Tato trojice začala ostatním ujíždět, zatímco pátý Verstappen trčel za znatelně pomalejším Magnussenem. Záhy odstoupil Sirotkin s kuriózním problémem – na brzdy se namotal na dráze se povalující plastikový sáček a ty se přehřály. Z auta vystoupil také Ericsson, v jehož sauberu selhal posilovač řízení.

V desátém kole přepnul v zatáčce Jones strunu Verstappen. Roztočil se a propadl za Grosjeana, Ricciarda a Hülkenberga. V boxech zastavil a už z nich nevyjel Gasly s kouřícím motorem. Sérii přezouvání načal v osmnáctém kole Räikkönen. Přešel na měkkou směs a ztratil jen jednu pozici. Stejně si vybral i Hamilton. Do čela tím pádem postoupil Vettel.

Obrovská smůla potkala Magnussena. U mechaniků si nechal namontovat superměkké gumy, někdo ale neodvedl stoprocentní práci. Uvolněná matice na levém zadním ráfku zapříčinila, že skvěle rozjetý závod skončil pro Dána v únikové zóně. Tím ovšem kalvárie Haasu nekončila. O pouhá dvě kola později přesně totéž postihlo i Grosjeana! Naštěstí po varování od týmu stihl včas odstavit vůz.

Stupeň vítězů z roku 2018

Odklízení monopostu si vynutilo zavedení režimu virtuálního safety caru, během něhož realizoval svoji zastávku Vettel. Vyšla mu na jedničku a na okruh se vrátil těsně před Hamiltonem. Osud velké ceny tím byl rozhodnut.

Hamilton se sice pokoušel svého úhlavního soka znepokojovat, k pořádnému útoku se ale nedostal. Dotáhl se sice na rozdíl necelé sekundy, jenže po chybě se jeho ztráta zvedla na tři sekundy. V závěru pak viditelně zvolnil. Podobně marně dotíral Ricciardo na Räikkönena.

V bohužel dosti nudném klání zaznamenal Vettel 48. prvenství ve F1. Současně posté vystoupil na stupně vítězů. Na dalších příčkách se umístili Hamilton, Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Verstappen, Hülkenberg, Bottas, Vandoorne a Sainz.

AustrálieVC Austrálie

Okruh: Melbourne Grand Prix Circuit

Místo: Melbourne, Albert Park

mapa okruhu
DRS detekce DRS úsek Měřený úsek Cíl
Charakteristika závodního okruhu z pohledu brzd.
 
  • PRVNÍ VELKÁ CENA F11985
  • POČET KOL58
  • DÉLKA OKRUHU5303 m
  • DÉLKA ZÁVODU307,574 km
  • REKORD OKRUHU1:24.125 (2004)
  • DRŽITEL REKORDUMichael Schumacher
 
  • Počet zatáček16
  • Nadmořská výška7,5 – 10,1 m
  • Opotřebení pneumatikstřední
  • Opotřebení brzdstřední
  • Spotřeba palivastřední
 

15. – 17. března 2019

  • První tréninkPÁ   02:00 – 03:30
  • Druhý tréninkPÁ   06:00 – 07:30
  • Třetí tréninkSO   04:00 – 05:00
  • KvalifikaceSO   07:00 – 08:00
  • ZávodNE   06:10 – 08:10
 

Charakteristika okruhu

Na okruhu v Albertu Parku se jezdí od roku 1996. Melbourne má jedinečnou přátelskou atmosféru, kterou zvyšuje skutečnost, že vzhledem ke vzdálenosti od Evropy jsou zde jezdci méně pod tlakem médií než jinde. Nepříjemný je nerovný povrch tratě, ale největší záludnost je zde jiná: okruh vede po silnicích používaných k běžnému provozu. Povrch je proto zprvu hodně prašný, ale postupně se během víkendu vyjede jen ideální stopa. Přilnavost povrchu se proto postupně značně mění a předjíždění i opozdilců je velmi riskantní.

 

Vítězové VC Austrálie v Melbourne

Rok Vítěz závodu Pole Position
Jezdec Vůz Motor Jezdec Vůz Motor
2018 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2017 Sebastian Vettel Ferrari Ferrari Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2016 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2015 Lewis Hamilton Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2014 Nico Rosberg Mercedes Mercedes Lewis Hamilton Mercedes Mercedes
2013 Kimi Räikkönen Lotus Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2012 Jenson Button McLaren Mercedes Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2011 Sebastian Vettel Red Bull Renault Sebastian Vettel Red Bull Renault
2010 Jenson Button McLaren Mercedes Sebastian Vettel Red Bull Renault
2009 Jenson Button Brawn Mercedes Jenson Button Brawn Mercedes
2008 Lewis Hamilton McLaren Mercedes Lewis Hamilton McLaren Mercedes
2007 Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari Kimi Räikkönen Ferrari Ferrari
2006 Fernando Alonso Renault Renault Jenson Button Honda Honda
2005 Giancarlo Fisichella Renault Renault Giancarlo Fisichella Renault Renault
2004 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2003 David Coulthard McLaren Mercedes Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2002 Michael Schumacher Ferrari Ferrari  Rubens Barrichello Ferrari Ferrari
2001 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Michael Schumacher Ferrari Ferrari
2000 Michael Schumacher Ferrari Ferrari Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1999 Eddie Irvine Ferrari Ferrari Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1998 Mika Häkkinen McLaren Mercedes Mika Häkkinen McLaren Mercedes
1997 David Coulthard McLaren Mercedes Jacques Villeneuve Williams Renault
1996 Damon Hill Williams Renault Jacques Villeneuve Williams Renault

Komentáře ke článku