Před VC Austrálie 2019
První velká cena 70. ročníku mistrovství světa F1
V duchu tradice zahajuje jubilejní 70. ročník mistrovství světa F1 na australském okruhu v Melbourne. Nová sezona přináší několik změn, proto je na úvodní závod znovu upřena pozornost celého motoristického světa. Vítězství obhajuje Sebastian Vettel s týmem Ferrari.
Historie okruhu
V Albert Parku se závodí nepřetržitě od roku 1996, kdy se sem Velká cena Austrálie přestěhovala z Adelaide. Město dalo k dispozici silnice kolem jezera v nádherném prostředí Albert Parku. Vznikla tak jedna z nejkrásnějších tratí seriálu, dosažitelná z centra města i pěšky. Díky tomu se VC Austrálie pyšní rekordními návštěvami přes 360 000 diváků během víkendu! Od roku 1996 s dvěma výjimkami v letech 2006 a 2010 zahajuje seriál MS.
Za celou dobu se délka okruhu změnila o jediný metr, takže trať patří k nejstabilnějším v seriálu. Zajímavé také je, že za posledních devět let získali pole position pouze dva jezdci (Hamilton a Vettel), ale z vítězství se radovala pětice (Button, Vettel, Räikkönen, Rosberg a Hamilton). Obhájce titulu Hamilton je v kvalifikacích nejúspěšnějším jezdcem v historii okruhu. Již sedmkrát startoval z pole position, ale závod vyhrál jen dvakrát.
Souboj Marka Webbera a Felipeho Massy ve VC Austrálie 2010
Klíčová místa
Poslední zatáčka je rozhodující jak v kvalifikaci, tak v závodě. V kvalifikaci se jí projíždí skoro na plný plyn, ale na konci kola se mohou zadní pneumatiky začít přehřívat. Předcházejí mu totiž zatáčky v těsném sledu, takže výjezd z nich je choulostivý. V závodě je poslední zatáčka důležitá proto, že vede k první ze dvou rovinek, kde se smí používat systém DRS ke snížení vzdušného odporu. Proto je dobrý výjezd klíčový pro předjíždění a bránění pozice. Dvě ze tří zón DRS jsou na bezprostředně následujících rovinkách, což umožňuje, aby se vůz jedoucí v závěsu v nájezdu do třetí zatáčky přiblížil k autu před sebou. Právě tam se dá předjíždět nejlépe z celého kola.
Vzpomínka na rok 2018
Na start v Melbourne se loni postavilo dvacet jezdců, mezi nimi dva nováčci – Sirotkin a Leclerc.
Poprvé byly na trati velké ceny vymezeny tři DRS zóny. Ta třetí začínala 104 metrů za dvanáctou zatáčkou, referenční bod se nacházel 170 metrů před jedenáctou zatáčkou.
Pole position si vyjel Hamilton. Bylo to již jeho 73. v kariéře. V Bottasově mercedesu se musela měnit převodovka, což znamenalo posun o pět míst zpět na roštu.
Hamilton si udržel vedení i po startu před Räikkönenem a Vettelem. Tato trojice začala ostatním ujíždět, zatímco pátý Verstappen trčel za znatelně pomalejším Magnussenem. Záhy odstoupil Sirotkin s kuriózním problémem – na brzdy se namotal na dráze se povalující plastikový sáček a ty se přehřály. Z auta vystoupil také Ericsson, v jehož sauberu selhal posilovač řízení.
V desátém kole přepnul v zatáčce Jones strunu Verstappen. Roztočil se a propadl za Grosjeana, Ricciarda a Hülkenberga. V boxech zastavil a už z nich nevyjel Gasly s kouřícím motorem. Sérii přezouvání načal v osmnáctém kole Räikkönen. Přešel na měkkou směs a ztratil jen jednu pozici. Stejně si vybral i Hamilton. Do čela tím pádem postoupil Vettel.
Obrovská smůla potkala Magnussena. U mechaniků si nechal namontovat superměkké gumy, někdo ale neodvedl stoprocentní práci. Uvolněná matice na levém zadním ráfku zapříčinila, že skvěle rozjetý závod skončil pro Dána v únikové zóně. Tím ovšem kalvárie Haasu nekončila. O pouhá dvě kola později přesně totéž postihlo i Grosjeana! Naštěstí po varování od týmu stihl včas odstavit vůz.
Stupeň vítězů z roku 2018
Odklízení monopostu si vynutilo zavedení režimu virtuálního safety caru, během něhož realizoval svoji zastávku Vettel. Vyšla mu na jedničku a na okruh se vrátil těsně před Hamiltonem. Osud velké ceny tím byl rozhodnut.
Hamilton se sice pokoušel svého úhlavního soka znepokojovat, k pořádnému útoku se ale nedostal. Dotáhl se sice na rozdíl necelé sekundy, jenže po chybě se jeho ztráta zvedla na tři sekundy. V závěru pak viditelně zvolnil. Podobně marně dotíral Ricciardo na Räikkönena.
V bohužel dosti nudném klání zaznamenal Vettel 48. prvenství ve F1. Současně posté vystoupil na stupně vítězů. Na dalších příčkách se umístili Hamilton, Räikkönen, Ricciardo, Alonso, Verstappen, Hülkenberg, Bottas, Vandoorne a Sainz.
VC Austrálie
Okruh: Melbourne Grand Prix Circuit
Místo: Melbourne, Albert Park
- PRVNÍ VELKÁ CENA F11985
- POČET KOL58
- DÉLKA OKRUHU5303 m
- DÉLKA ZÁVODU307,574 km
- REKORD OKRUHU1:24.125 (2004)
- DRŽITEL REKORDUMichael Schumacher
- Počet zatáček16
- Nadmořská výška7,5 – 10,1 m
- Opotřebení pneumatikstřední
- Opotřebení brzdstřední
- Spotřeba palivastřední
15. – 17. března 2019
- První tréninkPÁ 02:00 – 03:30
- Druhý tréninkPÁ 06:00 – 07:30
- Třetí tréninkSO 04:00 – 05:00
- KvalifikaceSO 07:00 – 08:00
- ZávodNE 06:10 – 08:10
Charakteristika okruhu
Na okruhu v Albertu Parku se jezdí od roku 1996. Melbourne má jedinečnou přátelskou atmosféru, kterou zvyšuje skutečnost, že vzhledem ke vzdálenosti od Evropy jsou zde jezdci méně pod tlakem médií než jinde. Nepříjemný je nerovný povrch tratě, ale největší záludnost je zde jiná: okruh vede po silnicích používaných k běžnému provozu. Povrch je proto zprvu hodně prašný, ale postupně se během víkendu vyjede jen ideální stopa. Přilnavost povrchu se proto postupně značně mění a předjíždění i opozdilců je velmi riskantní.
Vítězové VC Austrálie v Melbourne
Rok | Vítěz závodu | Pole Position | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Jezdec | Vůz | Motor | Jezdec | Vůz | Motor | |
2018 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2017 | Sebastian Vettel | Ferrari | Ferrari | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2016 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2015 | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2014 | Nico Rosberg | Mercedes | Mercedes | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes |
2013 | Kimi Räikkönen | Lotus | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2012 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2011 | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2010 | Jenson Button | McLaren | Mercedes | Sebastian Vettel | Red Bull | Renault |
2009 | Jenson Button | Brawn | Mercedes | Jenson Button | Brawn | Mercedes |
2008 | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes | Lewis Hamilton | McLaren | Mercedes |
2007 | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari | Kimi Räikkönen | Ferrari | Ferrari |
2006 | Fernando Alonso | Renault | Renault | Jenson Button | Honda | Honda |
2005 | Giancarlo Fisichella | Renault | Renault | Giancarlo Fisichella | Renault | Renault |
2004 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2003 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2002 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Rubens Barrichello | Ferrari | Ferrari |
2001 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari |
2000 | Michael Schumacher | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1999 | Eddie Irvine | Ferrari | Ferrari | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1998 | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes | Mika Häkkinen | McLaren | Mercedes |
1997 | David Coulthard | McLaren | Mercedes | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |
1996 | Damon Hill | Williams | Renault | Jacques Villeneuve | Williams | Renault |