Novinky

  • 17.09.2019 Good Sir Stirling Moss, vítěz 16 velkých cen a 4krát vicemistr světa F1, slaví 90. narozeniny

  • 16.09.2019 Neutral Audi vyjednává s managementem Roberta Kubici o jeho přestupu do DTM

  • 16.09.2019 Neutral Haas představil podobu vozu bez log bývalého titulárního partnera Rich Energy

Facebook Instagram

Safety car zhatil plány Ferrari, Hamilton si triumf pohlídal

Safety car zhatil plány Ferrari, Hamilton si triumf pohlídal

VC Španělska – závod

Ani Katalánský okruh nepřinesl nic nového. Také v páté velké ceně sezony získal Mercedes dvojité vítězství včetně bonusového bodu za nejrychlejší kolo. Díky odlišným strategiím sice svitla naděje na dramatický závěr, ale udusil ji další výjezd safety caru, který smazal teoretickou výhodu Leclerka.

Hamilton vybojoval 76 vítězství a znovu se dostal do vedení v průběžném pořadí šampionátu před týmového kolegu Bottase.

Startovní rošt poznamenalo několik penalizací. Ricciardo si ji přivezl už z Baku. O tři místa klesl kvůli zavinění kolize s Kvjatem, po níž se stal terčem vtipů, že couvání mu za volantem monopostu moc nejde...

Hülkenberg musel startovat z uličky před boxy, protože Renault v kvalifikaci po havárii vyměnil specifikaci jeho předního křídla. Když už dostal velký trest, nechal si vyměnit i pohonnou jednotku.

Po kvalifikaci potom Alfa Romeo vyměnila převodovku ve voze Giovinazziho a jezdec byl potrestán odsunutím o pět míst na roštu. Stejný trest dostal i Russell a klesl na poslední místo.

Na první pozici stál podeváté v kariéře a potřetí za sebou Bottas. V kvalifikaci znovu podal skvělý výkon a sám ho označil za dosud nejlepší ve F1. Vždyť týmového kolegu překonal o víc než šest desetin vteřiny! Hamiltonovi tím připravil těžké sny, protože pětinásobný šampion není zvyklý prohrávat v souboji s časem s týmovým kolegou.

Teplota vzduchu byla před startem podobná jako v předchozích dnech – 19 °C. Asfalt byl vyhřátý na 42 °C, vítr vál rychlostí kolem 2,3 m/s a vlhkost byla 59,3 %. Déšť rozhodně nehrozil. Räikkönen, Stroll, Hülkenberg, Russell a Kubica startovali na střední směsi pneumatik, ostatní dali přednost měkké.

Souboj v nájezdu do první zatáčky byl velmi ostrý. Vettel se dostal na úroveň mercedesů, ale jel vnějším obloukem a nevešel se na trať. Hamilton zdolal Bottase, rozhozený Vettel ještě během úvodního kola podlehl útoku Verstappena. Pole se seřadilo v pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel, Leclerc, Gasly, Grosjean, Magnussen, Kvjat, Albon, Sainz, Ricciardo, Pérez, Stroll, Giovinazzi, Norris, Hülkenberg, Kubica, Russell a Räikkönen. Kimi totiž nezvládl průjezd čtvrtou zatáčkou, vyjel mimo asfalt a klesl na poslední místo. 

Lewis Hamilton se dostal do vedení v první zatáčce a vítězství si zkušeně pohlídal

Hamilton měl po třech kolech náskok dvou vteřin a také všechny ostatní rozestupy byly stabilní. Nějaké velké předjížděcí manévry jsme v Barceloně nemohli očekávat. A opravdu nastalo klidné období spolehlivého kroužení, určovaného možnostmi vozů. I Räikkönenovi dalo velkou práci, aby se přes nejpomalejší soupeře probil kupředu.

První si pro nové pneumatiky dojel překvapivě Giovinazzi. Obul tvrdou směs, takže chtěl zbytek závodu odjet bez zastávky. Vettel soupeřům nestačil, proto Leclerc v 9. kole poprvé naznačil útok. Nebyl nijak ostrý, spíš jako by chtěl napovědět týmu, co má dělat…

V 11. kole se Leclerc s pomocí DRS a týmové režie dostal na čtvrté místo. Na třetího Verstappena v té chvíli ztrácel čtyři a půl vteřiny. Bude ve stíhačce úspěšnější než zkušenější kolega Vettel? Jakmile měl před sebou čistý vzduch, okamžitě zrychlil. V prvním kole po předjetí byl o tři desetiny rychlejší než Verstappen a o osm oproti Vettelovi. Na rychlost mercedesů však zdaleka nestačil. Vettela navíc trápila probrzděná pravá přední pneumatika. Inženýry doslova prosil o zastávku i za cenu toho, že se dostane za pomalejší vozy. Jeho časy byly až o dvě vteřiny na kolo horší než Hamiltonovy.

V boji o jedenácté místo Sainz s vypětím všech sil odolával Ricciardovi i jeho DRS. Zároveň měl na dohled Albona, i když víc musel myslet na obranu než na útok. Hülkenberg předjel Norrise na 15. místo, ale od bodů byl stále daleko.

Ve 20. kole se Vettel konečně dočkal výměny kol se střední směsí. Zastávka se bohužel protáhla a klesl za oba haasy. Verstappen ho následoval, ale Red Bull dal přednost měkké směsi. Ve 23. kole zastavil i Gasly a vrátil se těsně před Sainze. Naopak Vettel bezmocně trčel za Magnussenem až do chvíle, než Dán odbočil do boxů. Vettel vzápětí zajel nejrychlejší kolo, jako by chtěl naznačit, že v závodě ještě není odepsaný…

Ve 26. kole Ricciardo konečně předjel Sainze a vzápětí oba zajeli do boxů. Úplně odlišnou strategii zvolilo Ferrari pro Leclerka. Také on měl potíže s dotažením levého zadního kola. Ale byla to kola s bíle označenými pneumatikami, takže z tvrdé směsi. V naprostém poklidu vyměnil kola u obou vozů Mercedes.

Když měla většina jezdců za sebou zastávku, ustálilo se pořadí Hamilton, Bottas +9,8, Verstappen +12,7, Leclerc +23,7, Vettel +24,3, Gasly +35,1, Grosjean +48,0, Hülkenberg +50,0 (bez zastávky), Magnussen +50,6, Kvjat +52,0, Sainz +63,6, Ricciardo +65,2, Pérez +67,2, Stroll +70,0, Norris +73,5 a s kolem ztráty Räikkönen, Giovinazzi, Russell a Kubica. 

Souboj Ferrari a Red Bullu byl znovu kořením závodu

Ve 30. kole už měl Leclerc na zádech Vettela. Pomohla tomu rozdílná taktika a měkčí směs pneumatik na kolech Vettela. Na Verstappena však měli oba příliš velkou ztrátu. Vettel byl evidentně rychlejší. Co na to režie Ferrari? Mlčela a Leclerc na rovince kličkoval před svým kolegou. Za váhání Ferrari byli vděční hlavně diváci. Byl to totiž jediný souboj, který měli na očích… Ve 36. kole Leclerc konečně před sebe pustil rychlejšího Vettela. A ten byl hned na trati ze všech nejrychlejší.

Ani Leclerc stále nebyl bez šance, protože jezdil na nejtvrdší směsi téměř srovnatelné časy s mercedesy a red bully. Otázkou bylo, zda soupeři dovezou svá auta až do cíle nebo budou ještě jednou stavět. Protože Mercedes nebyl pod tlakem, mohl své gumy šetřit.

Blýskl se také Kvjat, který předjel Magnussena a vydal se stíhat Grosjeana v souboji o nejlepšího jezdce „zbytku světa“. Ve 41. kole si Vettel dojel pro novou sadu středních pneumatik a vrátil se za Gaslyho. Vettel se však s předjetím nijak nepáral a rychle se dostal kupředu. Okamžitě pak zajel nejrychlejší kolo. Jako jediný byl rychlejší než mercedesy.

Verstappen ve 44. kole zastavil také a z měkké přezul na střední směs. Propadl se mezi obě ferrari. Ve stejné chvíli byly vidět pořádné puchýře na pravé zadní pneumatice Hamiltona. Ve 45. kole si pro nové měkké pneumatiky dojel Bottas.

Ve stejném kole došlo ke kolizi Strolla a Norrise. Na trať byl vyslán safety car jako strážný anděl Hamiltona. Brit si mohl dojet pro nové gumy a ztratil tím méně času než soupeři. Ferrari zareagovalo a přezulo Leclerka. Ten se vrátil těsně za Vettela. Zastavili i Gasly, Grosjean, Sainz a další.

Ve 48. kole monoposty kroužily za zpomalovacím vozem v pořadí Hamilton, Bottas, Verstappen, Vettel, Leclerc, Gasly, Grosjean, Magnussen, Kvjat, Sainz, Albon, Hülkenberg, Ricciardo, Pérez, Räikkönen, Giovinazzi, Russell a Kubica.

Velké zmatky nastaly u Toro Rosso. Oba vozy jely přezouvat zároveň, ale mechanici měli připravené pneumatiky naopak. Do finále měli obuté měkké pneumatiky Hamilton, Bottas, Gasly, Grosjean, Magnussen, Sainz, střední Verstappen, Vettel, Leclerc, Kvjat, Albon… 

Lewis Hamilton pod sprchou šampaňského z rukou Maxe Verstappena

V 53. kole se znovu začalo závodit v těsných rozestupech. Jeden z nejdůležitějších momentů závodu všichni zvládli, jen jezdci haasu do sebe šli tak ostře, že Grosjean po kontaktu vyjel z tratě. Magnussen dokonce zkoušel zaútočit i na Gaslyho.

Vpředu se nakonec nic nezměnilo. Naopak Hamilton výrazně navýšil vedení, znovu se dokázal dokonale soustředit na klíčový moment závodu. Jako kdyby jel kvalifikaci. V 55. kole byl znovu aktivován systém DRS. První toho zkusil využít Grosjean ve dvou ostrých pokusech o předjetí Magnussena. Nakonec sám podlehl domácímu Sainzovi a zakrátko i Kvjatovi.

Největší souboj probíhal o poslední bodovaná místa. Pořadím se po kontaktu s týmovým kolegou propadal Grosjean. Nakonec zuby nehty udržel alespoň jediný bod.

V průběžném pořadí se dostal na první místo Hamilton před Bottase.

p. jezdec tým motor čas kol body
1. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:35:50,443 66 26
2. Valtteri Bottas Mercedes Mercedes 1:35:54,517 66 18
3. Max Verstappen Red Bull Honda 1:35:58,122 66 15
4. Sebastian Vettel Ferrari Ferrari 1:35:59,610 66 12
5. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:36:03,804 66 10
6. Pierre Gasly Red Bull Honda 1:36:10,019 66 8
7. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:36:18,602 66 6
8. Carlos Sainz McLaren Renault 1:36:22,785 66 4
9. Daniil Kvjat Toro Rosso Honda 1:36:23,499 66 2
10. Romain Grosjean Haas Ferrari 1:36:25,084 66 1
11. Alexander Albon Toro Rosso Honda 1:36:25,888 66 0
12. Daniel Ricciardo Renault Renault 1:36:27,201 66 0
13. Nico Hülkenberg Renault Renault 1:36:29,684 66 0
14. Kimi Räikkönen Alfa Romeo Ferrari 1:36:32,246 66 0
15. Sergio Pérez Racing Point Mercedes 1:36:37,320 66 0
16. Antonio Giovinazzi Alfa Romeo Ferrari 1:36:38,134 66 0
17. George Russell Williams Mercedes 1:36:50,228 65 0
18. Robert Kubica Williams Mercedes 1:36:57,514 65 0
  Lance Stroll Racing Point Mercedes 1:02:21,510 44 0
  Lando Norris McLaren Renault 1:02:22,095 44 0

Komentáře ke článku