Verstappen před domácím publikem těsně porazil Hamiltona
Velká cena Nizozemska - kvalifikace
Max Verstappen potěšil svou oranžovou armádu domácích diváků a získal v Zandvoortu pole position. Hamilton, který má v průběžném pořadí šampionátu tříbodový náskok, zaostal o pouhých 38 tisícin vteřiny a postaví se tak vedle Nizozemce do první řady startovním roštu.
Verstappen bude muset v nedělním závodě bojovat s oběma jezdci Mercedesu sám, jeho týmový kolega Sergio Pérez vypadl už v první části kvalifikace.
Před mechaniky Ferrari stál o přestávce mezi tréninky nelehký úkol opravit vůz SF21 Carlose Sainze, protože Španěl v závěrečném tréninku těžce havaroval. A zatímco šéf týmu Mattia Binotto nezněl 30 minut před začátkem tréninku příliš nadějně, Sainz byl jedním z prvních, kdo do kvalifikace vyjel. Zatímco po první jízdě byl až osmnáctý a v nepostupové zóně, v závěru první části kvalifikace se vrátil zpět na druhém místě za svým týmovým kolegou Charlesem Leclercem.
Monacký jezdec se dostal do čela časomíry s časem 1:09,829, o 0,193 vteřiny lepší než jeho týmový kolega, zatímco Verstappen byl třetí.
Ani přes apely a prosby jezdců, že dýmovnice snižují viditelnost na trati, si domácí fanoušci nenechali tuto oranžovou kulisu ujít. Foto: Red Bull
Pro Red Bull to musel být smíšený pocit, protože zatímco Verstappen vše zvládl bez problémů, jeho týmový kolega Sergio Pérez vypadl a zůstal až 16. nejrychlejší. Byl jedním ze dvou velkých šoků, druhým byl Sebastian Vettel, který skončil ještě o příčku hůře.
Pérez se dostal do zácpy a nestihl protít cílovou čáru včas, aby mohl zajel závěrečné měřené kolo.
Vettela zablokoval Mazepin, který se se svým haasem přesunul na vnitřní stranu dráhy vedle svého týmového kolegy. Stewardi poté vyšetřovali oba jezdce Haasu.
Vettel s Pérezem vypadli spolu s Kubicou, který o víkendu nahradí u Alfy Romeo Räikkönena, Schumacherem a Mazepinem.
Ve druhém části kvalifikace se Ferrari opět pustilo do boje s Verstappenem a Hamiltonem, přičemž nejrychlejší byl jezdec Red Bullu s časem 1:09,071. Leclerc se zařadil na druhé místo před Hamiltona. Ovšem pak přišla červená vlajka a přerušení kvalifikace, když Russell přišel v poslední zatáčce o přítlak a nezadržitelně se sunul po štěrku směrem k bariéře.
Po nárazu do bariéry pravou zadní pneumatikou byla okamžitě vyvěšena červená vlajka, ovšem Russell, který udržel motor v chodu, se zvládl vrátit do garáže Williamsu.
„Prostě jsem na to moc tlačil. Omlouvám se za to,“ řekl týmu. Poškození zadního zavěšení zapříčinilo, že po obnovení kvalifikace se už na trať nevrátil.
Ovšem po restartu okamžitě boural druhý williams, Latifi se při slibném pokusu o překonání Russella, dotkl štěrku a v osmé zatáčce vysokou rychlostí narazil do bariéry. Byla to z pohledu televizních kamer tvrdá rána. „Jo, jsem v pořádku,“ řekl týmu.
Když ředitelství závodu oznámilo, že kvalifikace už nebude pokračovat, Stroll, Norris a Cunoda se ocitli mimo postupové příčky do další části kvalifikace, pochopitelně společně s oběma jezdci týmu Williams.
Verstappena při každém průjezdu okolo tribun hnala dopředu mohutná masa jásajících diváků. Foto: Red Bull
Prvním mužem na trati ve třetí části kvalifikace byl Daniel Ricciardo, zbytek první desítky vyjížděl pomalu, protože se jezdci od samého začátku snažili vytvářet pro svá kola dostatečné odstupy.
Australan zajel čas 1:10,5, ale ten byl bleskově překonán Verstappenem s hodnotou 1:08,923. Bottas na jezdce Red Bullu ztratil 0,299 s a Hamilton byl ještě pomalejší.
Provoz na výjezdu z boxů opět způsobil týmům bolesti hlavy. Alonso si dával na čas, když se snažil o vytvoření odstupu. „Stál na výjezdu z boxů na místě,“ stěžoval si Verstappen. To vytvářelo časový tlak na ty, kteří se nacházeli v zadní části vláčku, Hamilton byl poslední z deseti vozů, cílovou čáru však projel včas s přibližně osmivteřinovou rezervou.
Verstappen zvýšil své tempo na 1:08,885, famózní stíhací jízdu předvedl i Hamilton, ale o 38 tisícin vteřiny mu to nestačilo. Perličkou je, že Verstappenův první pokus v Q3 byl totožný s Hamiltonovým druhým. Nebýt Nizozemcova zlepšení při druhém pokusu, měli by naprosto stejný čas. Na držiteli pole position by to však nic nezměnilo, protože Verstappen zajel svůj čas dříve.
Třetí příčku obsadil Bottas, na čtvrté místo poskočil Gasly, který tak odsunul Leclerca a Sainze. První desítku pak doplnili Giovinazzi, Ocon, Alonso a Ricciardo.
p. | jezdec | tým | motor | Q1 | Q2 | Q3 | kol |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Honda | 1:10,036 | 1:09,071 | 1:08,885 | 15 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 1:10,114 | 1:09,726 | 1:08,923 | 17 |
3. | Valtteri Bottas | Mercedes | Mercedes | 1:10,219 | 1:09,769 | 1:09,222 | 17 |
4. | Pierre Gasly | AlphaTauri | Honda | 1:10,274 | 1:09,541 | 1:09,478 | 17 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 1:09,829 | 1:09,437 | 1:09,527 | 18 |
6. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 1:10,022 | 1:09,870 | 1:09,537 | 19 |
7. | Antonio Giovinazzi | Alfa Romeo | Ferrari | 1:10,050 | 1:10,033 | 1:09,590 | 17 |
8. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1:10,179 | 1:09,919 | 1:09,933 | 17 |
9. | Fernando Alonso | Alpine | Renault | 1:10,435 | 1:10,020 | 1:09,956 | 13 |
10. | Daniel Ricciardo | McLaren | Mercedes | 1:10,255 | 1:09,865 | 1:10,166 | 17 |
11. | George Russell | Williams | Mercedes | 1:10,382 | 1:10,332 | 13 | |
12. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:10,438 | 1:10,367 | 13 | |
13. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 1:10,489 | 1:10,406 | 13 | |
14. | Nicholas Latifi | Williams | Mercedes | 1:10,093 | 1:11,161 | 16 | |
15. | Juki Cunoda | AlphaTauri | Honda | 1:10,462 | 1:11,314 | 15 | |
16. | Sergio Pérez | Red Bull | Honda | 1:10,530 | 9 | ||
17. | Sebastian Vettel | Aston Martin | Mercedes | 1:10,731 | 7 | ||
18. | Robert Kubica | Alfa Romeo | Ferrari | 1:11,301 | 9 | ||
19. | Mick Schumacher | Haas | Ferrari | 1:11,387 | 11 | ||
20. | Nikita Mazepin | Haas | Ferrari | 1:11,875 | 10 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull