Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Twin Ring Motegi aneb ovál po japonsku

Twin Ring Motegi aneb ovál po japonsku

Do království Honda Motor Co.

Historie interakce mezi americkou formulovou scénou a Japonskem je podstatně delší než těch deset let, po které se jezdí závody na oválu v Motegi a její počátky spadají zhruba do stejné doby, kdy se podnikaví japonští výrobci začali objevovat i v evropském motorportu.

První závod americké formulové série se totiž jel v Japonsku již před dlouhými 42 lety. Tehdejší seriál formule USAC zavítal k jednomu závodu na okruh Fuji Speedway. Závod Fuji Japan 200, jehož výsledky se však nezapočítávaly do amerického šampionátu, tehdy vyhrál pozdější trojnásobný vítěz šampionátu F1 Jackie Stewart. Američané se však do Japonska již nevrátili.

Otázka závodu série CART v Japonsku přišla znova na přetřes na konci osmdesátých let, kdy se zvažovala možnost startovat buď na přírodních okruzích v Suzuce a Fuji, nebo uspořádat závod na městském okruhu. Zásadním problémem se však nakonec stal naprosto zamítavý postoj FIA zdůvodněný možnými kolizemi se závody F1 a s dalšími zájmy FIA v Japonsku a celá kauza nakonec vyvrcholila v podstatě zákazem pořádat závody CART mimo území USA na jiných tratích než na oválech. Tyto obstrukce však byly neudržitelné a když CART uspořádal první závod v Surfers Paradise v Austrálii, FIA v podstatě přimhouřila oči. Z myšlenky na závod v Japonku ale opět sešlo.

V roce 2001 zvítězil v Japonsku Kenny Brack a . . . . . .

a ze svého prvního vítězství v seriálu CART se na stupních vítězů náležitě radoval. Spolu s ním i Tony Kanaan a Helio Castroneves, kteří jsou mezi favority i po sedmi letech

Další iniciativa přišla tentokráte z druhé strany, od japonského výrobce vozů Honda. Poté co se Honda začala angažovat  v sérii CART coby dodavatel motorů, přišla s myšlenkou vybudovat v Japonsku ovál, který by jednak mohl hostit závody CART a jednak by sloužil pro vývojové účely motorářské sekce vyvíjející pro tuto sérii motory. Tyto myšlenky nakonec vedly k vybudování víceúčelového areálu, který kromě oválu zahrnuje silniční okruh, který se s oválem prolíná a dokonce i krátky šotolinový ovál.

První závod série CART se na novém oválu jel v roce 1998 a vítězem se stal Adrian Fernandez, který si zde o rok později  slastný pocit vítězství zopakoval. Hořkou pilulku si však musela spolknout Honda, neboť z přesvědčivé prezentace svých výkonů před vedením firmy nebylo po dlouhých šest let nic. První čtyři ročníky vyhrály vozy poháněné Fordy, další dva získala pro sebe konkurenčí Toyota, což bylo obvzláště hořké a teprve v roce 2004 přivezl Dan Wheldon Hondě tak dlouho očekávané vítězství na domácí půdě.

Spiderman Helio si už šplhání po plotu v Motegi vyzkoušel. Podle jeho slov patří plot stejně jako trať k těm obtížnějším

Ovál v Motegi má naprosto specifický tvar, který z něj činí podle názoru většiny z pilotů jeden z nejnáročnějších závodů sezóny. Důvodem jsou dvě zatáčky o naprosto rozdílném poloměru, které by v optimálním případě vyžadovaly naprosto rozdílné nastavení vozu. To však samozřejmě není možné a tak většina stájí volí nastavení s menším přítlakem, které umožňuje rychlý a plynulý průjezd první zatáčkou (v americké terminologii je tato zatáčka často dělena na dvě poloviny, takže se často setkáme s označením zatáčka 1 a 2) a následnou akceleraci na zadní rovinku. O to horší je však pro piloty průjezd druhou zatáčkou (nebo jinak zatáčkou 3 a 4), kde se dokonce často musí řadit nižší rychlostní stupeň. Nutnost zachovat vozu dostatečnou energii pro výjezd na cílovou rovinku pak nutí piloty k průjezdu skutečně " na hraně".

Velké fotografie Indycarmedia a CCWS,LLC.