Jan Charouz se v Le Mans poprvé probil na stupně vítězů
24 hodin Le Mans
Skvostnou výsledkovou bilancí v legendárním závodě 24 hodin Le Mans se může pochlubit český jezdec Jan Charouz. Francouzskou čtyřiadvacetihodinovku absolvoval čtyřikrát, čtyřikrát se umístil v elitní desítce absolutního pořadí a letos si z Le Mans navíc odváží pohár za druhé místo v hodnocení třídy LMP2, které vybojoval společně s Francouzi Matthieu Lahayem, Guillaume Moreauem a týmem OAK Racing.
Tým OAK Racing Mazda France nasadil do 78. ročníku slavné čtyřiadvacetihodinovky dva vozy Pescarolo-Judd. Se startovním číslem 24 jela zkušená posádka Jacques Nicolet, Richard Hein a Jean-Francois Yvon, která obhajovala třetí místo v hodnocení třídy LMP2 z loňského roku. Ve voze se startovním číslem 35 dostali příležitost talentovaní mladíci. Oficiální rezervní jezdec týmu Renault F1 Jan Charouz doplnil dvojici stálých týmových opor Guillaume Moreaua a Matthieu Lahayeho.
Mladá posádka rychle našla způsob, jak úspěšně spolupracovat, což potvrdil už pátý kvalifikační čas ve třídě LMP2. V samotném závodě byly téměř bezkonkurenční prototypy HPD, které hlavně na rovinkách všem svým soupeřům výrazně ujížděli. Trojice Charouz, Lahaye, Moreau ale od prvních kol bojovala ve skupině soupeří o třetí až pátou pozici a v průběhu závodu začala stoupat vpřed. Ačkoliv Jan Charouz během závodu několikrát upozorňoval na nižší maximální rychlost vozu Pescarolo-Judd, nemohl si na druhou stranu vynachválit jeho ovladatelnost a chování v zatáčkách. V Le Mans ale nikdy nezáleží jen na rychlosti. K úspěchu je zapotřebí především vytrvalost. A tu vozy týmu OAK Racing Mazda France jednoznačně předvedly. Zatímco jeden z prototypů HPD nedlouho před cílem přibrzdily technické problémy, Pescarolo #35 jelo bez sebemenšího náznaku problémů a posádka Charouz, Lahaye, Moreau se s ním nakonec probila až na sedmé místo absolutně a druhé ve své kategorii.
Jan Charouz se už loni mohl radovat z vítězství v neoficiální kategorii benzinovými motory poháněných prototypů LMP1, ale až v neděli 13. června 2010 měl možnost okusit pocity, o kterých sní mnozí závodníci: dojít si na podium nad boxovou uličkou v Le Mans pro cenný pohár.
Posádka Charouz, Lahaye, Moreau navíc přispěla do sbírky trofejí týmu OAK Racing Mazda France, který dokázal v Le Mans potřetí v řadě vybojovat ve třídě LMP2 umístění na stupních vítězů.
Trojice Nicolet, Hein, Yvon dovedla druhý vůz týmu do cíle na čtvrté pozici ve třídě LMP2.
Jan Charouz: "Jsem samozřejmě rád, že jsem si mohl dojít pro pohár na pódium, ale mnohem víc se mi líbil ten velký. Takže příště musím čtyřiadvacetihodinovku vyhrát v celkovém pořadí. (smích) Samozřejmě si tohoto úspěchu velice vážím. Mám radost za sebe i za celý tým, který mě skvěle přijal a já se v něm rychle cítil jako doma. Spolupráce s Guillaumem a Matthieuem byla moc příjemná a já jsem rád, že jsem se s nimi mohl potkat v jedné posádce. Byla to skvělá zkušenost a já jsem rád, že jsem mohl pomoci k prodloužení série umístění týmu na stupních vítězů ve třídě LMP2."
Antonín Charouz, manažer: "Mám velikou radost z výkonu, jaký Honza podal. Jel bezchybně, navíc zajel nejrychlejší kolo z celé posádky. Potvrdil, že je dobrý jezdec a zúročil zkušenosti, které v Le Mans v minulosti získal. Bylo skvělé vidět ho na stupních vítězů po takovém závodě, jakým čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans je."