Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Grand magazín – informace ze světa GT1 (1/2010)

Grand magazín – informace ze světa GT1 (1/2010)

GT na Nordschleife. Nový agent 007? Na základně týmu Phoenix. Vzestup Nigela Stepneyho.

Na stránkách Formule.cz se nyní máte možnost setkat s novým magazínem, v němž budou představovány zprávy, videonahrávky a další materiály týkající se světového šampionátu vozů třídy GT1. Vydání budou nepravidelná, závislá na dostupnosti zajímavých témat. Pro jednodušší orientaci mezi ostatními články na hlavní stránce bude nadpis stejný, odlišné bude jen pořadové číslo magazínu během roku. Protože většina nahrávek bude s anglickým komentářem, bude součástí kapitoly vysvětlení v češtině pro čtenáře neovládající tento jazyk. Nyní se již můžete věnovat čtení úvodního čísla Grand magazínu.
 
GT na Nordschleife: Krumm s Nissanem a Hennerici s Corvette.
 
Během závodního víkendu na konci srpna se piloti GT1 utkali na německém Nürburgringu. V jeho sousedství se hornatou krajinou vine 20,81 km dlouhá část okruhu vybudovaná již v roce 1927 – Nordschleife.
 
Nordschleife pamatuje řadu vrcholných podniků, včetně předválečných GP, závodů F1 nebo světového mistrovství sportovních vozů (WSC). V těchto slavných dobách si okruh vydobyl přezdívku Zelené peklo od trojnásobného mistra světa F1, Jackieho Stewarta. Ale také zde byl na upravené verzi v roce 1983 stanoven dosud platný rekord. Německý talentovaný jezdec, Stefan Bellof s prototypem seriálu WSC, Porsche 956, zdolal 154 zatáček v čase 6:11,13.
 
Stoupajícím nárokům na bezpečnost však Severní smyčka Nürburgringu nedokázala vyhovět. V současnosti zůstal vrcholným podnikem 24 hodinový závod vozů GT a cestovních automobilů, pořádaný s přestávkami od roku 1970. Převažuje však civilní využití v podobě jízd pro veřejnost. Velmi oblíben je rovněž u řady automobilek, které zde mohou dokonale prověřit kvality svých produktů.
 
Hned dva týmy zde natočili nahrávky z průjezdu jednoho kola tímto legendárním okruhem. Prvním z nich byl domácí pilot Michael Krumm, člen Sumo Power GT. Nebyl ve voze sám, vedle něj usedl muž, který je držitelem pozemního rychlostního rekordu – Andy D Green. Kombinace Krumm-Nissan sice ani zdaleka nedosáhla rychlosti 1227,9 km/h, ale i tak to byl pro držitele rekordu zajímavý zážitek.
 
Kapitán britského královského letectva v rozhovoru vyjádřil obdiv nad Michaelovým řidičským uměním a kvalitami vozu a dodal: „V některých zatáčkách jsem si myslel, že je nemůžeme projet, protože jsme jeli do stromů.“
 
„Musel jsem udělat krok do racionální části mé mysli a pochopit, že ví co dělá a že to bude vynikající“ dodal spokojený host týmu Sumo Power GT.
 
Video: Zde                              Délka: 9:09
 
Stejnou výzvu podstoupil tým Phoenix Racing/Carsport s civilním vozem Corvette Z06. Za volant se posadil závodní pilot německého týmu, Marc Hennerici. Na rozdíl od předchozí nahrávky je zde použit střih z více kamer. Občas je vidět ve výřezu i přístrojový panel s rychloměrem v mílích a otáčkoměrem.
 
Video: Zde                              Délka: 9:33
 
Jmenuji se Turner, Darren Turner. Povolení nadchnout.
 
Tentýž víkend zvládl britský pilot Darren Turner se svým kolegou Tomášem Engem nejen vítězit nad soupeři, ale během sobotního odpoledne si našel i chvilku na zahrání kratičké role známé filmové postavy, agenta britské tajné služby Jamese Bonda.
 
Exkluzivní vůz představoval Aston Martin DBR9 s lehce pozměněným startovním číslem 7, půvabný doprovod obstarala pětice hostesek šampionátu GT1 a samotný aktér vyměnil závodní kombinézu za elegantní oblek.
 
Postavu starostlivé Moneypenny ztvárnila komentátorka GT1 TV Hailey Coxon, obávající se o drahý vůz. Turner rozptyluje její obavy ujištěním, že vůz je v dobrých rukách. V klipu se mihne i Tomáš Enge opakující po Hailey výši hodnoty automobilu, která činí 500 tisíc euro.
 
Přestože je život tajného agenta velmi těžký, užívá si Darren každé minuty. Stejně jako natáčení a to do doby, než byl vyrušen údajnou paní Turnerovou (dle informací šampionátu je svobodný a jiné věrohodné údaje nejsou k dispozici).

Video: Zde                              Délka: 1:05

Na návštěvě u Phoenix Racing/Carsport.

Také poslední ukázka je pořízena během návštěvy účastníků GT1 v Německu. Filmový štáb GT1 TV využil dostupnosti základny týmu Phoenix Racing/Carsport. Německý účastník šampionátů GT1 a GT3 sídlí v obci Meuspath vzdálené od okruhu Nürburgring necelé tři kilometry. Představení týmu se ujal vedoucí oddělení GT Dirk Theimann a závodní pilot v mistrovství světa Marc Hennerici.

Německý jezdec popsal své pracoviště, kokpit vozu Corvette Z06. Začal strohým výkladem o panelu s ovládacími prvky a displeji. Více se diváci dovědí až o ovládacích prvcích na volantu: tlačítko pro rádiovou komunikaci během závodu, spínač světel pro upozornění pomalejších soupeřů jedoucích před ním a omezovač rychlosti v boxech nastavený na 60 km/h. Vůz není vybaven žádnými elektronickými pomocníky jako je ABS nebo trakční kontrola. Řazení probíhá pákou spojenou se sekvenční šestistupňovou převodovkou.

Poté Dirk Theimann se zmínil o historii týmu sahající do roku 1999, v německém mistrovství cestovních vozů, z nějž vedla cesta do DTM. S vozy třídy GT1 mají v Meuspathu zkušenosti od roku 2006. U odstrojeného vozu Audi R8 LMS připomíná účast tohoto modelu jak v GT3 (loni dovezl posádku Haase/Mies k titulu mezi jezdci) tak v 24 hodinových závodech na Nordschleife a ve Spa.
 
Slovo si bere Marc a navazuje ve výkladu popisem vozu. Uvádí hlavní odlišnost oproti Corvette s motorem umístěným vpředu – Audi má výhodnější uložení na zadní nápravě, díky čemuž se lépe ovládá. Německý pilot rovněž zmiňuje hliníkový rám, ale také zastoupení elektroniky v podobě řazení pod volantem. Jak dodává, je to dáno snahou usnadnit řízení vozu i méně zkušeným jezdcům.
 
Reportáž končí povzdechnutím nad letošními nevydařenými vytrvalostními závody (Nordschleife: nedokončil, Spa: celkově 27., v GT3 13.), ale zároveň vírou v lepší výsledky příští rok.
 
Video: Zde                              Délka: 3:49

Nový týmový vedoucí Sumo Power GT – Nigel Stepney.

V polovině srpna se rozhodl Allen Orchard odstoupit ze své funkce vedoucího týmu. Na uvolněné místo byl koncem minulého měsíce jmenován hlavní inženýr týmu, Nigel Stepney. Jde o další postup v novém období jeho kariéry spojené s vozy GT.

Britský technik byl dlouhou dobu uznávaným a zkušeným technikem v týmech F1 Shadow, Lotus, Benetton a Ferrari. V posledně jmenovaném týmu se podílel na úspěšném tažení Michaela Schumachera ve funkci hlavního mechanika. Změny ve vedení po odchodu německého šampióna se staly pro britského technika natolik neúnosné, až vyústily v rozhodnutí dříve oddaného pracovníka předávat cenné informace konkurenčnímu týmu.
 
Po odchodu z Ferrari se podařilo v lednu 2008 Stepneymu sehnat místo ředitele oddělení závodních technologií u společnosti Gigawave. Tato společnost je dodavatelem kamer do závodních vozů, ale také nasazovala svůj tým do mistrovství vozů GT. Následovala reakce FIA, která na základě výsledků vyšetřování případu vydala doporučení týmům nezaměstnávat Stepneyho až do 1. července 2009.

Loni se Nigel podílel na vývojovém programu Nissanu pro šampionát GT1, aby v lednu letošního roku nastoupil do funkce hlavní inženýra Sumo Power GT.

Mistrovství světa GT vozů, Brno

První číslo Grand magazínu je u konce. Již tento víkend budete mít možnost vidět 23 vozů ve dvou hodinových závodech. Dějištěm bude moderní (nikoliv však nudný !) autodrom v portugalském letovisku Algarve. Informace ke sledování závodu včetně obvyklých odkazů ke sledování budou v článku s předpokládaným vydáním ve čtvrtek 16. září (případně v pátek 17.).