Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 18. díl

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 18. díl

Závod.

Po úspěšném provedení startovní procedury, jíž byl věnován předchozí díl, přichází vlastní závod. Ten je popsán s výjimkou mimořádných situací poměrně stručně. Navíc se jedná o opakování dříve zmíněných postupů, mj. odstranění nepojízdných vozidel anebo výjezd z boxové uličky na dráhu. Většina informací se tak týká náležitostí v souvislosti se složením posádek anebo zastávek v boxech.

V GT1 má kvalifikační i hlavní závod minimální délku jednu hodinu. Ve vytrvalostní BES byla délka většiny závodů tři hodiny. V jednom případě se koná 24 hodinový závod.

GT1

Tentokráte je jednodušší situace u světového šampionátu. Každý pilot musí jet v kuse alespoň 25 minut. Pokud dojde k přerušení závodu alespoň po uplynutí osmi minut, toto pravidlo není nutné dodržet. K výměně dochází během povinné zastávky v boxech mezi 25. a 35. minutou závodu. Její součástí je také výměna všech pneumatik.

Blancpain Endurance Series

Během tříhodinových závodů jsou povinné dvě zastávky. Jejich součástí musí být výměna jezdce a všech pneumatik. Další podmínkou je, že doba řízení nesmí přesáhnout 70 minut (s výjimkou níže uvedeného případu dvoučlenné posádky) Prodloužení této doby na 75 minut je možné v případě výjezdu bezpečnostního vozu na konci jízdní doby pilota. Překročení tohoto časového znamená penalizaci průjezdu boxy anebo přičtení 30 vteřin k výslednému času.

Protože je vytrvalostní série určena pro tříčlenné (jediná možná kombinace v GT3 Pro) anebo čtyřčlenné posádky, ve třídě smíšených sestav (GT3 Pro-Am) je nutné mít souhlas SRO v případě nasazení dvoučlenné posádky. V tomto případě musí být jeden z pilotů v bronzové kategorii. Dle pravidel je automaticky považován za jezdce s označením D1. V závodě musí strávit za volantem alespoň 110 minut.

24 hodin ve Spa

Stejný pilot může strávit za volantem maximálně 3 hodiny – poté musí následovat minimálně jednu hodinu trvající přestávka v řízení. Zároveň je nutné dodržet maximální délku jednoho úseku (neboli stintu), která může trvat maximálně 65 minut (případně 70 minut při vyjetí zpomalovacího vozu). Posledním omezením je celková doba řízení jednoho pilota, jenž nesmí přesáhnout 14 hodin.

Překročení délky stintu je potrestáno buď průjezdem boxovou uličkou (překročení doby do 5 minut) anebo odpykáním trestu Stop and Go (více jak 5 minut), jenž může být prodloužena v závislosti na délce překročení limitu. Při opakovaném prohřešku u jedné posádky mají komisaři pravomoc prodloužit délku trestu, v krajních případech mohou vůz vyloučit ze závodu. V případě oznámení trestu deset minut před koncem závodu a méně se trest mění na přičtení 60 vteřin k výslednému času.

Pokud je v posádce povinně pilot z bronzové kategorie, je pro něj stanovena minimální doba řízení šest hodin během závodu. Navíc je nutné řídit minimálně jednu hodinu v každém z šestihodinových úseků závodu (16,00-22,00; 22,01-04,00; 4,01-10,00 a 10,01-16,00). Pokud je v posádce více jezdců s tímto typem licence, mohou se o tyto časy podělit. Porušením tohoto pravidla hrozí posádce ztráta všech bodů s výjimkou zásahu vyšší moci.

Výpočet doby řízení

Doba setrvání na dráze se u obou sérií počítá u startujícího jezdce od okamžiku zahájení závodu. U střídajícího pilota se tato doba začíná počítat od přejetí čáry na výjezdu z boxů. Toto místo je rozhodující i pro pilota startujícího z boxu.

Konec této doby nastává při vjezdu do boxu anebo protnutím cílové čáry po skončení závodu.

Po vypršení časového limitu nastává konec závodu v okamžiku, kdy vedoucí vůz projede po konci limitu přes cílovou čáru. Ta je platná na dráze i v boxech.

V obou sériích případný déšť neznamená zastavení závodu. K němu dochází v okamžiku zablokování dráhy nehodou anebo v důsledku klimatických podmínek neumožňujících bezpečnou jízdu. Tyto důvody mohou vést k zastavení závodu, což bude předmětem příštího dílu.

 Díl  Obsah článku  Odkaz
 1.  Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy.  Zde
 2.  Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku.  Zde
 3.  Přihlášky účastníků  Zde
 4.  Testy a vyvážení výkonnosti.  Zde
 5.  Složení organizačního týmu. Propustky.  Zde
 6.  Počet účastníků. Sportovní přejímky.  Zde
 7.  Startovní čísla. Technické přejímky.  Zde
 8.  Kontroly a vážení vozidel. Uzavřené parkoviště.  Zde
 9.  Všeobecná bezpečnost. Další všeobecné požadavky.  Zde
 10.  Komunikace se soutěžícími. Incidenty a tresty.  Zde
 11.  Protesty. Odvolání.  Zde
 12.  Pravidla vztahující se k chování v prostoru boxů.  Zde
 13.  Popis jednotlivých prací prováděných v boxech.  Zde
 13.  Popis jednotlivých prací prováděných v boxech.  Zde
 14.  Soutěžní části víkendu.  Zde
 15.  Kvalifikace.  Zde
 16.  Sestavení startovního roštu.  Zde
 17.  Startovní procedura.  Zde