Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 19. díl

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 19. díl

Zastavení závodu. Obnovení závodu.

Přestože zastavení závodu s jeho případným obnovením patří mezi výjimečné události, například během posledního závodu MS GT1 v Donningtonu podobná situace nastala hned dvakrát.

Jak se k této situaci staví pravidla GT1 a BES, případně další související předpisy, bude tématem dnešního dílu. Pro názornost je záznam výše uvedeného závodu umístěn Zde. V článku mohou být v závorkách uvedeny přibližné časy ze záznamu (nikoliv s časem závodu) související s výkladem.

Zastavení závodu

V okamžiku vyhlášení na všech stanovištích komisařů jejich osazenstvo mává červenými vlajkami, na semaforech na dráze i na výjezdu z boxů se rozsvítí červená. Tyto signály znamenají zákaz předjíždění a zpomalený dojezd k čáře červené vlajky. Zde musí vozy zastavit ve formaci, dokud jim komisaři nepovolí přesun na start anebo do boxů.

Popis videozáznamu: tato situace začíná v čase 29:30, kdy se pole blíží k bezpečnostnímu vozu čekajícímu na startovní rovince. Následuje záznam opakování nehody v první zatáčce, která krátce nato vedla k prvnímu zastavení závodu. V tomto případě bylo pole dovedeno rovnou na startovní rošt, protože cesta k němu nebyla zablokována.

Poslední možností je přesun do uzavřeného parkoviště po předčasném ukončení závodu. Ten nastává v okamžiku, kdy vedoucí vůz ujel do té doby alespoň 75% délky závodu. Klasifikace bude taková, jaká byla na konci předposledního kola před kolem, při kterém byl dán signál k zastavení.

Popis videozáznamu: tímto způsobem byl nakonec ukončen rozhodující závod v Donningtonu. Druhá nehoda měla podobné následky, přesto závod pokračoval devět kol za zpomalovacím vozem. K nehodě došlo 29 minut před vypršením časového limitu, kdy by případné další zastavení mohlo znamenat pozdější pokračování již v tu dobu notně zpožděného klání. Čas 75% limitu byl splněn na začátku 26. kola (1:53:00), celé pole ujelo ještě jedno kolo navíc než byl krátce po dalším průjezdu znovu zastaven závod (1:55:15). Po informaci o definitivním ukončení závodu (1:56:30) zbylí účastníci zamířili do boxů. Protože na dráze kroužil již devět kol zpomalovací vůz, ke změnám v pořadí nedošlo.

Při zastavení vozu je možné na vozidlech pracovat za čarou červené vlajky i v boxech. Tyto práce nesmí bránit obnovení závodu. Na roštu smí být pouze činovníci a členové týmů. Vůz lze přesunout z roštu do boxů, následuje ovšem trest průjezdu boxovou uličkou.

Společným odstavcem v pravidlech jsou náležitosti při tankování, které je však v GT1 během závodu běžně zakázáno. Doplnění paliva není povoleno v okamžiku, kdy byl vůz v době vydání signálu na vjezdu anebo v boxové uličce.

Řád připouští dvě možnosti závislé na počtu odjetých kol. Jsou-li odjeta méně než dvě kola, může být původní start označen za neplatný. V tomto případě bude mít nový závod původní délku, nového startu se mohou zúčastnit piloti v původních anebo náhradních (ty se v GT nevyskytují) vozech a je povoleno doplnění paliva. V sériích SRO by použití této možnosti naznačovala možnost připuštění vozů k obnovenému startu.

Popis videozáznamu: nebylo divu, že po necelých dvou kolech zastavený závod v Donningtonu vedl k domněnce vedoucího týmu Hexis Philippe Dumase o obnovení pořadí dle výsledků kvalifikace. O postupu diskutoval s šéfem týmu WRT Vincentem Vossem (49:50), krátce nato byl zpovídán reportérkou.

Druhý postup z Řádu následuje po ujetí více jak dvou kol (do limitu 75% délky závodu), přičemž dochází k rozdělení závodu na dvě části. Pořadí první části je takové, jaké bylo na konci předposledního kola před kolem zastavení závodu. Další část je zkrácena o předem ujetý počet kol, následně se odečítají další tři kola. Není možná účast vyřazených účastníků ani jakékoliv manipulace s palivem. Následný start je dle pořadí, v němž byl závod přerušen.

Dle pravidel obou sérii, mj. s ohledem na časový limit, nikoliv počet kol, se vždy uplatňuje postup se zastavením časomíry a seřazení vozů v pořadí, v němž byl závod přerušen. Tento postup byl po menších zmatcích při řazení použit nakonec v průběhu rozhodujícího klání ve Velké Británii.

Obnovení závodu

Přerušení závodu by mělo pokračovat nejkratší možnou dobu. V okamžiku, kdy je znám čas nového startu, budou týmy informovány prostřednictvím časomíry. Startovní procedura začíná minimálně od panelu deseti minut. Její postup je stejný jako v případě normálního startu.

Rozdílné je pouze použití bezpečnostního namísto zaváděcího vozu. Po rozsvícení zeleného světla se za bezpečnostním vozem rozjíždí celé pole seřazené v pořadí, v jakém se zastavilo za čarou červené vlajky. Rozestupy mezi vozy by neměly přesáhnout délku pěti aut.

Pokud vedoucí vůz nebyl v době zastavení závodu před čarou červené vlajky, vozidla mezi ním a čarou dokončí další kolo před novým startem. Série se v tomto případě liší časovým limitem, v BES jde o minutu, v GT1 o tři minuty před signálem obnovení závodu.

Jakmile poslední vozidlo v poli za bezpečnostním vozem mine konec boxové uličky, rozsvítí se na jejím konci zelené světlo. V ní jsou vozidla seřazena nejprve z těch, která byla v boxech anebo na vjezdu po zastavení závodu. Následují auta v pořadí, v němž vjížděla do boxové uličky. Výjimkou je situace, kdy by čekáním na vůz v pořadí došlo ke zdržení. Po výjezdu z boxů se jezdci zařadí za formaci vedenou bezpečnostním vozem.

Pokud nejsou všechny vozy seřazeny za bezpečnostním vozem anebo pracovníci týmu jsou stále na roštu, pokračují vozy za bezpečnostním vozem i v dalším kole. Dalším případem může být nová situace vyžadující zásah. Je-li vše v pořádku, mohou vozy startovat do závodu po objetí jednoho kola za bezpečnostním vozidlem.

Po celou dobu se piloti musí řídit pokyny maršálů. Na bedrech pořadatele je zajistit dostatečný počet včetně techniky pro zvládnutí situace i za ztížených podmínek.

Příště: pravidla pro použití bezpečnostního vozu

 Díl  Obsah článku  Odkaz
 1.  Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy.  Zde
 2.  Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku.  Zde
 3.  Přihlášky účastníků  Zde
 4.  Testy a vyvážení výkonnosti.  Zde
 5.  Složení organizačního týmu. Propustky.  Zde
 6.  Počet účastníků. Sportovní přejímky.  Zde
 7.  Startovní čísla. Technické přejímky.  Zde
 8.  Kontroly a vážení vozidel. Uzavřené parkoviště.  Zde
 9.  Všeobecná bezpečnost. Další všeobecné požadavky.  Zde
 10.  Komunikace se soutěžícími. Incidenty a tresty.  Zde
 11.  Protesty. Odvolání.  Zde
 12.  Pravidla vztahující se k chování v prostoru boxů.  Zde
 13.  Popis jednotlivých prací prováděných v boxech.  Zde
 13.  Popis jednotlivých prací prováděných v boxech.  Zde
 14.  Soutěžní části víkendu.  Zde
 15.  Kvalifikace.  Zde
 16.  Sestavení startovního roštu.  Zde
 17.  Startovní procedura.  Zde
 18.  Závod.  Zde