Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Rozhovor: Mario Andretti

Rozhovor: Mario Andretti

První část rozhovoru s bývalým mistrem světa.

Sezóna 2014 s sebou přinesla velkou změnu pravidel, nové pohonné jednotky i nové jezdecké dvojice. Líbí se vám "nová" Formule 1?

Podle mě je tato sezóna báječná. Očekával jsem, že velké změny techniky způsobí týmům mnohem větší problémy se spolehlivostí a také jsem se obával, že dominance Mercedesu bude mít na svědomí nudné závody. Avšak to, co Mercedes předvádí, se dá popsat různě, jen ne jako nuda. Nico a Lewis jsou dva mimořádně schopní jezdci a fanoušci mohou sledovat velmi zajímavý boj. Mají něco, na co se mohou těšit před každým jedním závodem.

Zbytek pole se zdá být mimořádně vyrovnaný, často se promíchá a díky tomu vídáme až neuvěřitelné množství předjížděcích manévrů. Také jsou zde dva talentovaní mladíci - Daniel Ricciardo a Valtteri Bottas a dopředu se znovu vrátil Williams… Letos je F1 jako velký příběh s několika dějovými liniemi, a všechny jsou zajímavé!

Trochu se ale obávám, jak to bude vypadat ve Spa, které má několik dlouhých rovinek. Nerad bych viděl, jak musí jít v posledních kolech všichni jezdci pouze na půl plynu.

Co říkáte na novou techniku a její vliv na závodění?

Mě osobně nová technika, nové vozy a nové cíle vždy motivovaly. Vždycky jsem se na to těšil a z mého pohledu je to jeden ze základních kamenů F1. Je pravda, že tentokrát to možná FIA trochu přehnala a zavedla najednou příliš mnoho nových pravidel. Byla velmi ambiciózní a najednou změnila pravidla kolem aerodynamiky, technickou stránku, zavedla nové motory a další věci, s nimiž se nakonec musí vypořádat jezdci. Ale je to tak, jak to je.

Mnozí vás považovali za jezdce, který dokáže týmu pomoci s vývojem vozu. Myslíte, že byste si dokázali užívat i jízdu a práci s letošním vozem F1?

Samozřejmě! Dal bych cokoli za to, abych o 30 nebo raději 40 let omládl a mohl se posadit do jednoho z nich. Moci tak jezdit dnes… Dal bych cokoli za to, abych mohl soutěžit v moderních závodních strojích.

V roce 1982 jste závodili ve Ferrari poháněném turbo motorem, přičemž dotehdy jste jezdili jenom ve vozech s atmosférickými motory. Byla to pro vás velká změna? Dala by se srovnat s tou, které čelí jezdci letos?

Není pochyb o tom, že někteří jezdci se dokáží adaptovat lépe než jiní. Mně v tomto pomáhalo, že jsem často závodil v různých sériích, takže jsem se naučil rychle přizpůsobit. Do roku 1982 jsem v F1 nikdy nejel s turbo motorem. Prostě jsem ale zašel do Maranella a celý den testoval na Fioranu. Neměl jsem s tím žádný problém. Ale upřímně řečeno, na závody to tehdy nemělo velký vliv. Vůz reagoval na mou nohu na pedálu a vlastně s tím nebyly žádné potíže. Možná jsem se mohl více věnovat startům, ale jinak jsem měl s auta podobný pocit.

Ale myslím, že schopnost adaptovat se na novou techniku je klíčová, protože pokud víte jezdit jenom jedním stylem, dříve nebo později na to určitě doplatíte. Pokud jste jezdcem, který potřebuje hodně přítlaku a tamto musí být takto a tamto jinak, tak vás jistě čekají těžké časy. Nemůžete pracovat jen na dosažení toho, co chcete a co potřebujete vy, musíte pracovat také na tom, co potřebuje vůz. Občas nemáte z vozu nejlepší pocit, ale musíte se naučit maximalizovat jeho silné stránky.