Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Blancpain Endurance Series před branami finále

Blancpain Endurance Series před branami finále

Přehled uchazečů o tituly ve vytrvalostní sérii.

Pátý ročník Blancpain Endurance Series tento víkend završí tříhodinový podnik na německém Nürburgringu. Přihlášeno je celkem 55 zájemců: 22 ve třídě profesionálů, 22 smíšených sestav a 11 amatérských. V následujícím článku budete seznámeni s uchazeči o titul a pódiová umístění v jednotlivých třídách.

Ve hře o tituly mezi jezdci i týmy bude na konci závodu použita v závorce uvedená bodová škála (25-18-15-12-10-8-6-4-2-1). Do klasifikace stájí, které nasadí více než jeden vůz, se bude započítávat pouze výsledek výše umístěné posádky.

Profesionálové: Pět zájemců o titul

V hlavní kategorii se po neúčasti ve dvou závodech znovu objeví žluté bmw týmu Brazil (č. 0). Ve dvou případech došlo ke změnám ve startovních číslech, případně názvech. Britský M-Sport nasadí své druhé bentley s číslem 31 (místo č. 8). Stejně jako v krátkých závodech německý MRS GT (č. 73) nyní se stejným jezdeckým složením vystupuje v barvách americké stáje Always Evolving (č. 173). Audi u spřízněných stájí (WRT, Phoenix) již neexperimentuje se zkoušením druhé generace R8 LMS, ale nasadí osvědčenou techniku.

Přestože se nakonec v Německu neobjeví v pořadí druzí Palttala a Luhr (Marc VDS), vedoucí dvojice Ortelli a Stippler (č. 2, WRT) stále nemá s 56 body mnoho klidu. Spolehlivou, ale nikdy vítěznou monacko-německou dvojici bude stíhat s osmi body ztráty ještě pravidelněji bodující sestava týmu ROWE (48 bodů, č. 99, Dusseldorp, Bastian). Ani triumf v pohoří Eifel však nemusí znamenat titul pro jezdce německého týmu, musí případně spoléhat na obsazení druhého místa níže umístěnými soupeři.

24 hodin ve Spa

Foto: Olivier Beroud/Vision Sport AG

Mercedes č. 99 týmu ROWE Racing.

Z jiného soudku je s dalším bodem ztráty na Paul Ricardu vítězná posádka Chiyo, Buncombe, Reip (47 bodů, č. 23, GT Academy). V dalších závodech však reprezentanti britské stáje nedokázali vybojovat ani polovinu bodů v porovnání s přídělem štědřeji dotovaného podniku. Protože jejich vozu Nissan GT-R německý okruh nevyhovuje tak dobře jako Audi nebo Mercedesu, spoléhají Britové na déšť zvyšující jejich šance.

Úvodní podnik BES v Monze

Přestup týmu GT Academy do vrcholné kategorie se vydařil. Posádka Chiyo/Reip/Buncombe má stále šanci na titul.

Pátý Juncadella (č. 99) může litovat pozdního zařazení do lepší posádky týmu ROWE. I v případě úspěchu svých kolegů se bude muset spokojit pouze s umístěním na pódiu.

Úvodní podnik BES v Monze

Pro britský M-Sport je startovní číslo 7 na jejich bentley i letos zárukou lepších výsledků.

S výjimkou Spa pravidelně bodující trio týmu M-Sport Smith, Meyrick, Kane (41 bodů, č. 7) již ztrácí 15 bodů. Britové si stále věří s možným útokem na titul, na něj však může zapomenout se stejným počtem bodů šestý Müller. Německý pilot sdílel kromě závodu na Paul Ricardu vůz s nejúspěšnějším duem, na Nürburgringu opět nestartuje.

Úvodní podnik BES v Monze

Již se ztrátou dvaceti bodů stále pomýšlí na titul Frijns a Vernay a na obhajobu úřadující šampión Vanthoor (36 bodů, všichni č. 1, WRT).

V bojích o zbývající pódiová umístění mají též spíše teoretické šance vítězné posádky ze Silverstone (č. 58, Van Gisbergen, Bell, Estre) anebo z Monzy (č. 19, Babini, Mul, Palmer). Jejich ztráta na třetí sestavu týmu ROWE je již 18, respektive 19 bodů.

Smíšené posádky: první místo obsazeno

V této kategorii je přihlášeno 22 zájemců, oproti předchozímu vydání startovní listiny nasadí svůj vůz tým Car Collection (č. 33). Kromě dalších stálých účastníků se ve vytrvalostní sérii nově představí tým Sebastiena Loeba (č. 3, Audi) anebo britský TF Sport (č. 27, Aston Martin).

Pravidelné a výrazné bodové zisky znamenají s 88 body klid pro dvojici Cameron/Griffin. Souboj o zbývající pódiové pozice je však stále otevřený. V pořadí druhý Guedes (58 bodů), který své body získal v delších podnicích právě s vedoucí dvojicí, bude v Německu chybět. Šanci na cenné kovy tak mají jezdci do devátého místa celkové klasifikace.

Úvodní podnik BES v Monze

Ferrari týmu Kessel Racing.

Mezi nimi jsou vítězové z Paul Ricardu Broniszewski, Bonacini, Lyons (48 bodů, Ferrari, č. 11) anebo ze Silverstone Leonard a Meadows (43 bodů, Aston Martin, č. 32). Nejúspěšnější posádka ze Spa ve složení Lathouras, Bruni, Pier Guidi, Lemeret (46 bodů, celkově 4.) anebo vítězné duo z Monzy Salikhov, Siedler (31 bodů, 7.) se v Německu neobjeví, respektive nastoupí v jiné třídě.

Úvodní podnik BES v Monze

Ruská stáj nasazuje barevně nezaměnitelné vozy. Tento vychází z národních barev, druhý je žlutý.

U týmu GT Russian nakonec nepostavili proti sobě celkově šestou dvojici Asmer/Vasilyev (39 bodů, č. 71), takže estonsko-ruská sestava má jako poslední šanci vyhoupnout se až na stříbrnou příčku. Vzhledem ke ztrátě 19 bodů (a 9 bodů na bronz) se sice nejedná o reálnou možnost, o ni zcela přišli následující piloti. Na sedmém místě ztrácí 17 bodů na bronz Karachev (31 bodů, č. 70) a s 24 body ztráty mají již jen teoretickou šanci sestava týmu Black Falcon (24 bodů, Morley, Johnston, Engel, Mercedes, č. 18) anebo GT Academy (Paletou, Sanchez, Nissan, č. 22).

V týmovém hodnocení se s 98 body po dvouletém půstu usídlil znovu italský tým AF Corse. Na zbývajících pódiových pozicích zdaleka není rozhodnuto.

Úvodní podnik BES v Monze

Aston Martin týmu Leonard

Největší šance má Leonard (51 bodů, č. 32, Aston Martin), jediný kandidát s dvěma vozy GT Russian (50 bodů, č. 70 a č. 71, Mercedes) anebo Kessel (48 bodů, č. 11, Ferrari). Pátý Rinaldi (35 bodů) tentokráte soutěží v profesionální třídě, další soupeři (Ecurie Ecosse, GT Academy, Emil Frey, Team Russia) mají s minimálně 20 body ztráty již spíše teoretické naděje.

Amatérské sestavy: s nejmenšími rozestupy

Z původních 13 přihlášených posádek poklesl počet zájemců na 11. Francouzskému týmu Sport Garage se nepodařilo obsadit jejich ferrari a poněkud překvapivě vzdal boj o celkovou druhou příčku v obou klasifikacích tým Glorax.

24 hodin ve Spa

Foto: Olivier Beroud/Vision Sport AG

Přestože starší generace typu R8 LMS amatérské jezdce nezaujala ovladatelností, britský tým Parker úspěšně narušuje nadvládu Ferrari v této třídě.

Jezdci z kategorie s nejmenšími rozestupy vévodí po úspěšném vystoupení ve Spa duo Loggie/Westwood (71 bodů, č. 24, Parker). Výkonnější a na Paul Ricardu dokonce nejlepší trojice Mancini, Birzhin, Mastronardi (66 bodů) se po neúčasti ve Spa nedostaví ani na Nürburgring.

Úvodní podnik BES v Monze

O pouhý bod méně mají díky trpělivému, ale pravidelnému sbírání bodů zástupci týmu Attempto (65 bodů, č. 56) Häring, Konstantinou a Schmickler.

Úvodní podnik BES v Monze

Šanci na titul má ještě vítězné trio z Monzy Earle, Talbot, Zanuttini (55 bodů, č. 111, Kessel).

Pátí Macleod a Simonsen (49 bodů) v Německu nejedou, neboť pomáhali pouze v 24 hodin ve Spa vedoucí dvojici.

Pouze na nižší pódiová umístění může pohlížet Ojjeh s Grotzem (44 bodů, č. 15, Boutsen Ginion). Jejich ztráta na nehájené druhé místo je 22 bodů, na třetí o bod méně. Museli by však zopakovat triumf ze Silverstone a ještě doufat v neúspěchy výše umístěných soupeřů.

Úvodní podnik BES v Monze

Situaci v pořadí jednotlivců odráží až na jednu výjimku hodnocení mezi týmy. Na čtvrté místo se dokázal vklínit francouzský tým AKKA ASP, jenž na rozdíl od ostatních soupeřů nejednou nasadil více než jeden vůz.

Vede tým Parker (71 bodů, č. 24, Audi), druhý Glorax dává neúčastí všanc svoji druhou příčku s 66 body před spolehlivým týmem Attempto (65 bodů, č. 56, Porsche) anebo právě před stájí AKKA ASP (58 bodů, č. 10 a č. 16, Ferrari). Šestnáct bodů chybí k titulu týmu Kessel (55 bodů, č. 111, Ferrari) a jen s teoretickými šancemi na druhé nebo třetí místo jede do Německa tým Boutsen Ginion (44 bodů, č. 15, BMW).

Závěrečný závod a boj o tituly můžete sledovat na stránkách pořadatele (Zde). Začátek přenosu je v 14,30. Start do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem následuje o deset minut později, vlastní závod je zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

Startovní listinu naleznete na tomto odkazu Zde.

Profil šampionátu

Blancpain Endurance Series (Zde)

V průběhu sezóny aktualizovaný článek zaměřený na hlavní informace o nejprestižnější vytrvalostní sérii vozů GT. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s mistrovstvím včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.