Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

FIA a automobilky se dohodly na uvolnění omezení vývoje

FIA a automobilky se dohodly na uvolnění omezení vývoje

Nyní potřebují získat souhlas týmů.

Zástupci FIA a čtyř výrobců motorů se včera setkali v Ženevě a dohodli se na významném uvolnění vývoje pohonných jednotek.

Jean Todt (FIA), Toto Wolff (Mercedes), Maurizio Arrivabene (Ferrari), Cyril Abiteboul (Renault) a Jasuhisa Araj (Honda) se dohodli, že pohonné jednotky pro příští sezónu nebudou muset být homologovány 28. února 2016. Místo toho budou automobilky moct nasazovat vylepšení i během sezóny, stejně jako letos.

Jelikož tím zároveň odpadá povinnost nasazovat celý rok stejnou pohonnou jednotku, umožní to automobilkám dohodnout se se zákazníky na zásobování základní verzí pohonné jednotky ze začátku sezóny, nebo dokonce pohonnými jednotkami rok staré specifikace.

Další velkou změnou je zastavení postupného zmrazování vývoje pohonných jednotek. Letos dostali výrobci (kromě Hondy, která v zimě nebyla omezována vůbec) 32 vývojových žetonů, které mohli použít před sezónou i během ní. Kvůli šetření nákladů se ale měl vývoj pomalu utlumovat a už příští rok by si všechny čtyři automobilky musely vystačit s 25 žetony, přičemž vývoj některých částí pohonné jednotky by se zastavil úplně. I tohle pravidlo se má změnit, aby výrobci opět dostali 32 žetonů a nic se nezmrazovalo.

Uvolnění pravidel týkajících se vývoje pohonných jednotek může vést ke zvýšení nákladů, ale zároveň to dá Ferrari, Renaultu a Hondě více volnosti k rychlejšímu smazání výkonnostního náskoku Mercedesu. Nicméně, jak jsme psali ve středu, změna bude muset být jednohlasně podpořena všemi deseti týmy F1. Jistá je zatím pouze podpora McLarenu, Ferrari a zřejmě i továrního týmu Mercedesu. Zatím nevíme, jak zareagují ostatní týmy.

Minulý rok se proti uvolnění vývoje postavil například Williams, který by rád dostával úplně stejné pohonné jednotky jako tovární tým Mercedesu a zároveň je pro něj výhodou, že od německé automobilky dostává výkonnější motory, než dostávají týmy Renaultu, Ferrari a Hondy. Dalším velkým otazníkem je postoj Red Bull Racingu a Scuderie Toro Rosso, které momentálně nemají smlouvu s žádným výrobcem.