Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Rosberg vyhrál závod, opět vede šampionát!

Rosberg vyhrál závod, opět vede šampionát!

Velká cena Singapuru - závod

Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Singapuru! Opuštěním Evropy neoficiálně začíná poslední etapa sezony. První závod série sedmi mimoevropských závodů je zároveň posledním na městském okruhu a jediným, který startuje i končí pod umělým osvětlením. Na 22 jezdců čeká 5 kilometrů dlouhý okruh s 23 zatáčkami. Krátké rovinky a množství zatáček vyhovují hlavně jezdcům jezdícím se slabšími motory. Danielu Ricciardovi se včera podařilo vybojovat místo v první startovní řadě, byl rychlejší než Lewis Hamilton. Vedoucí muž průběžného pořadí šampionátu odstartuje z třetího místa a pole position patří jeho rivalovi v boji o mistrovský titul, Nicu Rosbergovi.

Z nevyužité vzácné příležitosti dostat se do první řady nebyl nadšený čtvrtý Max Verstappen, ani pátý Kimi Räikkönen. Finova týmového kolegu Sebastiana Vettela zastavil hned na začátku kvalifikace problém se zavěšením kol, proto odstartuje z posledního místa. Trať nevyžadující vysoký výkon motoru si v sobotu užili i jezdci Toro Rosso, Carlos Sainz získal šestou a Daniil Kvjat sedmou startovní pozici. Vedle Kvjata odstartuje Nico Hülkenberg a pátá řada patří Fernandu Alonsovi a Valtterimu Bottasovi. Z desátého místa měl původně startovat Sergio Pérez, ale stevardi ho za porušení pravidel jízdy v úsecích se žlutými vlajkami odsunuli o osm míst níže.

Slunce už zapadlo, ale teplota vzduchu se přesto pár minut před startem držela na 30°C, asfalt vychladl na 35°C. Jezdci Red Bullu jako jediní z prvních pěti řad odstartují na super-měkkých pneumatikách označených červeným pruhem, ostatní mají rychlejší ale i rychleji degradující ultra-měkké s fialovým pruhem. Vettel odstartuje na měkkých pneumatikách se žlutým pruhem.

Všichni kromě Romaina Grosjeana odstartovali do zahřívacího kola. Francouz se závodu nezúčastnil kvůli poruše brzd.

Hned po startu se jezdci museli seřadit za bezpečnostním vozem, Hülkenberg se po startu ocitl mezi dvěma vozy Toro Rosso a po kontaktu se Sainzem čelně narazil do zdi oddělující hlavní rovinku od boxové uličky. Max Verstappen musel prudce brzdit a přišel o spoustu pozic, Bottas měl defekt pneumatiky. V boxové uličce po prvním kole odstartoval závod mechaniků, jelikož jezdci se rádi zbavili rychle degradujících pneumatik a vzali si odolnější žluté. Jezdci vpředu ale raději zůstali na měkčích směsích. Safety car trať opustil po jediném kole a nastala velmi nebezpečná situace s maršálem prchajícím před vozy ženoucími se plnou rychlostí.

Vpředu zůstali Rosberg, Ricciardo, Hamilton, Räikkönen, Alonso, Kvjat a Sainz. Až na osmém místě jezdil Verstappen a za ním Massa a Magnussen, všichni bez výměny pneumatik. Vettel se rychle dostal na 17. místo. Prvním jezdcem na nových žlutých pneumatikách byl třináctý Pérez. Sainz kvůli černo-oranžové vlajce musel spěchat do boxové uličky, protože po kolizi s Hülkenbergem hrozilo, že z jeho vozu odletí malá část karoserie, což by mohlo být nebezpečné pro jezdce za ním.

Rosberg měl v osmém kole před Ricciardem 3.5 sekundový náskok, ale dostal zprávu, že musí být jemnější k brzdám. Němec si přitom na fialové sadě pneumatik potřeboval budovat náskok před středem pole i Australanem na červených pneumatikách. Za Ricciardem s poměrně malými odstupy jezdili Hamilton a Räikkönen. Alonso vedl vláček jezdců na pátém až osmém místě. Vettel se propracoval na třinácté místo, Sainz klesl na devatenácté. 

Rosbergovi šel v následujících kolech management teploty brzd velmi dobře a vteřinu po vteřině získával náskok před Ricciardem i všemi za ním. Hamilton ale nedokázal držet ani Ricciardovo tempo. Vettel se mezitím pokoušel najít recept na předjetí dvanáctého Nasra. Verstappen se po13 kolech vzdal svých starých super-měkkých pneumatik, z boxové uličky se vrátil s novými pneumatikami stejného typu a ocitl se ve středu pole. Jen o kolo později vyměnil Alonso fialové pneumatiky za červené a uvolnil cestu Kvjatovi.

Ricciardo a Hamilton absolvovali zastávku společně, Rosberg na počátku 17. kola, což dostalo do vedení Räikkönena. Oba jezdci Mercedesu dostali žluté, Ricciardo červené. Räikkönen svůj stint natáhl jen o pár kol a s novými červenými se opět zařadil za Hamiltona. Vettel se díky zastávkám soupeřů dostal na sedmé místo, ale před ním jezdil Pérez, který měl také žluté pneumatiky. Po Gutiérrezově zastávce se oba posunuli o místo výše. Verstappen se pokusil předjet Kvjata, ale bývalý jezdec Red Bullu ho nepustil a nebál se Verstappena poslat za obrubník.

Souboj Kvjat - Verstappen nás bavil i během dalších kol. V 20. se zdálo, že Verstappen už má vyhráno, ale Kvjat si podržel vnitřní stopu sedmé zatáčky a Holanďan se už potřetí musel stáhnout. "OK Dany, závodíme s Alonsem," ozvalo se v Kvjatově vysílačce. Že by pokus o mezitýmovou režii Red Bullu? Rus ale beztak neuhnul.

Pořadí v 24. kole: 1. Rosberg, Ricciardo, Hamilton, Räikkönen, Pérez, Vettel, Alonso, Kvjat, Verstappen, 10. Massa. Ricciardo udržoval Rosbergovo tempo, ale bez naděje na útok. Hamilton na Australana ztrácel 8 sekund a Räikkönen byl jen sekundu za ním. Za touto čtveřicí vznikla velká propast, pátý Pérez a šestý Vettel natahovali své stinty na starých žlutých pneumatikách. Alonso se ocitl mezi Pérezem a rychlou dvojicí Kvjat/Verstappen, na kterou se dotahoval Massa.

V 24. kole jel na první zastávku Vettel, vrátil se na fialových pneumatikách a s odhodláním probít se vpřed, tentokrát z 13. místa. Force India zareagovala přezutím Péreze, ale neuspěla. Vettel se dostal vpřed. Pérez však dostal žluté pneumatiky, takže se mohl soustředit na co nejdelší stint a čekání na další zastávky soupeřů. Alonso se takto dostal na páté místo, ale zpětná zrcátka už měl plná Daniila Kvjata. Verstappena už nebavilo ztrácet čas za Kvjatem, zastavil pro další červenou sadu a vrátil se do středu pole. Vettel se souboj po souboji vracel na bodovaná místa. Sainz ani Gutiérrez neměli nárok vzdorovat.

Pěkný pohled byl na souboj Péreze s Verstappenem za Gutiérrezovými zády. Pérez neměl rychlost k předjetí vozu Haas na fialových pneumatikách, takže Verstappen namítnout Péreze a sám se začal trápit s Gutiérrezem. 33. kolo bylo obzvlášť rušné. Nejprve jsme na jeho začátku viděli Ricciarda v boxech, pak Hamilton zablokoval kola a Räikkönen toho okamžitě využil k předjetí! Ferrari neváhalo a Räikkönena zavolalo pro nové žluté pneumatiky, Mercedes přezouval Rosberga. Rosberg se takto udržel před Ricciardem, ale Hamilton se po zastávce v dalším kole vrátil daleko za Räikkönena. První čtyři jezdci měli nové žluté pneumatiky a byli připraveni na nich dojet až do cíle.

 

Valtteri Bottas odstoupil ze závodu, zatímco Vettel dokončil svou cestu napříč pomalejšími vozy. Konečně se dostal na páté místo za Rosberga, Ricciarda, Räikkönena a Hamiltona, ale na rozdíl od nich ho ještě čekala jedna výměna pneumatik. Podobně vzrušující cestu absolvoval Verstappen. Ten se v 38. z 61 kol dostal před Magnussena a po Kvjatově zastávce mu patřilo šesté místo. Hamilton dostal zprávu o přechodu na "plán B" vyžadující dohonění Räikkönena.

42. kolo a Vettel v boxech. Vrátil se na další sadě fialových pneumatik a těsně před Alonsa. Strategie zafungovala v kombinaci s úspěšnými předjížděcími manévry výborně, od první čtveřice ho dělil pouze Verstappen pomalu kroužící na starších červených.

Po 44 kolech odstoupil Jenson Button a Verstappen absolvoval poslední zastávku. Na žlutých pneumatikách se vrátil za Kvjata jezdícího na červených. V dalším kole se Hamilton v souladu s "plánem B" opět objevil u mechaniků Mercedesu a dostal červené pneumatiky. Ferrari zareagovalo přezutím Räikkönena na fialové. Do konce závodu zbývalo 15 kol a Hamilton se dostal před Räikkönena! Brit měl výborné první kolo na nových pneumatikách a vymazal celou ztrátu, kterou měl před zastávkou. Najednou byl zpátky na stupních vítězů a Räikkönen byl ten, kdo potřeboval předjet. Tohle Ferrari nevyšlo.

Zastávky pokračovaly jako domino, na Hamiltona zareagoval Ricciardo, dostal červené pneumatiky. Verstappen nepolevoval a lepším brzděním před 20. zatáčkou konečně i před Kvjata. Po předjetí Péreze před sebou měl ještě Alonsa. Rosberg pokračoval v jízdě na žlutých pneumatikách. Ricciardo byl o 2.5 sekundy na kolo rychlejší než Rosberg, ale do konce závodu zbývalo jen 9 kol a potřeboval ještě překonat 14 sekundovou díru. Alonso nakonec nebyl pro Verstappena žádným problémem, kombinace čerstvějších pneumatik a DRS dostala Nizozemce zpět na šesté místo.

Rozdíl mezi Ricciardovou a Rosbergovou rychlostí se pomalu zmenšoval a když Australan 4 kola před cílem ztrácel ještě 5 vteřin, začalo být zřejmé, že uprostřed stupňů vítězů bude opět jezdec Mercedesu.

Nico Rosberg vyhrál Velkou cenu Singapuru! Pomohly mu k tomu pole position, bezchybný start a méně zastávek v boxech, než absolvovali jeho soupeři. Danielu Ricciardo po bojovném výkonu zůstalo druhé místo a Lewis Hamilton s pomocí stratégů Mercedesu zachránil třetí. Kimimu Räikkönenovi musí po ztrátě třetího místa v boxech stačit čtvrté. Diváky nejvíce bavili pátý Sebastian Vettel a šestý Max Verstappen, kterým se podařilo probojovat ze středu pole.

  Jezdec Tým Ztráta
1 Rosberg Mercedes
2 Ricciardo Red Bull + 0:00.488
3 Hamilton Mercedes + 0:08.038
4 Räikkonen Ferrari + 0:10.219
5 Vettel Ferrari + 0:27.694
6 Verstappen Red Bull + 1:11.197
7 Alonso McLaren + 1:29.198
8 Perez Force India + 1:51.062
9 Kvjat Toro Rosso + 1:51.557
10 Magnussen Renault + 1:59.952
11 Gutierrez Haas + 1 kolo
12 Massa Williams + 1 kolo
13 Nasr Sauber + 1 kolo
14 Sainz Toro Rosso + 1 kolo
15 Palmer Renault + 1 kolo
16 Wehrlein Manor + 1 kolo
17 Ericsson Sauber + 1 kolo
18 Ocon Manor + 2 kola
19 Button McLaren
20 Bottas Williams
21 Hulkenberg Force India
22 Grosjean Haas