Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Velké plány Liberty Media s F1 prozrazeny?

Velké plány Liberty Media s F1 prozrazeny?

Okruhům by se mělo ulevit, pomohou sponzoři.

Noviny Financial Times zveřejnily informace získané od nejmenovaného člověka z vedení F1 a blízkého americkému gigantu Liberty Media postupně přebírajícímu většinu akcií i hlasovacích práv ve společnosti vlastnící práva na F1. Rozhovor se týkal budoucnosti F1 a změn, které nemůžeme očekávat příští rok, ale patří do plánů Liberty na popularizaci sportu a zlepšení jeho finanční situace.

Jak se obecně očekává, jedním z primárních cílů je vytvoření silného marketingového oddělení pečujícího o F1 jako celek. V současnosti se F1 o svou popularitu v jednotlivých zemích příliš nestará a nechává to na jednotlivé aktivity okruhů, sponzorů a bohatých týmů jako Red Bull a Ferrari. Výsledkem jsou obrovské výkyvy, když před některými závody žije blížícím se závodem celá země, případně region, jinde zóna zájmu o F1 končí hned za oplocením okruhu. F1 navštěvuje všechny země pouze jednou ročně a udržení zájmu tak není jednoduchou úlohou a potřebovalo by systematičtější přístup.

Dalším pilířem má být mnohem lepší využívání internetu a sociálních médií jako dalšího způsobu komunikace se současnými fanoušky i jako nástroje k oslovování nových.

"V současnosti nemáme marketing, výzkum, data ani digitální platformy," citují Financial Times nejmenovaný zdroj. "Tento sport má unikátní globální obsah a nedělá dost pro jeho využití. Musíme podporovat rivalitu a lidem umožnit pochopit technologii."

 

To jsou ale věci, o kterých se mluvilo dříve než se objevila Liberty. Zajímavější je plán, udělat z jednotlivých závodů v zemích po celém světě ještě větší události, kulturní akce na úrovni Super Bowlu (americký fotbal) a Mistrovství světa ve fotbale, které sleduje ještě více ne-fanoušků než skalních nadšenců tohoto sportu (v tomto případě motorsportu ).

F1 by se měla prosadit v bohatých USA a další závody by neměly přibýt tam, kde za ně bude největší ochota zaplatit, ale v některých z klíčových lokalit - New York, Los Angeles, Las Vegas a Miami. Vysloveně dobrou zprávou je úmysl zajistit dlouhodobou stabilitu okruhům skrz zlepšení finančních podmínek. Nic ale není zadarmo a pokud budou závody méně dotovány státy, může se jméno země vytratit z jména velké ceny. Opět je vzorem americký model. Zatímco F1 má Velkou cenu Německa, Velkou cenu Belgie, Velkou cenu Rakouska, v kalendáři IndyCar najlezneme závody jako Honda Indy 200, ABC Supply 500, Firestone 600.

Liberty by prý chtěla jména sama prodávat přímo sponzorům, což by vytvořilo nový příjem. Ne zcela nový, protože velké ceny i nyní často mají titulární sponzory, kteří ale nejsou často zmiňováni v médiích a také jejich ochota přispívat do rozpočtu organizátora závodu pak není tak velká, jak by mohla být. S tímto novým příjmem by pak Liberty mohlo jít níže s poplatky za uspořádání velké ceny a okruhy by byly méně závislé na pomoci města, regionu nebo státu. Samozřejmě, systém může fungovat, pouze pokud si na tribunu najdou cestu desetitisíce fanoušků, na tom se nic nezmění.