Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Force India dostane své peníze

 Force India dostane své peníze

Jedna velmi dobrá a pár horších zpráv

Tento víkend se to v zahraničních médiích jen hemží zprávami objasňujícími situaci nového týmu Racing Point Force India. Ještě asi nikdo neví, zda se jako jméno týmu uchytí Racing Point nebo budeme nadále mluvit o Force Indii, ale jisté je, že mu zůstane právo na podíl ze společných příjmů F1, které zdědí po bývalé Sahara Force Indii.

Ještě na začátku víkendu dostala média informaci, že nový tým přichází o body i peníze od FOM, ale nakonec jsou ztraceny pouze body. McLaren a Williams, jako poslední odpůrci, nakonec souhlasily s tím, aby se podíl staré Force Indie nerozdělil mezi zbývajících devět týmů, ale byl přiklepnut novému účastníkovi Poháru konstruktérů, ačkoli na to v podstatě nemá nárok.

Když se podíváme na dělení příjmů F1, tak z poloviny z nich se nejprve odečte část bonusu pro Ferrari a zbytek se opět dělí na dvě stejné části. První část se každý rok rozdělí rovným dílem mezi ty týmy, které byly v top 10 dvakrát za poslední tři roky. Druhá část se rozděluje na základě výsledků loňského Poháru konstruktérů, přičemž první tým dostane nejvíce a desátý nejméně.

Splnit podmínku top 10 v současnosti není problémem, protože závodí pouze 10 týmů. Jenže nový tým v prvním roce svého působení přirozeně nemůže splnit podmínku dvou let. Na Racing Point se tedy při dělení peněz za letošní sezonu bude nahlížet, jakoby už loni byl v top 10. Loni podíl každého z deseti týmů na prvním balíku činil 24.9 milionu britských liber.

Dostalo se nám i dalších informací, včetně vysvětlení poněkud dlouhého jména týmu. Skutečné jméno se teprve vymýšlí a tým by pod ním měl závodit od příštího roku. Tento rok je to komplikované, protože F1 zásadně nesouhlasí s tím, aby se během sezony dělaly změny ve jménech monopostů, a ten současný se nazývá Force India VJM11. Aby v tom fanoušci neměli chaos, zůstalo Force India i ve jménu týmu. Racing Point je prostě jméno firmy, přes kterou se noví investoři stali majiteli týmu.

Racing Point souhlasil s tím, že po staré Force Indii zdědí záznamy použitých pohonných jednotek i převodovek. To by mohlo vyústit do penalizací. Nový tým by si sice mohl nárokovat start s čistým štítem, ale i vzhledem k získání práva na peníze od FOM je to takto férovější vůči ostatním soupeřům.


Další negativní zprávou je, že Force India přišla o místo ve Strategické skupině F1. V orgánu, který navrhuje nová pravidla a určuje tak budoucnost F1, mají týmy šest z celkově osmnácti křesel s hlasovacím právem. Pět z nich patří silným a historicky významným týmům (Ferrari, Red Bull, Mercedes, McLaren a Williams) a šesté křeslo každoročně obsadí další stáj s nejlepším umístěním v Poháru konstruktérů v předchozí sezoně, což byla od roku 2015 vždycky Force India. Nebylo oznámeno, zda prázdné místo (na základě výsledků sezony 2017) obsadí Renault, nebo zůstane do konce roku neobsazené.

Co se týče jezdecké dvojice, Claire Williamsová řekla, že by bylo divné, kdyby Lawrence Stroll vlastnil tým F1 a jeho syn Lance setrvával u konkurence. Pokud jde o management, bývalý provozní ředitel Otmar Szafnauer je už oficiálně na postu šéfa týmu.