Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Mokrý úvod v Imole patřil Leclercovi před Sainzem

Mokrý úvod v Imole patřil Leclercovi před Sainzem

Velká cena Emilie-Romagni - 1. trénink

První volný trénink na Velkou cenu Emilie-Romagni se uskutečnil na mokré dráze. Zatímco v úvodu jezdci nazuli gumy do extrémního mokra, později přešli na přechodné pneumatiky. Nejrychlejší čas zajel Leclerc před týmovým kolegou Sainzem a Verstappenem. V závěru došlo na okamžik k vyvěšení červené vlajky kvůli problémům Norrise.

Návrat F1 zpátky do Evropy komplikovalo počasí. Po nočním silném dešti totiž byla trať hodně mokrá a navíc i nadále pršelo. Zatímco ve volném tréninku FIA F3 řada jezdců vycestovala ven z dráhy a došlo ke třem vyvěšením červených vlajek, volný trénink F2 musel být dokonce odložen a přesunut v harmonogramu až za první trénink F1 a zkrácen ze 45 minut na 30.

I před startem úvodního tréninku, který pro týmy a jezdce představoval jedinou možnost vyzkoušet vozy před kvalifikací (ta se v Imole koná již v pátek, v sobotu je na programu kvalifikační sprint), měly podmínky daleko k ideálu. Trať byla stále mokrá a nadále padal lehký déšť. Zatímco vzduch měl teplotu 11 stupňů, asfalt 14.

Jezdci se na dráhu nehrnuli. I po uplynutí prvních dvou minut vládlo na dráze ticho. Řada závodníků ale seděla ve svých monopostech a vše tak nasvědčovalo tomu, že se brzy na trati někdo objeví.

A po čtyřech minutách už skutečně po okruhu kroužily tři monoposty. Seděly v nich Bottas, Schumacher a Magnussen. Všichni měli logicky obuté pneumatiky do extrémního mokra. Schumacher i Magnussen měli problém zatočit při výjezdu z garáže. Schumacherovi dokonce museli pomoct mechanici a zatlačit ho o trochu dozadu, aby se zvládl vytočit.

Pilotům Haasu dal výjezd z boxové uličky zabrat. Foto: Haas



Brzy jsme viděli piloty zajíždět první časy. Bottas zaznamenal kolo v hodnotě 1:43,277. Magnussen byl druhý (1:43,406) a třetí Schumacher (1:44,195).

To už ale vyjeli na dráhu i další piloti. V garáži zůstávali už jen Ricciardo, Norris a Vettel. Leclerc v úvodu svého pobytu na dráze se svým autem bojoval. Nejprve s ním zápasil v sedmé zatáčce a později se roztočil na výjezdu ze šikany složené ze zatáček 14 a 15. V sedmé zatáčce měl problémy i Latifi, který navíc nezvládl své auto zkrotit jako Leclerc a vycestoval do kačírku. V šikaně ze zatáček 14 a 15 vyjel později z dráhy Sainz.

Po patnácti minutách už měla na kontě zajetý čas většina pilotů. První byl Verstappen (1:37,247). Druhé místo patřilo Leclercovi (1:37,751) a třetí Magnussenovi (1:38,006). Žádný čas zatím na svém kontě neměli Latifi, Vettel a Ricciardo. Vettel ale brzy první měřené kolo zajel. I jemu ovšem dělala potíže mokrá trať. Chybělo málo a v předposlední zatáčce vycestoval z dráhy. Dvacet minut před koncem v tomto místě vyjel ven Norris.

Zdálo se, že se podmínky na dráze zlepšují. Sainz totiž uvedl do vysílačky, že zhruba do deseti minut bude možné přezout na přechodné pneumatiky. Jeho týmový kolega Leclerc se znovu ocitl v hodinách, tentokrát ve 12. zatáčce. I přesto ale zůstával na prvním místě. Za ním byl právě Sainz se ztrátou 124 tisícin sekundy.

Ocon se stal dalším pilotem, který vyjel mimo trať v předposlední zatáčce. Pérez povyskočil s časem 1:35,476 na první místo.

Na prvním místě se během tréninku objevil i Sergio Pérez. Foto: Red Bull



Vettel se krátce před koncem první poloviny tréninku odhodlal přezout na přechodnou sadu pneumatik. Pilot Aston Martinu se na nich posunul na 15. pozici. O pár minut později už ale dokázal zajet čtvrtý nejrychlejší čas, což naznačovalo, že brzy přejdou na přechodnou sadu i další jezdci. Jako druhý se k přezutí rozhodl Vettelův kolega Stroll. Také on brzy vystoupal do nejlepší desítky a figuroval na osmém místě. Nevyhnul se ale výletu do štěrku v předposlední zatáčce.

Předposlední zatáčka dělala problémy i v dalších minutách. Dvacet minut před koncem v ní vycestoval ven Magnussen. Sainz mezitím také přezul na přechodné gumy a s časem 1:33,716 se posunul do čela. Péreze zdolal téměř o dvě sekundy. Na přechodných gumách už byli i Norris a Ricciardo. Brit se posunul na třetí příčku.

Po přechodné sadě sáhl i Leclerc a sesadil Sainze z prvního místa. Třetí byl Vettel. Leclerc sice vedl, o pár okamžiků později si ale udělal další výlet mimo trať. Tentokrát nedobrzdil do čtrnácté zatáčky a střihnul šikanu.

Sainz se krátce poté vrátil na první místo. Leclerca pokořil o sekundu a sedm desetin. Netrvalo dlouho a Monačana zdolali i Verstappen a Magnussen. Dalo se však očekávat, že i ve zbývajících minutách se bude na osychající trati zrychlovat. Vettel podobně jako Leclerc o pár minut předtím vycestoval mimo trať ve čtrnácté zatáčce.

A Leclerc o pár sekund později skutečně zrychlil. Zařadil se zpátky na druhé místo. Verstappenovi zacláněl při jeho pokusu Latifi, což se úřadujícímu šampionovi pochopitelně nelíbilo. Leclerc se posunul na první místo před Sainze.

Na voze Carlose Sainze došlo před začátkem tréninku k výměně motoru. Foto: Ferrari



Pět minut před koncem došlo k vyvěšení červených vlajek. Norris se totiž ve dvanácté zatáčce roztočil a vylétl do kačírku. Tam na okamžik zůstal stát, vzápětí se ale rozjel. Vyvěšení červené vlajky se tak ukázalo jako unáhlené.

Ihned poté, co se piloti vrátili do boxů, bylo pochopitelně oznámeno, že brzy dojde k restartu. I ve zbytku tréninku ale zůstala nejlepší trojice stejná. Zvítězil Leclerc před Sainzem a Verstappenem.

Ještě po skončení tréninku nastalo drama pro Bottase. Fin se roztočil ve dvanácté zatáčce a vylétl do kačírku. Chybělo málo a pilot Alfy Romeo skončil se svým vozem v bariéře. Nakonec ale ke kontaktu nedošlo.

p. jezdec tým motor čas odstup kol
1. Charles Leclerc Ferrari Ferrari 1:29,402   24
2. Carlos Sainz Ferrari Ferrari 1:30,279 + 0.877 25
3. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:30,867 + 1.465 21
4. Kevin Magnussen Haas Ferrari 1:32,439 + 3.037 23
5. Mick Schumacher Haas Ferrari 1:32,988 + 3.586 23
6. Sergio Pérez Red Bull Red Bull 1:33,012 + 3.610 17
7. Fernando Alonso Alpine Renault 1:33,160 + 3.758 13
8. Sebastian Vettel Aston Martin Mercedes 1:33,365 + 3.963 22
9. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull 1:33,611 + 4.209 18
10. George Russell Mercedes Mercedes 1:34,262 + 4.860 21
11. Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari 1:34,615 + 5.213 19
12. Pierre Gasly AlphaTauri Red Bull 1:35,104 + 5.702 19
13. Esteban Ocon Alpine Renault 1:35,420 + 6.018 14
14. Lando Norris McLaren Mercedes 1:35,502 + 6.100 12
15. Daniel Ricciardo McLaren Mercedes 1:35,625 + 6.223 15
16. Lance Stroll Aston Martin Mercedes 1:36,033 + 6.631 23
17. Alexander Albon Williams Mercedes 1:36,461 + 7.059 17
18. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes 1:36,464 + 7.062 17
19. Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari 1:37,450 + 8.048 22
20. Nicholas Latifi Williams Mercedes 1:39,698 + 10.296 15


Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Ferrari