Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

FIA dále škrtí výdaje velkých týmů

FIA dále škrtí výdaje velkých týmů

Posvítila si na boční byznysy.

Mezinárodní automobilová federace pokračuje ve vylepšování stále ještě relativně nových finančních pravidel F1. Tým smí ročně v rámci rozpočtového stropu utratit nejvíce 135 milionů amerických dolarů (plus malé navýšení z důvodu náročného kalendáře velkých cen a sprintů) a omezováno je už i utrácení výrobců pohonných jednotek. Mnoho položek však pod strop nespadá a týmy mají často sesterské společnosti podnikající mimo F1. A právě na to druhé si teď FIA posvítila.

Přestalo být tajemstvím, že si bohaté, velké týmy osvojily pár triků, hlavně v personální oblasti. Sesterská společnost týmu může například přesunout zkušeného člověka (nebo i celý malý tým lidí) na boční výzkumný projekt, nechat ho tam získat cenné poznatky. Následně jej nakrátko opět zaměstná tým F1, kde osoba své poznatky aplikuje do konkrétního vývojového projektu. Do nákladů týmu se zaúčtuje pouze mzda zaměstnance a náklady na projekt za to krátké období. Platy jsou velkou nákladovou položkou pod rozpočtovým stropem týmu F1, pouze na tři zaměstnance si smí stáj uplatnit výjimku (zpravidla šéf týmu a technický ředitel, ostatní v týmu by se měli poprat o poslední volnou místenku do země boháčů). Hypotetický zaměstnanec, o kterém se v tomto odstavci píše, však může na projektech sesterských společností týmu vydělávat neomezeně.

Známé příklady sesterských projektů a společností jsou Red Bull Advanced Technology, McLaren Applied Technologies, Applied Science Mercedesu nebo Performance Technologies Aston Martinu. V projektech luxusních sportovních automobilů, závodních jachet, závodních bicyklů a mnoha jiných se leccos ztratí a není/nebylo to pod přímou kontrolou FIA.

Velké týmy našly mezeru, která jim po organizačních změnách umožňuje mít pod stejným stropem více zaměstnanců. My to zatím neděláme. Musel jsem propustit 100 lidí (kvůli zavedení rozpočtového stropu), ale teď bych je chtěl zpátky,“ vyjádřil se šéf týmu Alpine, Otmar Szafnauer, v lednu letošního roku.

Technická vyhláška (TD45) není zcela nová, platí od ledna, FIA pouze konkretizovala její význam a upozornila, že dohlédne na její dodržování. Týmy upozorňuje, že boční speciální projekty mimo stropu jsou legální, ale jakmile bude jimi získané duševní vlastnictví využito týmem F1, pod strop musí být zaúčtovány celé náklady. Duševní vlastnictví jiné části firmy už prostě tým F1 nesmí využívat jako volný zdroj. Očekávaný model je, že společnosti budou poznatky z F1 využívat v jiných oblastech. Pokud tomu bude naopak, patří celý projekt pod strop.

Red Bull byl zatím jako jediný potrestán za příliš kreativní účetnictví. Foto: Red Bull

Už to mělo svůj dopad. Pár lidí si uvědomilo, že co dělají, teď už není legální,“ cituje web Motorsport nejmenovaný zdroj. "Jejich problémem je, že technická vyhláška platí od 1. ledna a od té doby se už utratilo hodně peněz."

FIA aktuálně zve „na kobereček“ zaměstnance, kteří byli placeni z bočních projektů a žádá o podklady pro analyzování této jejich práce, aby mohla posoudit, zda se skutečně nejednalo o projekty F1. Kromě toho dostali šéfové týmů kolem 100 otázek k tomuto tématu, na které musí zaslat odpovědi.

Na papíře možná půjde leccos utajit, týmy se asi spíše musí obávat, že jejich tajemství bude odhaleno po přestupu zaměstnance do jiného týmu nebo jeho propuštění. Nikdo nechce zažít ostudu, jakou měl Red Bull loni, když se zjistilo, že v roce 2021, kdy Max Verstappen získal první titul a tým stavěl loňský monopost, neměl účetnictví zcela v pořádku. Nálepka podvodníka ho pak velmi zlobila, přestože trest od FIA nebyl moc velký, vzhledem k polehčujícím okolnostem. Mercedes podle slov jeho šéfa, Tota Wolffa, teď ve finančním oddělení (které také nespadá pod strop) zaměstnává 46 lidí, aby bylo všechno účetně v pořádku a zároveň bylo 135 milionů dolarů efektivně využito.

Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Mercedes