Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Přežijí staříci závod v horké Jižní Africe?

Přežijí staříci závod v horké Jižní Africe?

[GPM] Alan Jones už nemůže, ostatní kvalifikaci rozdýchávali.

Nebyla to jenom jména slavných jezdců formule 1, která byla příčinou zvláštního vzrušujícího pocitu při sledování kvalifikace na úvodní závod Grand Prix Masters, ale také vozy samotné.

Konstrukce vychází z šasi Reynard používaných v IndyCar ve druhé polovině devadesátých let a nezaslouží si jiné označení než sexy. Se jmény jako Mansell, Fittipaldi, Arnoux či Johansson na krytech motoru a při pohledu na rychlou práci rukou při výjezdu ze zatáček, když jezdci bez kontroly trakce krotí výkon svých vozů (tedy něco co už v dnešní formuli 1 není vidět) jde skutečně o jistý návrat do minulosti, kdy bylo běžné děkovat za to, že pomalejší jezdec uhnul tomu rychlejšímu.

Na straně druhé při pohledu do boxů na bříškaté pány s šedivými vlasy, kterak jejich výrazy hovoří o tom, že jsou na dně svých sil a jeden má starost o jejich srdeční aktivitu, vyvstávají obavy, zda na to v tomto věku ještě vůbec mají. Když se Nigel Mansell opírá o zadní křídlo není to proto, že zkoumá stav difuzoru, ale proto, že má co dělat, aby pár kvalifikačních kol, které má za sebou, rozdýchal.

"Myslím, že celá Brazílie je nadšená z toho, že jsem se rozhodl nakonec startovat," řekl osmapadesátiletý Emerson Fittipaldi. "Tedy kromě mé matky a ženy," dodal. "A děti na to: hele, tati, dělej si co chceš, ale nezapomeň, že už jsi trochu křehčí."

Světový šampion z roku 1980 Alan Jones nejenže se pohyboval ve všech trénincích na dně výsledkové listiny s odstupem několika vteřin na prvního, ale pořádně cítil krk již po šesti kolech. To jej nakonec donutilo účast v kvalifikaci a závodě vzdát. Příští rok se ale hodlá vrátit.

"První a třetí zatáčka je pěkně náročná, chtělo by je to narovnat," vtipkoval vítěz včerejší kvalifikace Nigel Mansell a v podobném duchu se nesou komentáře tisku a rozhovory mezi účastníky po celý víkend. Současně vzdal poklonu Fittipaldimu za jeho rozhodnutí startovat přes jeho vážnou havárii v roce 1996, která ukončila jeho kariéru.

"Je to ten největší hrdina tady, jak to řekl Riccardo [Patrese], dostat se skrz mentální blok je hodně náročné po těch nárazech co kdy absolvoval. Myslím, že z kopce jedou všichni na šestku a na plný plyn, pěkná ptákovina teda!"

"Užil jsem si každou minutu," řekl Fittipaldi. "V kvalifikaci jsem se pokusil jet za Nigelem a on zpomalil. Pak zase zrychlil, tak jsem se jej snažil následovat a on zase zrychlil. Při závodě ChampCars v Clevelandu jsme si vyměnili místa snad sedmkrát během dvou kol. Zítra buď připraven, Nigele!"

Postavení na startu pro dnešní závod ve 13:00: (Můžete živě sledovat na internetu)

p.
Jezdec
Čas
Kol
Odstup
1.
Mansell
1:33.428
9
2.
Fittipaldi
1:33.998
14
+ 0.570
3.
Patrese
1:34.048
12
+ 0.620
4.
Lammers
1:34.082
14
+ 0.654
5.
De Cesaris
1:34.086
13
+ 0.658
6.
Warwick
1:34.087
13
+ 0.659
7.
Danner
1:34.132
9
+ 0.704
8.
Cheever
1:34.602
13
+ 1.174
9.
Stuck
1:34.755
7
+ 1.327
10.
Johansson
1:34.841
12
+ 1.413
11.
Arnoux
1:35.453
8
+ 2.025
12.
Salazar
1:36.852
14
+ 3.424
13.
Tambay
1:36.948
9
+ 3.520
14.
Laffite
1:36.958
7
+ 3.530