Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Mansell ve strhující bitvě porazil Fittipaldiho

Mansell ve strhující bitvě porazil Fittipaldiho

[GPM] Závod přenesl diváky o desítky let zpět.

Emerson Fittipaldi vytváří drtivý tlak na Nigela Mansella v závěrečných kolech boje o vítězství, britský pilot probrzdí v poslední šikaně, ale Fittipaldi není dostatečně blízko, aby jej o první příčku dokázal připravit.

To není komentář závodu formule 1 před dvaceti lety, nýbrž popis událostí v závěru premiérové Grand Prix Masters na jihoafrickém okruhu Kyalami, který skončil před několika minutami. Zatímco v prvních několika kolech závodu bylo evidentní, že všichni jezdci zjišťují, co všechno si mohou dovolit nejen vůči sobě navzájem, ale také vzhledem k autu a ke svému zdraví, bylo jen otázkou času, kdy o rozdílné kategorii vůči dnešním formulových sériím vypovídal jen věk jezdců.

Stefan Johansson už ve druhém kole dostal přetáčivý smyk a na trať musel safety car, který ale jakoby předznamenal vývoj věcí příštích. Druhá polovina závodu už byla plná odvážných manévrů typických pro třcetileté mladíky stejně jako tvrdých soubojů doprovázených vzájemnými ťukanci.

Spektakulárně si počínal německý pilot Hans-Joachim Stuck, která bojoval ve střední části pole zhuštěné k sobě díky třetímu Riccardu Patresemu, který nestačil na vedoucí dvojici Mansell - Fittipaldi, jež ujela až na odstup dvaceti vteřin. Patrese ovšem ve formuli seděl naposled před osmi lety... Stuck pak po předjetí Christiana Dannera musel korigovat velký smyk, což zvedalo lidi ze sedadel. Něco, co s dnešní kontrolou trakce není možné spatřit. Andrea De Cesaris, jak se říká relyovou hantýrkou, při soubojích najížděl "dveřmi napřed" a bylo na co se dívat.

Kdokoli čekal uvolněný výlet formulových důchodců, musel být překvapen, neboť na dráze se bojovalo, jezdilo se na limitu často s kolem mimo trať a sledovat jezdce jak na výjezdu ze zatáček krotí vozy bez kontroly trakce byla pastva nejen pro oči generace fanoušků Räikkönena či Alonsa, ale i těch dříve narozených.

Pořadatelé Grand Prix Masters nemohli vystavit lákavější nabídku pro šampionát v roce 2006 čítající šest závodů. A možná ještě více slavných jmen.

p.
Tým
Čas
Odstup
1.
Nigel Mansell
50:55.154
2.
Emerson Fittipaldi
50:55.562
+ 0.408
3.
Riccardo Patrese
51:15.816
+ 20.662
4.
Andrea De Cesaris
51:16.854
+ 21.700
5.
Derek Warwick
51:17.007
+ 21.853
6.
Hans-Joachim Stuck
51:18.355
+ 23.201
7.
Christian Danner
51:19.272
+ 24.118
8.
Eddie Cheever
51:27.359
+ 32.205
9.
Jan Lammers
51:27.932
+ 32.778
10.
Eliseo Salazar
51:38.573
+ 43.419
11.
Patrick Tambay
52:06.738
+ 1:11.584
12.
Rene Arnoux
52:07.890
+ 1:12.736
13.
Jacques Laffite
43:44.471
+ 17 kol
14.
Stefan Johansson
3:33.040
+ 28 kol