Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Závody vozů GT v České Republice již tento měsíc!

Závody vozů GT v České Republice již tento měsíc!

Přijměte pozvání na tuto jedinečnou akci - Brno 21.-23.5.2010

Po roční odmlce bude Masarykův okruh v druhé polovině tohoto měsíce hostit špičkovou kategorii motorsportu – třídu Grand Turismo s pestrou škálou výkonných a přitom elegantních vozů. Nenechte si proto ujít tuto výjimečnou akci pořádanou v naší domovině na brněnském automotodromu. Tento okruh se může pochlubit zajímavým profilem dráhy zasazeným do členité krajiny.

K vidění bude nejen množství napínavých soubojů aut v mistrovství světa třídy GT1, ale také mistrovství Evropy třídy GT3. Budete si moci vychutnat strhující zvuky vysoce výkonných motorů, jenž nejsou zkresleny technikou nutnou pro přenosy do Vašich domovů. Za přijatelný poplatek lze navštěvovat depo závodních vozů GT3. Zde se lze takřka dotknout těchto vozů, vidět práci mechaniků, zázemí týmů anebo šrámy vozidel po haváriích a soubojích „plech na plech“.

Ve startovním poli GT1 se objeví celkem 48 zkušených pilotů, řada z nich se pyšní tituly ze šampionátů vozů GT, výhrami z 24 hodin Le Mans, v sériích vytrvalostních závodů anebo působením v F1. Doplňují je také talentovaní mladíci, kteří prozatím sbírali zkušenosti a úspěchy v nižších kategoriích závodů GT. Letos pole obohatili dvě půvabné závodnice ze Švýcarska, Natacha Gachnang a Cyndie Allemann. Bohužel jejich účast v brněnském závodě je nejistá, z důvodu trvajícího léčení zlomeniny pravé nohy Natachy. K té došlo při havárii v kvalifikaci v úvodním závodě v Abu Dhabi po selhání zadních brzd jejího Fordu GT.

Důvodem pro návštěvu může být účast našich pilotů. České barvy hájí  v třídě GT1 Tomáš Enge, který se svým britským kolegou Darrenem Turnerem pilotují Aston Martin s číslem 7. V šampionátu GT3 nastupuje roudnický rodák Martin Matzke s vozem BMW Alpina B6 s číslem 9. Jeho kolegou je nováček v GT3, Rakušan Nicolaus Mayr-Melnhof. Přestože v předchozích dvou podnicích dokázali oba piloti schopnost pohybovat se i v popředí startovního pole, ve výraznějších zápisech do výsledkových listin se to z různých důvodů prozatím neprojevilo.

Zkušeného českého pilota, Tomáše Engeho, uvidíme letos opět za volantem modelu DBR9 legendární britské značky Aston Martin. Odlišné bude zbarvení, bílé, s výraznými červenými  nápisy týmu Young Drivers AMR. Jeho kolegou je britský pilot Darren Turner.

Přehlídka zajímavých pilotů

Ačkoliv se piloti třídy GT nemohou srovnávat s popularitou současných celebrit z F1, výsledky a výkony jež předvedly ve významných sériích stojí za zmínku. Zde je výčet těch významnějších úspěchů jimiž se mohou především piloti GT1 pyšnit.

Mezi nejúspěšnější piloty patří Michael Bartels a Andrea Bertolini, kteří společně vybojovali tituly v GT1 (2006, 2008, 2009), vždy pro tým Vitaphone s vozem Maserati. Ve startovním poli však najdeme i další mistry špičkové kategorie GT jako jsou Matteo Bobbi (2003), Christophe Bouchut (2001 a 2002; v nižší kategorii N-GT vyhrál titul v roce 2000), Jamie Campbell-Walter (2000) anebo Karl Wedlinger (1999).

Své kvality prokazovali jezdci i v jiných šampionátech, kdy uvidíte v akci členy vítězné posádky Le Mans Series z loňského roku s vozem Aston Martin Lola třídy LM P1, Tomáše Engeho a Stefana Mückeho. V šampionátu vytrvalostních závodů, American Le Mans Series, v letech 2005-2007 opanoval Oliver Gavin třídu GT1. Na další tituly ve vyšších kategoriích zřejmě pomýšlí i mladíci Christopher Haase anebo Henri Moser, kteří vyhráli šampionát ve třídě GT3 v loňském roce (resp. 2007 v případě Mosera).

Výčet úspěchů zakončí piloti, kteří vytrvali v nejslavnějším z okruhových motoristických podniků, 24 hodin Le Mans. Členy vítězných posádek v celkovém pořadí byli s prototypy LM P1 v roce 2004 Seiji Ara anebo Christophe Bouchut v roce 1993. Své mistrovství za volanty nejsilnějších vozů, GT1, prokázali Oliver Gavin čtyřnásobný vítěz (2002, 2004-2006), Darren Turner (2007 a 2008) anebo Peter Kox (2003).

Peter Kox a Tomáš Enge při závodech MMČR D4 v Mostě v srpnu 2008

Na tomto snímku jsou Peter Kox a Tomáš Enge týmovými kolegy. V letošním roce je však holandský pilot členem konkurenčního týmu Reiter Engineering krotící divokého italského býka, Lamborghini Murcielago R-SV. V kokpitu se střídá s nováčkem v serii GT1, Christopherem Haasem, loňským mistrem kategorie GT3.

Pestrá plejáda vozů snů

V letošním ročníku GT1 nasazuje šest výrobců prostřednictvím soukromých týmů celkem 24 vozů. Výkon pohonných jednotek těchto dravců se pohybuje v rozmezí 600-650 koní a vytvářejí točivý moment okolo 650 Nm.
 
Proti již legendární Corvette (Chevrolety s tímto jménem se vyrábějí od roku 1953) ve verzi Z06 se představí naopak poměrně nový Nissan GT-R z roku 2007. Úspěšný Ford GT z 60.let minulého století byl vzorem pro jeho stejnojmenný nový model z roku 2003, který je po vzhledové stránce velmi podobný svému předchůdci. Klínovitý profil karoserie je poznávacím znamením Lamborghini Murcielaga R-SV. Na podvozku Ferrari Enza, využívajícího nezvyklé množství poznatků z F1, bylo navrhováno Maserati MC12, jeden z nejúspěšnějších vozů GT posledních let. A nelze zapomenout ani na posledního z elegánů, Aston Martin DBR9, zástupce z ostrovní Anglie
 
Škála vozů v GT3 je ještě pestřejší než je tomu u jejich silnějších bratříčků. Startovní pole čítá dokonce 36 vozů, deset modelů od osmi výrobců. Vozy pohání motory o výkonu v rozmezí 440-550 koní s točivým momentem 430-725 Nm.

Příbuznost s výše zmíněnými vozy nezapřou Aston Martin, Corvette, anebo Ford. Ve startovním poli však najdeme i vozy, které jsou nasazovány pouze v této kategorii. Následují německé značky v podobě Audi R8 LMS anebo hned dvou BMW - továrního Z4 a Alpinou připravované B6. Nesmiřitelné rivaly nejen z GT3, ale také z letos nepořádaného GT2, představují Ferrari F430 Scuderia a Porsche 911 GT3 R. Výčet výjimečných vozů uzavírá Lamborghini s modelem Gallardo LP560 anebo další vůz stavící na slavném odkazu oblíbených předchůdců, Ford Mustang.

Maserati MC12 a Vitaphone Racing Team - kombinace, která v minulých letech těžko nacházela konkurenci. Dvojice Michael Bartels a Andrea Bertolini dokázala vyzrát nad soupeři v roce 2006, 2008 a 2009. V roce 2007 vybojoval titul Thomas Biaggi, když jeho týmovými kolegy byli Mika Salo, Fabrizio Gollin a Michael Bartels.

Vstupenky

Do 15. května 2010 je možné využít zvýhodněných cen vstupenek v předprodeji. Možnosti koupě nabízí stránky Masarykova okruhu anebo agentura Ticketstream. Výtisky zakoupené přes tuto agenturu se mění před akcí na pokladně AMD Brno za originální vstupenky. Ceny platí za sobotu a neděli, v pátek je vstup zdarma. Děti do 14 let věku mají vstup zdarma a to i do paddocku! Vstupenky lze sehnat rovněž přímo na okruhu v době pořádání akce, již za běžné ceny.

Časy závodů (podle předběžného plánu)

Sobota 22.května
GT3: 14,15 - 15,15
GT1: 17,30 - 18,30
 
Neděle 23.května
GT3: 12,15 - 13,15
GT1: 14,15 - 15,15

Užitečné odkazy

Na stránkách pořadatele, Automodromu Brno, zde , se dozvíte především další podrobnosti týkající se dopravy na okruh, doprovodného programu anebo je zde již k dispozici předběžný časový rozpis celého víkendu. Představu o tribunách a výhledu Vám poskytne tento odkaz zde.

Oficiální stránky šampionátu GT1 zde nabízí pod červenou barvou zvýrazněným tlačítkem GT1 TV možnost prohlédnout si záznamy závodů z předchozích víkendů z okruhu Yas Marina v Abu Dhabi a britského Silverstone. Doplňuji, že před každým záznamem je upoutávka, kterou lze posuvníkem na ovládacím panelu přeskočit. Dalším ovládacím prvkem je možnost nastavení sledování přes celou obrazovku a to v přijatelné kvalitě. Součástí je i kalendář na zbytek sezony s časy závodů (pozor na časový posun!). Fanoušci neovládající angličtinu se nemusí bát zdánlivé nesrozumitelnosti komentáře. Díky zajímavému dění před kamerami se komentátoři stejně nemohou příliš věnovat zákulisním zprávám, přestože se ani ty tomuto šampionátu bohužel nevyhýbají.

Také série GT3 má své webové stránky zde včetně možnosti sledování přes internet a ukládání záznamů závodů.

Fanouškům mohu z vlastních předchozích zkušeností doporučit koupi tzv. zlaté vstupenky s možností vstupu do paddocku, kde se lze dostat do blízkosti vozů GT3.

Koncertu výkonných motorů vévodí famózní zvuk americké legendy, Corvette. Žluté vozy týmu Phoenyx Racing/Carsport pilotují posádky Andreas Zuber s Marcem Hennericim a Andrea Piccini s Mikem Hezemansem. Za volanty černých Corvett belgického týmu Mad-Croc Racing se letos během dvou závodních víkendů vedle stálých pilotů Alexe Müllera a Pertii Kuismanena dostali příležitost Mika Salo, Oliver Gavin, Xavier Maassen a Nicolas Armindo.