Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Grand magazín 25/2014 (26. listopadu - 20. prosince)

Grand magazín 25/2014 (26. listopadu - 20. prosince)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Krátce ze světa

Do kolony nových vozů GT3 se dle zprávy z 25. listopadu pravděpodobně v polovině roku 2015 může zařadit Jaguar F-Type. Britský výrobce byl v této třídě již zastoupen modelem XKR v úpravě a nasazení týmem Apex. V současnosti se vzácná šelma z Coventry prohání po okruzích v přepracovaném vydání švýcarským prodejcem automobilů Emilem Freyem ve stejnojmenném týmu.

Rok po představení Bentley Continental v úpravě pro GT3 se podařilo britskému výrobci sjednat partnerství se stájí HTP Motorsport. Jeden z předních týmů scény GT vymění dle informací z 30. listopadu dosavadní okřídlené vozy Mercedes SLS za pět vozidel Bentley. Spolu s odhalením plánů nadcházející sezony bude britský výrobce zastoupen německou stájí ve vytrvalostní BES, závodě 24 hodin na Nordschleife, v premiéře také v krátkých závodech BSS německém mistrovství ADAC GT Masters. Jezdecké složení pro jednotlivé série má být zveřejněno spolu s odhalením programu příštího roku britského výrobce během ledna 2015.

Necelý měsíc po odhalení podoby kalendáře pro jubilejní ročník International GT Open vyjasnili 2. prosince španělští pořadatelé místo a termín druhého víkendu. Z rozhodování mezi německým Nürburgringem a portugalským Estorilem vyšli vítězně pořadatelé z Pyrenejského poloostrova. Termín konání podniku bude ve dnech 8. – 10. května. Naposledy se GT Open objevila na okruhu ležícím na jihu Portugalska v roce 2008.

Podle zprávy z 19. prosince se pro druhou generaci Audi R8 v úpravě pro GT3 stanou završením zkušebního programu 24 hodinové závody na Nordschleife (14. – 17. května) a ve Spa- Francorchamps (23. – 26. července). Předtím má dojít k premiéře pravděpodobně během některého ze závodů VLN anebo BES.

Pohled za obzor

Jedná se o seznam zájemců o jednotlivé série v nadcházející sezóně. Zvýrazněné údaje budou představovat změny oproti předchozímu vydání magazínu. U nových oznámení bude zvýrazněno pouze datum.

V kolonce Datum je uveden termín prvního oznámení. Zůstane neměnné i v okamžiku změny v případě oficiálního potvrzení po předchozím uvedení neoficiálních informací. Ve sloupci s označením Poznámka mohou být údaje o jezdcích, počtech nasazených vozidel apod. Na začátku řádku písmena v závorce označí zdroj informací: O – oficiální oznámení týmu, na stránkách série anebo tiskovou zprávou (velmi vysoká pravděpodobnost) anebo R – údaje z rozhovorů anebo ze zákulisí, které mohou podléhat změnám. U jednoho týmu mohou být oba druhy informací.

Blancpain GT Series

I nadále si převažující přízeň stájí udržely Ratelovy série pod hlavičkou BGTS. Přestože tým HTP svoji účast naznačil dříve, svůj zájem potvrdil 30. listopadu spolu s oznámením o výměně mercedesů za bentley. Také předchozí náznaky účasti brazilské stáje byly 5. prosince potvrzeny oficiálně, prozatím bez uvedení jezdeckého složení. Nejnovější potvrzení o účasti dvou vozů pochází z 18. prosince od týmu Grasser.

Účast ve spřízněných šampionátech však zvažují také další zástupci: brněnský Šenkýř Motorsport (nováček, nepravidelně) anebo Black Falcon (dosud jen BES).

Přehled zájemců o BGTS (BSS + BES)

 Datum  Tým  Vůz  Poznámka
 01.10.   Sainteloc  Audi  (R): v BES asi 1x PRO, 1x GTR
 19.10.   Grasser  Lamborghini  (O): 2 vozy
 31.10.   Boutsen  BMW, Mc  (R): BES – BMW
 (R): BSS – McLaren*
 31.10.   HTP MS  Bentley  (O)
 04.11.   Bhai Tech  McLaren  (R): výběr mezi 4-12C a 650S
 (R): Pantano
 18.11.   I.S.R.  Audi  (O): 2 vozy
 21.11.   Team Brazil  BMW  (O): 2 vozy
 (R): Bueno
 09.12.   Šenkýř  BMW  (O): příležitostně
 18.12.   Black Falcon  Mercedes  (R)

* - případná účast závisí na případném prodeji dvou vozů McLaren.

Přehled zájemců o BES

Informace o účasti britského týmu M-Sport ve vytrvalostní sérii pocházejí ze zprávy o zájmu o belgického pilota. Pouze o vytrvalostní závody má zájem také Absolute Racing.

 Datum  Tým  Vůz  Poznámka
 30.07.   Sofrev  Ferrari  (R):1x PRO, minimálně ve Spa
 (R): případně ostatní závody
 04.08.   DragonSpeed  Ferrari  (O): Hedman, Julian
 04.10.   Ichiban  McLaren  (R): typ 650S, dodání v únoru
 11.12.   M-Sport  Bentley  (R): Soulet asi místo D´Ambrosia
 (R): Smith/Kane/Meyrick
 12.12.   Absolute  Audi  (R): zvažují jeden vůz

Pro doplnění je zde také seznam zájemců o vrcholný podnik, 24 hodin ve Spa, který je součástí kalendáře BES. Po Erebusu (Mercedes) se do Belgie hodlá vydat dle oficiální informace z 15. prosince tým Curbstone Corse (Ferrari, třída GTR: Van Glabeke, Lanting, Vleugels, Soenen).

ADAC GT Masters

Přestože již před měsícem skončilo období se zvýhodněnými přihláškami, v němž se mělo dle zákulisních informací vyskytovat již 21 zájemců, prozatím nedošlo k odhalení novějších a věrohodnějších informací. Kromě již dříve vyjádřeného zájmu týmu HTP, který spolu s oznámením spolupráce s Bentley potvrdil účast v německém mistrovství, se jedná prozatím o zájemce s nejistým příslibem účasti.

Ačkoliv česká stáj uvádí účast v ADAC GT Masters oficiálně, má se jednat o příležitostné starty. V případě týmu Molitor se německá stáj objeví s jiným vozem, než byl dosud užívaný McLaren 4-12C, pro nějž bude mít jiné využití. Zda se bude jednat o Porsche, který tým také vlastní anebo jiný vůz, má být brzy oznámeno. Účast německé stáje Black Falcon a jejího mercedesu závisí na sehnání platících jezdců.

 Datum  Tým  Vůz  Poznámka
 31.10.   HTP MS  Bentley  (O)
 09.12.   Šenkýř  BMW  (O): účast v některých závodech
 17.12.   Molitor (MRS)  ?  (R)
 18.12.   Black Falcon  Mercedes  (R): v případě zájmu platících pilotů

International GT Open

Okolo mezinárodního šampionátu španělských promotérů je po sezoně s nepočetným polem opět ticho po pěšině. Jedinou výjimkou je zájem týmu Swiss Racing o možnou účast s vozem Maserati GT, která byla zveřejněna 19. prosince.

GTech – čerstvá krev v žilách býka

Přestože se letité Lamborghini Gallardo v nabídce italského výrobce již rok nenachází, na závodních okruzích jej udržuje při životě německý úpravce Reiter Engineering. Firma z Kirchanschöringu, v jejichž službách působí známý český pilot Tomáš Enge, představila 27. listopadu svůj nejnovější počin této řady: model EXTENSO anebo též zkráceně R-EX.

Výrazné změny jsou patrné na zádi: o 13 centimetrů širší rozchod s maximální šířkou 205 centimetrů zlepšily ovládání vozu. Viditelně širší blatníky jsou nyní vyrobeny z karbonu místo hliníku. Agresivněji vyhlížející vzhled podtrhují nová přední světla a koncové svítilny.

Změny se dotkly také osvědčené pohonné jednotky. Použití závodní vačkové hřídele zlepšilo křivku krouticího momentu. Přitom se osazením nových pístů od firmy Mahle podařilo snížit spotřebu a ještě zvýšit spolehlivost.

Uvedené změny mají udržet výkonnost stávajícího modelu v očekávané záplavě nových modelů v roce 2016. Vylepšený model zaujme příznivou cenou 248 000 euro, která obsahuje výbavu pro 24 hodinové závody.

Doplňující odkazy

Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (31. října – 25. listopadu) naleznete Zde.

Profily šampionátů a 24 hodinového závodu

Blancpain Endurance Series (Zde)

Blancpain Sprint Series (Zde)

Blancpain GT Series (Zde)

ADAC GT Masters (Zde)

International GT Open (Zde)

24 hodin ve Spa (Zde)

V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.

Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.

Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, Sportscar 365, RaceXpress, Speedweek, Endurance-Info, GT Eins, Autosport.be, Reiter, Šenkýř, Formule