Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Rosberg po skvělém startu vyhrál Velkou cenu Rakouska

Rosberg po skvělém startu vyhrál Velkou cenu Rakouska

Velká cena Rakouska - závod

Dobrý den, pěknou neděli, vítejte zpět na Formule.cz, kde budeme sledovat osmý závod sezony, Velkou cenu Rakouska. Red Bull Ring je krátký okruh, jezdci zdolávají jenom osm zatáček, zato však má dostatek dlouhých rovinek. Okruh je pozůstatkem šest kilometrů dlouhého Österreichringu, na kterém se jezdilo v letech 1969 až 1995. Na výrazně zkrácené verzi se jezdilo již v letech 1996 až 2004, kdy okruh nesl jméno A1-Ring a další úpravy přišly po odkoupení okruhu společností Red Bull a přejmenování na Red Bull Ring. Formule 1 se do Rakouska vrátila loni, vítězem se stal Nico Rosberg.

Vůz německého jezdce Mercedesu nyní stojí v první řadě, avšak až na druhé pozici. Pole position si v napínavé kvalifikaci vybojoval jeho týmový kolega Lewis Hamilton. Oba svá místa získali díky časům ze začátku finálové části kvalifikace. V závěru se oba rivalové v boji o mistrovský titul snažili najít ještě nějakou desetinku navíc a oba skončili mimo dráhu. Z třetího místa odstartuje Sebastian Vettel, vedle něj stojí Felipe Massa, páté místo překvapivě vybojoval Nico Hülkenberg a až šesté patří Valtterimu Bottasovi. Kimi Räikkönen, Daniil Kvjat, Daniel Ricciardo, Fernando Alonso i Jenson Button se budou muset probíjet z druhé poloviny startovního pole, poslední tři jmenované čekají ještě penalizace za nepovolené výměny pohonných jednotek.

V Rakousku je opět chladno, teploměry před startem ukazují jenom 14°C, ale trať je vyhřátá na 28 stupňů.

Červená světla zhasla a ze svého místa se nejlépe odlepil Nico Rosberg! V první zatáčce byl bok po boku s Hamiltonem a z první zatáčky vyjel jako vítěz! Okamžitě následoval masivní nápor od Hamiltona, avšak byl přerušen výjezdem safety caru. Kamera ukázala monopost Fernanda Alonsa ležet na voze Kimiho Räikkonena! Při souboji se oba dostali mimo trať a Alonsův mclaren zůstal po kontaktu s bariérou ležet částečně na bariéře a částečně na přední části Finova monopostu.

Třetí místo si po startu udržel Vettel, za ním jezdili Massa, Hülkenberg, Verstappen a Bottas. Ze závodu odstoupil také Will Stevens, Button využil safety car a odpykal si svou penalizaci.

Restart závodu v sedmém kole zvládl Rosberg takticky a bezpečně se vzdálil od Hamiltona. Pérez si v první zákrutě sebral Grosjeanovo desáté místo po tom, co Francouzovi nevyšel útok na Sainze.

V dalších kolech se dvojice Mercedesu začala pomalu vzdalovat Vettelovi, zbytek pole se držel v úhledném balíčku. Vřelo to zejména ve středu pole mezi vozy Lotusu, Force Indie, Toro Rosso a Sauberu. Jenson Button odstoupil kvůli poruše a mechanici McLarenu mohli začít balit. Ze závodu už odstoupily 4 vozy a Roberto Merhi se snadno dostal na 16. místo.

Pořadí ve 14. kole: Rosberg, Hamilton, Vettel, Massa, Hülkenberg, Verstappen, Bottas, Nasr, Sainz a na desátém místě jezdil Pérez, který si užíval výhodu tvrdších pneumatik a neměl kam spěchat. To samozřejmě znervózňovalo za ním jezdícího Grosjeana. O kolo později se Bottas dostal před Verstappena.

Kvjat jezdil s poškozením v přední části monopostu, i proto se držel až na 14. místě. Hamilton se od restartu soustředil více na sebe než na Rosberga a držel se 1.5 až 2 sekundy za ním, Vettel už v 20. kole ztrácel 8 sekund. Nedaleko za ním se držel Massa, zatímco Hülkenberg nestíhal a brzy ho nutně musel dohnat šestý Bottas. Grosjean pokračoval v tlaku na Péreze, ale nepřinášelo mu to žádné ovoce. Za ním jezdící Maldonado měl také tvrdší pneumatiky, takže narůstající ztráta na bodovaná místa trápila především Francouze. Na tvrdší směsi byli také 13. Ricciardo, 14. Kvjat a 15. Ericsson.

Grosjean to vzdal ve 24. kole a nechal si vyměnit pneumatiky. Takové nazul tvrdé. Ve stejné chvíli začal Bottas tlačit na Hülkenberga a po pár vteřinách už byl i před ním. Force India zareagovala a okamžitě Němce povolala na výměnu pneumatik. Ten se vrátil těsně před Ricciarda.

Bottas nechtěl o vybojovanou pátou příčku přijít a mechaniky navštívil hned v dalším kole a vyjel hned vedle Hülkenberga! Souboj dopadl ve prospěch Hülkenberga a Bottas se musel na chvíli stáhnout. Kromě toho mu hrozil trest za to, že ho mechanici nebezpečně vypustili před kolem jedoucího Verstappena. Sainz dostal trest 5 sekund za překročení rychlosti v boxové uličce. Hned na to se začal souboj mezi Kvjatem a Verstappenem.

Grosjean se na nových pneumatikách přehnal kolem Kvjata, Pérez ještě nebyl u mechaniků a touto taktikou se dostal na průběžné páté místo. Blížil se čas zastávek v boxech i pro čelo závodu. Rosberg odjel od mechaniků v 34. kole a přenechal vedení Hamiltonovi, přičemž se vrátil těsně za Massu. To mohlo hrát v jeho neprospěch, pokud by za Brazilcem ztratil příliš mnoho času. Massa však zamířil do boxů hned v dalším kole a nechal mu volnou cestu.

36. kolo a zastávka Lewise Hamiltona! Rosberg však vše zvládl na 100 procent a Hamilton se vrátil až pár vteřin za něj. Jedno kolo v čele absolvoval Vettel, po zastávce se však vrátil až na 4. místo! Důvodem byl problém při výměně pravé zadní pneumatiky. Bottas se zatím nepozorovaně dostal před Hülkenberga a právě se tlačil před Maldonada. Úspěch znamenal průběžné šesté místo a Pérez na pátém místě měl být snadnou kořistí. Grosjean odstoupil kvůli poruše převodovky, skončil i Carlos Sainz. V závodě tak zbývalo jen 14 vozů.

Lewis Hamilton se dopustil chyby, když přejel přes bílou čáru výjezdu z boxů a dostal penalizaci 5 sekund připočítatelnou po skončení závodu.

V dalších kolech diváky bavil Pérez. S odlišnou strategií byl na trati na nových super-měkkých pneumatikách a patřičně si to užíval. V 43. kole si podal Kvajata a okamžitě se vydal za Nasrem a jeho 10. místem. Nenápadně ale stabilně jezdil na 7. příčce Verstappen, Hülkenberg se pokoušel držet krok s Bottasem, Vettel se přibližoval k Massovi. Rosberg si před Hamiltonem vybudoval 6.7 sekundový náskok.

Pérez si s Nasrem poradil a pokračoval dál, něco podobného jsme mohli čekat také od Kvjata, který se od mechaniků vrátil na nových žlutých pneumatikách.

V 51. kole se musel Ricciardo sklonit před Maldonadem. Poražený Australan zamířil k mechanikům po 5sekundovou penalizaci a super-měkké pneumatiky. Vrátil se na 11. místo, těsně před Nasra, diváky však už zajímal blížící se boj mezi Vettelem a třetím Massou.

Nejméně zajímavá situace byla zcela vpředu. Rosberg si pohodlně udržoval 6sekundový náskok a Hamilton věděl, že i po předjetí by v jeho neprospěch hovořila 5sekundová penalizace. Do konce závodu zbývalo 15 kol.

10 kol před koncem se zdálo, že Vettelovi došel dech a kamera se soustředila na Ricciarda bojujícího s Nasrem o desáté místo a 1 bod. Australanovy výjezdy byly mnohem lepší a vypadalo to na lehký manévr, ale odstředivá síla ho vynesla až jedním kolem na trávu. Talentovaný pilot však nezazmatkoval a udržel monopost na dráze i na 10. místě. Maldonado se mezitím dostal na dostřel k Verstappenovi. Lotus měl jasnou výhodu na rovinkách, ale 17letý mladík nehodlal nikam ustupovat, vytrvale držel defenzivní stopu. Byl to souboj o 7. místo, ale ve zpětných zrcátkách již měli o kolo rychlejšího Rosberga.

Vettel se nevzdal, pouze si nechal útok na poslední kola. 4 kola před cílem se držel 0.4 sekundy za Massou, ale nedařilo se mu najít správný recept. Mohl si dovolit ostřejší průjezdy zatáčkami, ale Brazilcův monopost se zdál být nekonečně široký. Maldonado mezitím neúspěšně zaútočil na Verstappena a jednou stranou monopostu se dostal na trávu. Z tohoto mraku však zapršelo! Maldonado se na rovince vystrčil vedle vůz Toro Rosso i za cenu divokého roztančení svého vlastního monopostu, Verstappen ve snaze bojovat přebrzdil pneumatiky a nevešel se do první zatáčky, takže Venezuelan se posunul na sedmou příčku.

Jak Lewis Hamilton opanoval Velkou cenu Kanady, tak byl průběh neděle v Rakousku kompletně v rukou Nica Rosberga. Po startu z druhého místa a následných soubojích kolo na kolo již svému rivalovi nedal šanci a od stažení bezpečnostního vozu si po celou dobu držel bezpečný náskok. Třetí příčka patří Felipe Massovi, nešťastný Sebastian Vettel dojel těsně za jeho zadním křídlem. Páté místo patří Bottasovi a ze šestého se radoval Hülkenberg.


Jezdec
Tým
Odstup
Body
01. N. Rosberg Mercedes   25
02. L. Hamilton Mercedes +8.8 18
03. F. Massa Williams +17.5 15
04. S. Vettel Ferrari +18.1 12
05. V. Bottas Williams +53.6 10
06. N. Hulkenberg Force India +64.0 8
07. P. Maldonado Lotus +1 kolo
6
08. M. Verstappen Toro Rosso +1 kolo 4
09. S. Perez Force India +1 kolo 2
10. D. Ricciardo Red Bull +1 kolo 1
11. F. Nasr Sauber +1 kolo  
12. D. Kvyat Toro Rosso +1 kolo  
13. M. Ericsson Sauber +2 kola  
14. R. Merhi Marussia +3 kola  
15. R. Grosjean Lotus
 
16. C. Sainz Toro Rosso
 
17. J. Button McLaren
 
18. W. Stevens Manor
 
19. K. Raikkonen Ferrari
 
20. F. Alonso McLaren