Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Budou vozy sezóny 2017 až příliš rychlé?

Budou vozy sezóny 2017 až příliš rychlé?

Nová simulace upozornila na 5.5G v zatáčkách.

Týmy už mají hrubou představu o podobě vozů sezóny 2017 a začaly s prvními počítačovými simulacemi. Podle informací webu Motorsport dosáhly široké vozy se širokými pneumatikami a širokými přítlačnými křídly na virtuální kopii okruhu v Barceloně až znepokojivě rychlé časy.

V Melbourne, v tom reálném, nás letos překvapily i současné vozy. Lewis Hamilton v sobotu překonal nejlepší čas loňské kvalifikace o 2.5 sekundy. Přibližně o sekundu z tohoto rozdílu se postaraly super-měkké pneumatiky, loni měli jezdci k dispozici pouze o stupeň tvrdší, tudíž na jedno kolo pomalejší, měkké pneumatiky. O další sekundu a půl se zlepšil Mercedes. U Ferrari je zlepšení ještě větší, Sebastian Vettel po dvanácti měsících zajel o 3 sekundy lepší čas.

Šéfdesignér jednoho z týmů F1 Motorsportu prozradil, že podle jejich simulace budou vozy roku 2017 na rovinkách pomalejší. Širší vozy, větší pneumatiky a větší křídla, to vše zásadně zvýší aerodynamický odpor. Větší vozy budou i o něco těžší a svou troškou do mlýna může přispět i halo, pokud bude odsouhlaseno. Na konci hlavní rovinky okruhu Barcelona-Catalunya tak mohou být nové vozy o 10 km/h pomalejší než letošní.

Větším překvapením je, jak moc si to nová generace vozů může vynahradit v zatáčkách. Dobré srovnání nabízí třetí zatáčka okruhu v Barceloně, kde současná generace vozů jezdí rychlostí kolem 240 km/h a na jezdce působí boční přetížení 3G. Vůz sezóny 2017 by touto zatáčkou mohl, díky vyššímu přítlaku, projet rychlostí až 275 km/h a na jezdce by pak působilo přetížení 5.5G.

Vozy by se tak v tomto ohledu skokem přiblížily historickým maximům. Dosud nejrychlejší byly vozy sezóny 2004, po nich došlo k několika úpravám v zájmu bezpečnosti. Jsou dnešní okruhy F1 připravené na havárie těžších vozů ve vyšších rychlostech? Bezpečnostní delegát FIA a ředitel závodů F1, Charlie Whiting, je přesvědčený, že ano.

"Vypadá to tak, že skončíme s vozy s nižší maximální rychlostí a vyšší rychlostí v zatáčkách a jsme si naprosto jisti, že pro současné okruhy to nebude problém."