Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Grand magazín 9/2016 (2. – 24. června)

Grand magazín 9/2016 (2. – 24. června)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Krátce ze světa

9. června
SRO se rozhodla oživit skupinu určenou pro pohárové vozy, které se po dvouleté odmlce opět stanou součástí podniku 24 hodin ve Spa. Pod označením skupiny N se skrývají dvě podtřídy, XtraCup (Huracán, Renault RS01) a Cup (mj. Porsche Carrera Cup, Ferrari Challenge, aj.).

Složením posádek naváže na dřívější zařazení do amatérské kategorie. Pouze ve čtyřčlenné sestavě může být jeden pilot se stříbrnou licencí, ostatní jezdci musí být zařazeni pouze v bronzové kategorii.

Počátky této třídy sahají na začátek tohoto století, kdy SRO nahradila cestovní vozy v 24 hodin trvajícím závodě. Tehdy se tato kategorie stala příležitostí pro účast nejen pohárových vozů, ale také gétéček z národních sérií, mj. právě z Belgie. Nejprve v roce 2011 po zařazení do vytrvalostní BES se vytratily mnohdy unikátní GT vozy (Gillet Vertigo, Mosler MT 900, Ford Mustang), o dva roky později se naposledy závodu zúčastnila pohárová porsche.

Přestože je Ratel obviňován z touhy po zvýšení příjmů za startovné, důvod podpory této kategorie tkví nejspíše jinde. Rekordní účasti sahají do dob, kdy byla součástí pole i pohárová vozidla, přičemž snahou bude překonat počet 66 účastníků z roku 2012. Tři měsíce před zahájením podniku se SRO pochlubila více šesti desítkami zájemců, jejichž řady mohou nyní rozšířit další účastníci až do případného vyčerpání limitu 75 vozů.

GT Parade před 24 hodin ve Spa

Foto: SRO/John Rourke

Markus Palttala zvítězil v této kategorii v roce 2001, v roce 2015 byl členem vítězné posádky celého závodu.

Výsledkový servis

ADAC GT Masters (3/7), Lausitzring

Před zaplněnými tribunami brandenburského okruhu zápolilo o další příděl bodů 34 účastníků. Řady pravidelných zájemců poprvé doplnilo bmw týmu Schubert (č. 19) a po přestávce také třetí corvette týmu Callaway (č. 31).

První závod

První pozici po získání nejrychlejšího kvalifikačního času uhájil Renauer (č. 99, Herberth, Porsche). Německý pilot využil nových pneumatik i soubojů Assenheimera (č. 69, Callaway, Corvette) a Krohna (č. 20, Schubert, BMW) a vybudoval si pětivteřinový náskok.

Úvodní kolo přineslo řadu kontaktních soubojů a změn pozic. Po vydařeném startu se z osmého místa útočil Gounon (č. 77, Callaway, Corvette) již na pátou pozici Stolze (č. 16, Grasser, Lamborghini). Manévr však nezvládl a propadl se až na deváté místo. Úspěšnější byl ve svém snažení Jöns, který se z devátého místa probojoval na šesté.

Po strkanici v polovině pole mezi De Phillippim (č. 29, Land, Audi) a Tutumluem (č. 34, Car Collection, Audi) musel španělský pilot zamířit do boxů se zničeným zavěšením levého zadního kola.

Smůlu na obě audi týmu APR měl Tweraser (č. 11, Grasser, Lamborghini). Nejprve mu Dobitsch (č. 25) při souboji v úvodní zatáčce poničil příď. O tři kola později jej Stoll (č. 24) na stejném místě poslal do hodin. Ten byl následně potrestán.

Jestliže se startující jezdci dokázali obejít bez asistence bezpečnostního vozidla, po výměnách se na dráze objevil dvakrát. Raggingerovo navýšení náskoku na devět vteřin se rozplynulo po první neutralizaci kvůli střetu Ludwiga (č. 1, Zakspeed, Mercedes) a Freyové (č. 50, Yaco, Audi). Šampión německé série při předjížděcím manévru vnitřkem osmé zatáčky poslal Švýcarku do kačírku.

Podruhé kroužil po autodromu bezpečnostní vůz po kolizi Abta (č. 7, Abt, Bentley) a Winkelhocka (č. 15, Phoenix, Audi) v desáté zatáčce. Nebohý pilot britského vozu před osudným brzděním do zatáčky utrpěl poškození po předchozím oťukávání od Miese (č. 29, Land, Audi).

V 35. kole na šesté pozici skončil závod pro Van Lagena (č. 5, HB Racing, Lamborghini). Pokus o předjetí Bortolottiho (č. 16, Grasser, Lamborghini) v úvodní zatáčce skončil prozatím zpomalením vozu. Následně jej v technické části otočil Vervisch (č. 28, Land, Audi).

Výsledky naleznete Zde, sestřih Zde.

Druhý závod

Slibně vypadající útok Keilwitze (č. 77, Callaway, Corvette, z 3. místa) na týmového kolegu Schwagera (č. 69, z 1.) skončil již za první zatáčkou, neboť dočasné vedení bylo vykoupeno širším výjezdem. Nepříliš zdařilý start měl sobotní vítěz Ragginger (č. 99, Herberth, Porsche), který se ještě před první zatáčkou propadl z druhého místa alespoň o pět pozic.

Navíc se na výjezdu ocitl v sevření Miese (č. 29, Land, Audi, z 5.) a Zampieriho (č. 67, Attempto, Lamborghini, z 8.). S Italem v lamborghini kolidoval, přičemž zpomalené porsche schytalo sérii ran od dalších soupeřů, mj. od audi Frijnse (č. 24, APR, z 14.), který ihned zamířil k mechanikům.

K další kolizi v úvodní pasáži došlo mezi Engelhartem (č. 63, Grasser, Lamborghini, ze 4.) a Miesem (č. 29, Land, Audi, z 5.). Lépe dopadl pilot audi, poškozenému lamborghini nepomohli ani mechanici, když se německý pilot navíc projel kačírkem.

V sedmé zatáčce dostal přetáčivý smyk Van Lagen (č. 5, HB Racing, Lamborghini), přičemž po krátké návštěvě kačírku zablokoval dráhu. Širokým obloukem přes kačírek se mu vyhýbal Winkelhock (č. 15, Phoenix, Audi). Výjezd bezpečnostního vozidla byl po strkanicích v úvodním kole nevyhnutelný.

Velké štěstí měl Ludwig (č. 1, Zakspeed, Mercedes), který bez větších následků dostal ve zmatku v okolí druhé zatáčky ránu do zádi od bentley Smithe (č. 8, Abt, z 15.). Německý šampión po startu z 11. pozice protnul cíl prvního kola již šestý, zkušenější Brit musel do boxů. Navíc těsně míjel Van Lagena (č. 5, HB Racing, Lamborghini), který stál na dráze za sedmou zatáčkou.

Při druhém startu byla situace v prořídlém poli klidnější. I přes řadu viditelných poškození se Bortolotti (č. 16, Grasser, Lamborghini) protáhl vnitřkem první zatáčky před Miese (č. 29, Land, Audi). Německý pilot dopřál Italovi chvíli klidu, před blížícími se výměnami si začal na jeho třetí místo dělat zálusk.

Na čele jela povětšinou v těsném dvojice týmových kolegů Schwager (č. 69, Callaway, Corvette) a Keilwitz (č. 77), kteří se odhodlali k výměně s blížícím se koncem povinných zastávek. Přestože se dvojice Schwager/Assenheimer zdržela v boxech o vteřinu, respektive dvě déle, byla překonána jak nepatrně rychlejšími kolegy (Keilwitz/Gounon), tak zdatnější dvojicí Bortolotti/Stolz (č. 16, Grasser, Lamborghini).

V samotném závěru výměn uvízl v kačírku Feige (č. 22, MRS, Nissan) a na dráhu vyrazil bezpečnostní vůz. Po skončení neutralizace se na druhé místo protáhl Assenheimer před Stolze.

Další kolize navzdory odstoupení většiny zúčastněných se již obešly bez účasti bezpečnostního vozidla. Ve čtvrté zatáčce se smýkl Weishaupt (č. 9, Abt) a do neovladatelného bentley narazil Tweraser (č. 11, Grasser, Lamborghini). V první zatáčce po zdánlivě nevinném kontaktu skončil s poničeným zavěšením Asch, jehož pátou příčku dobyl Jahn (č. 17, Küs, Porsche).

Výsledky závodu po ujetí 42 kol se nachází Zde, sestřih Zde.

Očekávané události

24. – 25. června - Blancpain Endurance (3/5); BGTS (5/10), Paul Ricard

Generálku před vrcholným podnikem v Belgii si nenechá ujít 57 zájemců. Její obsazení naleznete Zde.

V šest hodin dlouhém závodě (anebo po ujetí jednoho tisíce kilometrů) soupeří v hlavní kategorii 27 vozů, kde nebude chybět ani české audi se Salaquardou (č. 75). Dvacet jedna vozidel je obsazeno smíšenými posádkami. V této třídě je druhé audi české stáje ISR anebo ferrari týmu Scuderia Praha (č. 34, Pisařík). Mezi devíti amatérskými posádkami je také lamborghini stáje ARC Bratislava a Miro Konopka (č. 69).

V níže uvedené tabulce naleznete časy vysílání přímých přenosů na internetu. Možnost sledování závodu a kvalifikace nabídne pořadatel na svých stránkách Zde.

Digisport odvysílá několikrát záznam větší části závodu, poprvé v pondělí (1. program; 16,00 – 21,05). Eurosport připraví na svém prvním programu hodinu trvající sestřih v úterý 28. června ve 23,30.

 Událost  Den  SRO  Start
 Kvalifikace  Sobota  09,30–11,00
-
 Závod  Sobota  17,45–00,15
17,55

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

1. – 3. července - Blancpain Sprint Cup (3/5); BGTS (6/10), Nürburgring

22. – 24. července - ADAC GT Masters (4/7), Red Bull Ring

28. – 31. července - Blancpain Endurance (4/5); BGTS (7/10), 24 hodin ve Spa

Doplňující odkazy

 Popis
Odkaz
Grand magazín 8/2016 (13. května – 1. června)
Profil Blancpain Sprint Cup 2016
Profil ADAC GT Masters 2016
Profil Blancpain Endurance Cup 2016

Zdroj: SRO, ADAC, Formule