Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Automobilky osočují FIA z nedodržování dohod

Automobilky osočují FIA z nedodržování dohod

Dnešní šestnáctá hodina je krajním termínem.

Ačkoli původní termín vypršel s odchodem června, automobilky a týmy formule 1 dostaly novou šanci: dnes 16:00. Do té doby se musí jednotně shodnout na návrhu pravidel pro motory po roce 2007, který nebude dražší než kompletní zastavení vývoje na tři a více let, jak je popsáno pravidly, se kterými ostatní přistoupením ke Concordské dohodě souhlasily.

Automobilky se na včerejším jednání s FIA na takovém návrhu ohledně motorů nedohodly. Klíčovým je tzv. Motorový fond, do kterého budou pro nezávislé týmy přispívat právě automobilky. FIA a automobilky mají odlišné názory na výši částek.

Tzv. Motorový fond se objevil v době, kdy se týmy nebyly schopny dohodnout na jednotném návrhu, a to dokonce ani v případu Dohody z Indianapolis. Jedná se o návrh Maxe Mosleyho s tím, že jedině tak automobilky získají podporu soukromých týmů, bez které se neobejdou. V technické oblasti totiž není problém, ale malé týmy usilují o motory za přijatelné ceny. A to je klíčový problém všech současných vyjednávání.

Do zmíněného fondu by přispívaly automobilky ve sdružení GPMA, tedy BMW, Honda, Mercedes-Benz, Renault a Toyota. Dohromady by měly složit 70 mil. euro. Z tohoto fondu chce pak FIA financovat dodávku motorů od společnosti, kterou by vyhlásila po obdobném tendru, jaký byl ten na pneumatiky či ECU. Taková společnost nemusí nutně být ve sdružení GPMA.

Taková společnost by z tohoto fondu obdržela ročně 15 mil. euro plus odsouhlasenou částku od každého týmu, kterému bude motory dodávat.

S tímto soukromé týmy souhlasí a pokud to bude schváleno i GPMA, má sdružení podporu jejich Dohody z Indianapolis ze strany menších stájí jistou.

Vtip je v tom, že pokud se automobilky na ničem nedohodnou, budou vyvíjet motory pro rok 2007 jen proto, aby se o rok později vrátily k letošním specifikacím. Vyhodí tak částku, která se odhaduje na 1,2 miliardy euro! To je rozhodně více než 70 mil. euro. Automobilky v Magny-Cours usilují o nižší částku (10 mil. euro za každého), to je ale pro FIA nepřijatelné. Ta není v této fázi přístupna již žádným kompromisům, včetně možného odkladu termínu.

"Termínem je neděle 16:00. Pokud nebude dohoda, je konec," řekl včera Mosley.

Ovšem podle toho, co například řekl Norbert Haug, chápaní fondu je na obou stranách jiné.

"Snažíme se vytvořit záchrannou síť, není to financování soukromých týmů, ale když se některý malý tým dostane do problémů a pomoci mu. Dnešní V8 nejsou levné a o čem se tu bavíme, je 30 % snížení ceny, to už je dost."

Dnes dopoledne vydala GPMA společně s Ferrari tiskové prohlášení, ve kterém nabízí zastavení vývoje s možností aktualizace určitých komponent motoru jednou za rok a vytvoření fondu na 40 mil. euro. Podle všeho za návhrem stojí všichni kromě Midlandu a Prodrivu. To je kámen úrazu, který se GPMA snaží bagatelizovat tím, že za návrhem stojí deset z dvanácti týmů. FIA ale požadovala jednotný souhlas.

GPMA kritizuje FIA za to, že se najednou chová jinak než jak proklamovala, tedy že účastníci v roce 2008 budou mít možnost demokratickým procesem odsouhlasit změny v pravidlech prostou většinou. FIA ovšem dala jasně najevo, že to platí pro případy, které neohrozí situaci menších týmů, např. že by nové řešení bylo dražší než současné. Automobilky si chtěly svůj návrh odhlasovat ještě před 30. červnem, ale podle vlastních slov k tomu neodstaly možnost [čtěte zde].

Automobilky se bojí úplného zastavení vývoje jako čert kříže, hlavním argumentem je, že by se vše zastavilo na současné úrovni výkonnosti. V dnešním tiskovém prohlášení používají termíny jako nedodržení dohod či  nestálosti a o budoucím vývoji po zavedení kompletního zastavení vývoje motorů nechtějí spekulovat. Naznačují tím možné řešení soudní cestou.

Jen pár minut před startem závodu ale FIA vydala prohlášení, ve kterém prozradila, že automobilky nakonec se 70 mil. euro souhlasily, navzdory proklamacím, že 40 mil. euro je maximum, na co mohou přistoupit. FIA je ovšem nyní zmatena, protože dopis, na které se odvolává, pochází od šéfa BMW a GPMA Burkharda Goeschela "zastupujícího GPMA".

"FIA by se rádá dozvěděla, o které automobilky přesně se jedná, situace v tomto ohledu není jasná," praví se v tiskovém prolášení.

Někteří členové GPMA mají stále problém se slovem "návrh" [proposal] a s pochopením toho, že týmy hladovějící po slušných motorech nejsou v zájmu formule 1."

V roce 2003 automobilky nabídly levnější motory, pokud menší týmy budou souhlasit se zavedením kontroly trakce. Svým slibům ovšem nikdy nedostály.