Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Plné znění rozhodnutí komisařů FIA

Plné znění rozhodnutí komisařů FIA

Vysvětlení Alonsa a McLarenu nebyla akceptována.

Během posledních minut kvalifikace vůz řízený Fernandem Alonsem zůstal stát po dokončení zastávky na místě navzdory tomu, že jeho týmový kolega Lewis Hamilton čekal přímo za ním, aby absolvoval svoji zastávku u mechaniků. Toto zdržení zabránilo Hamiltonovi absolvovat jeho poslední měřené kolo.

Šéf týmu společně se svým manažerem a oběma jezdci byli předvoláni před komisaře a byli požádáni, aby podali vysvětlení. Pro tento účel byly použity video a audio záznamy. Fakta a vysvětlení podaná týmem jsou následující:

Na začátku třetí části kvalifikace bylo interně v McLarenu (týmu) odsouhlaseno, že Fernando Alonso opustí boxy před Lewisem Hamiltonem s tím, že by mohl těžit z výhody spočívající ze spotřeby paliva v dodatečném kole.

Na začátku kvalifikace se na konec boxové uličky dostavil vůz Lewise Hamiltona před vozem Fernanda Alonsa a v tomto pořadí vozy otevřenou boxovou uličku opustily. Tým po Hamiltonovi požadoval, aby před sebe pustil Alonsa, aby on mohl využít svého postavení k jednomu extra zajetému kolu. Ovšem vzhledem ke vzdálenosti mezi Hamiltonem a Ferrari Kimiho Räikkönena tak Hamilton odmítl učinit navzdory opakovaným žádostem týmu.

Radiová komunikace odhaluje, že v 14:56:44 je Hamiltonovi určena instrukce "v tomto kole do boxů" a že "má spěchat", zatímco o 32 vteřin později mu bylo řečeno: "zpomal trochu, jen o pár vteřin, Alonso zastavuje v boxech před tebou".

V 14:57:34, o 18 vteřin pozděj bylo Alonsovi řečeno: "pozdržíme tě 20 vteřin".

V 14:57:46 přijelo Alonsovo auto na svou pozici, byly vyměněny pneumatiky a zvedáky odstraněny o pouhých 6 vteřin později. Vůz pak stál nehnutě mezi 14:57:52 a 14:58:12, zatímco signál muže s ukazatelem ve tvaru lízátka indikoval, že jezdec může opustit své stání.

Během této doby přijelo Hamiltonovo auto a zůstalo stát přímo za Alonsem. Alonso, namísto aby opustil své stání, aby jeho týmový kolega mohl absolvovat svou zastávku, zůstal stát dalších deset vteřin. Alonso pak opustil boxovou uličku tak, aby stihl projet cílovou čarou před koncem kvalifikační doby, aby poté zajel čas, který mu zajistil pole position.

Kvůli zdržení způsobené Alonsem, nestihl Hamilton absolvovat zastávku v boxech včas, a tudíž nestihl své měřené kolo.

Tým byl dotázán, proč, když řekl Hamiltonovi, aby zastavavil v boxech, řekl Alonso, který měl také stavět v tom samém kole, že bude pozdržen 20 vteřin.

Tým uvedl, že pravidelně aktualizuje dobu zastávky před zastávkou samotnou a důvod, proč byl vůz pozdržen 20 vteřin, byl ten, že probíhal odpočet s ohledem na optimální čas ve vztahu k ostatním vozům na dráze.

Alonso byl dotázán, proč čekal přibližně 10 vteřin před tím, než opustil své stání, a poté, co mu byl udělen signál k odjezdu. Odpovědí bylo, že se zajímal o to, zda byla nasazena správná sada pneumatik. Na dotaz, proč se tato konverzace neodehrála během 20 vteřin, po které byl pozdržen v boxech, uvedl, že to nebylo možné vzhledem k odpočtu, který mu byl dáván.

V čase, ve kterém bylo Alonsovi sděleno, že bude čekat 20 vteřin, byly na dráze čtyři vozy: Jeho, Fisichellův, Hamiltonův a Räikkönenův. Všechny kromě Räikkönenova zajely do boxů, tudíž nebyl důvod pozdržet Alonsa v boxech, aby získal prostor na dráze.

Vysvětlení podané Alonsem, proč po uplynutí 20 vteřin zůstal stát ještě dalších 10 vteřin, není přijato. Komisaři došli k závěru, že bezdůvodně omezil jiného jezdce, Hamiltona, a bude potrestán poklesem pěti pozic na startu.

Vysvětlení týmu, proč Alonsa pozdrželo 20 vteřin po jeho výměně pneumatik, a tím odsunulo Hamiltonovu zastávku, není přijato.

Aktivity týmu v posledních minutách kvalifikace jsou vnímány jako v aktivity v rozporu se zájmy soutěže a motorsportu obecně. Trestem je, že body (pokud nějaké budou), získané během Velké ceny Maďarska, jež se počítají do Poháru konstruktérů, budou odebrány.

Tým je upozorněn, že má právo odvolat se.

Sportovní komisaři:
Tony Scott Andrews
Derek Ledger
Lajos Harczeg

4. srpna 2007, 23:35