Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Protežuje Pirelli Mercedes?

Protežuje Pirelli Mercedes?

Pokus o změnu rozložení sil uprostřed sezony nevychází

Letošní pneumatiky způsobují mnohým, možná většině účastníků F1 pořádné bolesti hlavy. Ferrari nebo Alfa Romeo, z každé strany se ozývají stížnosti, že dosud bylo třeba v závodě dávat pozor hlavně na to, aby se pneumatiky nepřehřály, a od počátku letošní sezony je najednou hlavním problémem přesný opak. Nejvíce si snad stěžuje Gűnther Steiner, šéf týmu Haas, který loni v šampionátu téměř vybojoval čtvrté místo a momentálně trčí na osmém.

"Něco se o nich (pneumatikách) naučíte a další víkend byste to chtěli využít, jenže ne, musíte začínat znovu. V průběhu víkendu vidíte pokrok, jenže v rámci sezony to takto nefunguje. Každý víkend nás čeká překvapení. Je to jako otevírat vajíčko Kinder Surprise. Co tam asi tak bude tentokrát? Jelikož sbíráme informace, tak teď během víkendů postupujeme rychleji, ale nedá se říct, že bychom momentálně věděli, co budeme muset udělat ve Francii," řekl Steiner.

Poradce Red Bullu pro motorsport Helmut Marko začal mluvit o mercedesáckých pneumatikách.

"Pouze jednomu týmu vyhovují takové pneumatiky, a to Mercedesu," prohlásil. "Mercedes jako jediný těží z této přiblblé změny pneumatik. Devět týmů má problémy, jeden ne. Ptáte se, kdo přišel s nápadem na tuto změnu? Mercedes! Protože ho neustále trápily puchýře (na přehřátých pneumatikách)."

Šéf týmu Red Bull Christian Horner pak přišel s návrhem vrátit se k loňským pneumatikám. S tím by mohlo souhlasit třeba i Ferrari, aby rychle změnilo rozložení sil v boji o titul.

"Jim (Mercedesu) takové pneumatiky opravdu vyhovují, výborně sedí jejich vozu, jenže my ostatní se trápíme a snažíme se dohánět ztrátu. Nejlepší by bylo, kdyby nám vrátili loňské pneumatiky. Pak by asi bylo devět týmů šťastných a jeden hodně nešťastný. Pirelli by se k tomu mělo odhodlat ve jménu atraktivity F1," poznamenal.

Šéf týmu Mercedes Toto Wolff je samozřejmě zásadně proti.

"Každý rok máme od Pirelli nové pneumatiky. Někdy jejich fungování pochopíme rychleji a jindy je to náročnější. Musíme vytěžit co nejvíce z toho, co nám je nabídnuto, úplně stejně jako naši soupeři. Tak tomu vždycky bylo, pouze s výjimkou ohrožení bezpečnosti, což jsme v minulosti také zažili.

Pirelli dostává nesplnitelné úkoly. Požádáme je o rychle degradující pneumatiky, aby se otevřely zajímavé strategie zastávek v boxech, a když je dostaneme, tak si lidé stěžují, že by chtěli gumy s delší životností. Pirelli je třeba podporovat ve snaze vyvinout pneumatiku, se kterou budou všichni spokojeni. Na to se soustředíme, ne na hlasy snažící se pouze o jediné. O odvedení pozornosti," uvedl.


V technických pravidlech F1 je skutečně zakotvena možnost požádat dodavatele pneumatik o změnu. Dokonce k tomu stačí souhlas 70 % týmů. Takže změna by měla být na spadnutí. Jenže není. Vedení Red Bullu totiž nemluví za všechny týmy, které aktuálně nejsou na prvním místě šampionátu.

"Musím říct, že my jsme s letošními pneumatikami velmi spokojeni," nechal se slyšet Andreas Seidl, ředitel McLarenu, aktuálně čtvrtého týmu tabulky.

"Popravdě řečeno, k této otázce nemám vyhraněný postoj," konstatoval Dave Robson, vedoucí závodní inženýr Williamsu. "Je to prostě odlišná výzva. Udělat velkou změnu a skončit s pneumatikami, na kterých se nám dělají puchýře… Raději to nechám na Pirelli."

Pirelli pouze oznámilo, že dosud nedostalo oficiální žádost o provedení změn a otázka se tak vrátila k Markovi.

"Nemáme jak dokázat, že Mercedes dostal informace dříve než ostatní, proto jsem o tom nikdy veřejně nemluvil. Také se povídá, že pan Gasly bude nahrazen Hülkenbergem, takže bůhví, co z toho je vůbec pravda.

Satelitní týmy Mercedesu (myšleno Williams a Racing Point) samozřejmě musejí držet hubu a krok. A světe div se, i McLaren si myslí, že pneumatiky jej nebrzdí. Proto nedáme dohromady sedm hlasů," přiznala šedá eminence Red Bullu.

Zatímco Pirelli samozřejmě nemá z osočování z neférových praktik radost a už se vůči Markovi ohradilo (což vztahům dvou týmů Red Bullu a Pirelli jistě do budoucna neprospěje), ten už ví i to, proč je Mercedes protežovaný. Německá automobilka totiž své nové vozy obouvá do pneumatik tohoto italského výrobce.

"Naše plechovky se bohužel prodávají bez pneumatik," vyhlásil.

Ještě je třeba dodat, že další týmy se nevyjádřily a můžeme pochybovat, zda by menší stáje opravdu chtěly zahodit část dosavadního vývoje letošních vozů a ve druhé polovině sezony investovat miliony do jejich přizpůsobení loňským pneumatikám.

Při pohledu do tabulky šampionátu můžeme pochybovat o postoji Renaultu a otázkou je také, jak by zareagovaly FIA a FOM. Přehřívání pneumatik totiž v posledních letech hodně škodilo delším soubojům na trati, jelikož gumy v aerodynamickém vaku přicházejí o významnou část přirozeného chlazení proudem vzduchu.