Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Být týmovým kolegou Hamiltona je těžké, říká Kovalainen

Být týmovým kolegou Hamiltona je těžké, říká Kovalainen

Exkluzivní rozhovor s bývalým pilotem F1

Bývalý pilot F1 Heikki Kovalainen, který během své kariéry v královně motorsportu mimo jiné vyhrál Velkou cenu Maďarska 2008, si udělal čas na exkluzivní rozhovor pro server FORMULE.cz. V něm přišla řeč na jeho současné účinkování v japonském rallyeovém šampionátu, na budoucí plány, ale i na letošní sezonu F1 a jeho bývalého týmového kolegu Lewise Hamiltona.

V letošním roce jste odstartoval novou kapitolu své kariéry. Opustil jste Super GT a soustředíte se zejména na japonský rallyeový šampionát. A do této kapitoly jste vstoupil dobře, první dvě soutěže sezony jste totiž vyhrál. Jak si start sezony užíváte?

Nyní si rallye opravdu užívám. V porovnání s GT závody je to docela odlišné a je to pro mě něco nového. Rally Team Aicello (stáj, za kterou Kovalainen závodí - pozn. red.) je pro mě tím správným místem.

Když se podíváte na vývoj vaší kariéry, jste překvapen? Když jste začínal svou kariéru jako mladík, který měl cíl dostat se do F1, dovedl jste si představit, že jednou bude vaší hlavní disciplínou rallye?

Nepřekvapuje mě to. Vždy jsem byl fanouškem rallye a mnoho let sleduji WRC.

Heikki Kovalainen letos zatím dominuje japonskému rallyeovému šampionátu. Foto: Rally Team Aicello



Jako na hlavní disciplínu se na rallye soustředíte sice až letos, už v minulosti jste se ale rallyeových soutěží účastnil. Jak těžký je pro okruhového jezdce přesun na rallyeovou scénu? Co pro vás představovalo hlavní problémy?


V rallye je hlavním problémem rozpis. Vytvořit dobrý rozpis a pak mu důvěřovat je klíčové. Řízení auta samo o sobě není tak těžké. Jezdit na trasách, které neznáte, už ale těžké je.

V Japonsku letos závodíte s vozem české značky - Škoda Fabia R5. Co tedy vy a Česká republika? Víte něco o této zemi? A už jste ji například někdy navštívil?

Nikdy jsem tam nebyl. Vím ale, že je to nádherná země a že zde vyrábějí dobré rallyeové speciály. To je všechno, co vím.

Máte například nějaké povědomí o českém motorsportu a třeba i nějaké oblíbené jezdce z této země?

Znám jenom Škodu Motorsport a Jana Kopeckého, nic víc.

Když se řekne česká závodnická scéna, vybaví se Heikkimu Kovalainenovi Škoda Motorsport a Jan Kopecký. Foto: Škoda Motorsport



Sledoval jste začátek letošní sezony F1? Pokud ano, jaké jsou vaše dojmy a co očekáváte od zbytku letošní sezony?

Vypadá to letos dost odlišně než v předchozích letech. Ferrari dosáhlo velkého zlepšení a Mercedes se trochu trápí.

V letech 2008 a 2009 jste byl u McLarenu týmovým kolegou Lewise Hamiltona, dnes sedminásobného mistra světa. Jak vzpomínáte na spolupráci s ním a jak těžké pro vás bylo být týmovým kolegou takového závodníka?

Už je to docela dlouho a zas tak moc si na to již nepamatuji. Je to ale velmi dobrý jezdec a není lehké být jeho týmovým kolegou.

Máte na spolupráci s ním například nějaké zajímavé vzpomínky?


Ne, nemám žádné výrazné.

Co od Lewise Hamiltona očekáváte v letošní sezoně? Dosud se Mercedes spíše trápil. Myslíte si tedy, že ho letos čeká sezona, ve které nebude moc konkurenceschopný nebo věříte, že se Mercedes během sezony zvedne a uvidíme Hamiltona bojovat opět o vítězství v závodech nebo dokonce ještě i o titul?

Těžko říct. Pokud ale Mercedes zvládne vylepšit své auto rychle, tak samozřejmě bude silný.

Letos má Lewis Hamilton nového týmového kolegu. Je jím George Russell. Když se podíváme do historie, jsou pouze dva týmoví kolegové, kteří dokázali Lewise Hamiltona v celkovém pořadí pokořit - Jenson Button a Nico Rosberg. Měl byste tedy jako Hamiltonův bývalý týmový kolega pro Russella nějaké rady, co se týče souboje s ním?

Nemám žádné rady. Russell už je docela zkušený jezdec a ví, co musí udělat.

Týmovým kolegou Lewise Hamiltona byl Heikki Kovalainen v sezonách 2008 a 2009. Foto: McLaren



George Russell letos nahradil v Mercedesu Valtteriho Bottase. Ten se zase přesunul do Alfy Romeo, kde zatím ukázal solidní tempo a momentálně je tahounem této stáje. Takže jaké zatím máte dojmy ze svého krajana?

Zatím odvádí skvělou práci. Alfa Romeo navíc vypadá, že je letos daleko konkurenceschopnější.

Teď se vraťme zpět k vám. Letos se sice soustředíte zejména na japonský rallyeový šampionát, v listopadu se ale chcete zúčastnit rovněž tamního podniku WRC, který letošní sezonu uzavře. Dovedete si představit, že byste závodil i ve více soutěžích WRC nebo třeba v evropských rallyeových podnicích?

Momentálně nemám v plánu žádné další starty, ale kdo ví, co přinese budoucnost. Ale samozřejmě, že bych rád závodil v rallye ještě více.

A co okruhy? Dovedete si představit, že byste se na ně v budoucnu ještě vrátil? Loni jste měl zájem o start v závodě 24 hodin Le Mans a nebýt toho, že vznikla termínová kolize s podnikem Super GT, tak byste se tohoto slavného francouzského vytrvalostního klání zúčastnil...

Neplánuji to. Svou hlavní pozornost nyní směřuji k rallye. Le Mans nebo jiné závodní série mě vlastně zas tak moc nezajímají.

Zdroj: exkluzivní rozhovor redakce, úvodní foto: Rally Team Aicello