Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Co nového přinese sezona 2024?

Co nového přinese sezona 2024?

Ticho před bouří?

Blíží se nová sezona a je třeba si shrnout změny, na které si budeme zvykat.

Vskutku unikátní zprávou je, že loni nedošlo k jedinému jezdeckému přestupu nebo jiné změně, nepočítáme-li tedy výměny jezdců AlphaTauri již v průběhu sezony. Ale všech 20 jezdců z poslední velké ceny roku 2023 se postaví na start první velké ceny letošního šampionátu v barvách stejných týmů. Pouze šest jezdců má smlouvu na rok 2025, takže můžeme očekávat spoustu zpráv, diskusí a spekulaci na téma přestupů před příští sezonou.

Mezi týmy došlo ke dvěma menším změnám. Tým ze švýcarského Hinwilu již nereprezentuje automobilku Alfa Romeo a na dva roky se vrátil ke jménu Sauber, než se stane továrním týmem Audi. Projekt spojení stáje z italské Faenzy a módní značky AlphaTauri skončil neúspěchem a menší z týmů Red Bullu přijal jméno RB, jeho mateřská společnost se přejmenovala na Racing Bulls.

Změny nastaly i v čele týmů, odešli hned dva dlouholetí šéfové. Zatímco Franz Tost se po neúspěchu AlphaTauri loučil prakticky celou sezonu, odchod Güntera Steinera z Haasu udeřil jako blesk z jasného nebe. Tosta nahradil na místě šéfa týmu Laurent Mekies, bývalý sportovní ředitel Ferrari. A do křesla generálního ředitele tohoto týmu si už během minulé sezony sedl Peter Bayer získaný z řad FIA. Steinera nahradil jeho dlouholetý podřízený, Ajao Komatsu, jenž byl povýšen z místa ředitele inženýrství. Původně pouze dočasný šéf týmu Alpine, Bruno Famin, náhrada za Otmara Szafnauera, si místo podrží i na začátku roku 2024, stejně jako Alessandro Alunni Bravi, který u Sauberu oficiálně není šéfem týmu, ale vede jej z pozice reprezentanta týmu.

Do kalendáře velkých cen se, tentokrát už opravdu, vrátila Velká cena Číny. Závod na okruhu Imola, který byl loni zrušen kvůli povodním, je pochopitelně také zpět. Zůstávají i všechny ostatní okruhy z loňského kalendáře, takže pokud se letos žádný nezruší, bude stanoven nový rekord 24 velkých cen v jednom kalendářním roce. O dvě velké ceny více než loni. A k tomu ještě šest sprinterských závodů, letos poprvé v Číně a Miami a opět v Rakousku, Austinu, São Paulu a Kataru.

F1 se vrátí do Číny poprvé od propuknutí pandemie Covid-19. Foto: AlphaTauri

Také v technických pravidlech budou pouze malé změny. Plánem je ponechat v letech 2024 a 2025 technická pravidla bez větších změn, aby se týmy mohly zhluboka nadechnout před rokem 2026, kdy dojde k nasazení nové generace pohonných jednotek, ke kterým je třeba vyvinout i zcela nové vozy. V roce 2024 budou, v reakci na loňské katarské peklo, dovoleny úpravy kokpitů tak, aby se k jezdcům dostával silnější proud vzduchu.

Ve sportovních pravidlech stoupla maximální finanční pokuta pro tým, jezdce nebo pořadatele, a to čtyřnásobně. Z 250,000 na kulatý milion eur. Vzhledem k nepříjemnostem vyvolaným světlicemi a dýmovnicemi hlavně na tribunách velkých cen Rakouska a Nizozemska (tedy hlavně fanoušky Maxe Verstappena), se FIA rozhodla zakázat jakoukoliv předem neschválenou pyrotechniku na všech závodech všech svých seriálů.

Ještě se podívejme, co velkého by se letos mohlo změnit v historických tabulkách. Pokud by Fernando Alonso zvítězil ve velké ceně, bylo by to po více než desetileté přestávce, což se ještě ve F1 nepovedlo žádnému jezdci. Také by se přidal do exkluzivního klubu vítězů po čtyřicítce. Pokud se nepřihodí nic neobvyklého, již nejzkušenějšího jezdce historie F1 čeká čtyřstý start do velké ceny. Lewis Hamilton chce samozřejmě zabojovat o svůj osmý titul, byl by prvním v historii. Také může být prvním jezdcem, který zaokrouhlí počet účastní na stupních vítězů na dvě stovky. Max Verstappen vyhrál posledních sedm závodů minulé sezony, takže pokud si udrží loňskou dominanci, už v Japonsku může překonat vlastních rekord 10 vítězství v řadě. Za zmínku stojí, že Lando Norris má na kontě 13 pódiových umístění bez vítězství, stejně jako dosavadní nešťastný rekordman Nick Heidfeld.

Zdroj: RaceFans, úvodní foto: Red Bull