Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Grand magazín 10/2015 (22. května – 3. června)

Grand magazín 10/2015 (22. května – 3. června)

Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.

Krátce ze světa

23. května
Během víkendu BES v Silverstone probíhala další jednání mezi šéfem SRO Stéphanem Ratelem a zástupcem WC Vision Marcusem Haselgrovem. K probíraným tématům se šéf v Americe působící série vyjádřil v rozhovoru pro magazín Sportscar 365.

Již nyní mají šampionáty kromě techniky GT3 velmi podobné předpisy. PWC využívá nepatrně upravené vyvážení výkonnosti navržené SRO, přičemž v budoucnu nevylučuje ani úplné přijetí zahrnující klasifikaci zámořských okruhů.

Starosti americkým pořadatelům dělá předpokládané uvádění mnoha nových vozů GT3, respektive další využití současné techniky. Nyní zvažují po dvou až třech letech jejich přeřazení z vrcholné kategorie (GT) do nižší (např. GTA) anebo jejich využití do vypršení jejich homologace. Zvolené řešení bude záviset na počtu nových vozů, takže lze očekávat rozhodnutí spíše v příštím roce.

Zvažována je též možnost společného víkendu v mimoevropské premiéře BES a PWC v březnu následujícího roku na okruhu v Austinu. Vybrané zájemce z oblíbené vytrvalostní série může zaujmout též možnost účasti v podniku PWC v St. Petersburgu na konci března.

23. května
SRO chce rozšířit loni představený proměnlivý systém vyvážení výkonnosti. Dosavadní tři kategorie okruhů (A - rychlost (s nízkým přítlakem, rychlé okruhy), B - přítlak (s vysokou úrovní, na středně rychlé okruhy) a C - trakce (střední přítlak, pomalé okruhy)) budou doplněny o prozatím neuvedenou čtvrtou třídu.

26. května
Vedoucí oddělení motorsportu Lamborghini Giorgio Sanna nastínil v rozhovoru pro portál Srportcar 365 postup při testovacím programu nového Huracánu.

Italové chtějí nasadit kromě vytrvalostní BES po jednom voze na testy v Asii (již tento měsíc) a v Americe (od září). Rozšíření zkoušek na další oblasti souvisí s ověřením konkurenceschopnosti nového vozu mj. s použitím různých pneumatik.

Plánovány jsou též starty v italském a německém národním šampionátu, o účast nového Huracánu mají zájem i další evropské série. Potvrzen je pouze start v ADAC GT Masters na Red Bull Ringu tento víkend.

Giorgio Sanna očekává zahájení dodávek zákazníkům od října tak, aby se první zájemci mohli zúčastnit vytrvalostních podniků pořádaných v prosinci na okruhu v Sepangu a v Abu Zabí. Nicméně premiérového Světového poháru GT vozů v Macau (koncem listopadu) se Huracán z logistických důvodů neúčastní.

Velký zájem projevují také týmy z americké IMSA anebo PWC. Do konce roku 2016 Sanna očekává zhotovení asi 35 vozů.

Lamborghini Huracán

Foto: Tomáš Krejčík

Vedoucí stáje pověřené provozem Huracánu ve vytrvalostní BES má již o tomto víkendu příležitost vyzkoušet vůz také v jím oblíbenějších krátkých závodech.  Stane se tak nedaleko sídla stáje z Knittelfeldu na rakouském okruhu Red Bull Ring během podniku ADAC GT Masters.

27. května
Také Audi odhalilo podrobnosti o své novince, na níž v úzké spolupráci pracovali technici z vývoje sériových i závodních vozů. Vedoucí oddělení zabývajícího se přípravou zákaznických aut Romolo Liebchen se vyjádřil spíše k fázi vývoje než programu testů.

Výsledkem dvou a půl let vývoje je zcela nový vůz, jehož základem je lehčí a tužší šasi. Úspory 30 kilogramů a o 39% větší tuhosti bylo dosaženo použitím kombinace hliníkových a karbonových dílů v konstrukci.

Velkou pozornost věnovali inženýři aerodynamice, aby se zvýšila maximální rychlost, což byla jedna z mála slabin oblíbeného předchůdce. V aerodynamickém tunelu si inženýři ověřovali dosažení nižšího přítlaku anebo zlepšeného odporu vzduchu během sedmi zkoušek.

K pohonu slouží opět atmosférický vidlicový desetiválec o objemu 5,2 litru. Spolehlivá a dostatečně výkonná pohonná jednotka je jedním z mála komponentů, která v sériové i závodní verzi navazuje na předchozí generaci.

Přepracované rozložení váhy, rozměrů pneumatik a trakční kontroly má za cíl zlepšení ovladatelnosti. Tím chce Audi přilákat zájemce z řad amatérských jezdců, které záludnější chování předchůdce příliš nezaujalo.

Bezpečnostní měřítka posunuje otvor ve střeše pro přístup záchranářů anebo přidání zadní deformační struktury splňující požadavky na prototypy LMP1.

Nezvykle dlouhá doba vývoje má zajistit konkurenceschopnost bez nutnosti každoročních modernizací anebo při působení v různých sériích bez potřeby úprav mj. aerodynamiky a motoru.

Audi R8 LMS model 2016

Foto: Audi

Výsledkový servis

Blancpain Endurance (2/5); BGTS (4/12), Silverstone

Okruh v britském Silverstone přivítal během druhého podniku BES celkem 62 účastníků. Do závodu nakonec nastoupilo 25 profesionálních, 23 smíšených a 13 amatérských posádek. Po havárii v dopolední kvalifikaci chyběl čtrnáctý účastník za kategorie amatérů, když Earle rozbil ferrari týmu Kessel.

V tříhodinovém závodě plném předjížděních manévrů představoval důležitý okamžik vyhlášení plné žluté po čtyřiceti dvou minutách závodu. K riskantnímu kroku velmi brzké zastávky se odhodlala asi třetina pole, včetně později vítězné posádky.

Přestože mclarenu pilotovanému trojicí Bell, Van Giesbergen, Estre palivo stačilo i bez dodatečného tankování, za nimi se do poslední chvíle odehrávala řada dramatických okamžiků. Více o průběhu závodu včetně výsledků naleznete Zde.

Závodu se zúčastnil také český tým ISR, jenž se díky šťastně načasované zastávce posunul na pódium. Bohužel penalizace za údajné nerespektování jízdy ve vymezeném prostoru dráhy posunula český vůz na konečnou čtvrtou příčku. Více o závodě nejen slovy šéfa české stáje naleznete Zde.

Očekávané události

5. – 7. června - Blancpain Sprint Series (3/7); BGTS (5/12), Zolder

V současnosti je na třetí podnik krátkých závodů společnosti SRO přihlášeno 18 účastníků. Také v Belgii se většina posádek utká v celkovém hodnocení (14 vozů), kde došlo ke změně v obsazení lamborghini týmu Reiter (č. 88). Nickyho Catsburga nahradí krajan Peter Kox. Bez příležitostných soupeřů se v kategorii smíšených posádek utkají oba mercedesy týmu GT Russian, dvě posádky nastoupí také v Silver Cupu.

Přenos kvalifikace a závodů můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde). Stanice Eurosport odvysílá záznam hlavního závodu až v pondělí v 18,00.

 Událost  Den  SRO  Start
 Kvalifikace  Sobota  09,00-10,30
-
 Kvalifikační závod  Sobota  14,30-16,00
14,40
 Hlavní závod  Neděle  14,30-16,30
15,10

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

5. – 7. června - ADAC GT Masters (2/8); Red Bull Ring

Účastníci německého mistrovství si po úvodním podniku dopřáli více jak měsíc trvající pauzu. Nyní je na řadě první z řady tří podniků s čtrnácti denními intervaly. Závodníci při něm zavítají na rakouský okruh Red Bull Ring, jenž představuje zajímavou příležitost k návštěvě také pro české, případně slovenské fanoušky (informace k uskutečnění výletu na rakouský okruh naleznete Zde.

Dvě desítky stálých aktérů doplní domácí tým Grasser, který se pochlubí jedním ze svých exemplářů prozatím vzácného vozu Lamborghini Huracán.

Letošní novinkou je vysílání přímých přenosů závodů přes internet (Zde). V tomto případě se jedná o promítání ve zmenšeném okně pouze v době probíhajícího závodu s minimálními časovými přesahy. Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce.

Po skončení závodu je na portál You Tube nahrán záznam, který je možné sledovat na celé obrazovce a přehrát kdykoliv. Odkazy na tyto záznamy budou součástí následujících vydání Grand magazínu.

 Událost  Den  ADAC  Start
 První závod  Sobota  13,15 – 14,15
13,10
 Druhý závod  Neděle  13,15 – 14,15
13,10

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

5. – 7. června - International GT Open (3/8); Silverstone

Jeden z akcemi nabitých víkendů je také příležitostí pro aktéry mezinárodního mistrovství španělských pořadatelů. Startovní listina nebyla prozatím zveřejněna, lze očekávat účast asi patnácti účastníků.

Přenos závodu můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde případně Zde). Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce.

 Událost  Den  GT Sport  Start
 70´ závod  Sobota  15,35-17,15
15,45
 60´ závod  Neděle  13,50-16,05
14,00

Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.

13. - 14. června - LEGENDY 2015, Praha - Bohnice

19. - 20. června - Blancpain Endurance (3/5); BGTS (6/12), Paul Ricard

19. – 21. června - ADAC GT Masters (3/8); Spa-Francorchamps

Blancpain Sprint Series, Slovakia Ring 2014

Foto: Martin Ševčík

Doplňující odkazy

 Popis
Odkaz
Grand magazín 9/2015 (7. – 21. května)
Profil Blancpain Sprint Series 2015
Profil Blancpain Endurance Series 2015
Profil ADAC GT Masters 2015

Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, Sportscar 365, Formule