Novinky

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

Facebook Instagram

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 21. díl

Pravidla sérií GT pod drobnohledem: 21. díl

Konec závodu. Klasifikace.

Předchozí dvojice článků byla věnována problematice, která nebývá anebo nemusí být běžnou součástí závodů. Nyní následuje návrat k tématu, který bývá součástí každého závodu.

Konec závodu

Jakmile vyprší určený časový limit, je vydán signál o uplynutí stanoveného času (v jiných případech po ujetí předepsané vzdálenosti). Po průjezdu vedoucího vozu cílovou čarou nastává konec závodu. Ten je platný i při případném předčasném nebo zpožděném vydání signálu.

Vozidla po přejezdu cílové čary musí po objetí okruhu bez zastavení zamířit do uzavřeného parkoviště. První trojice bývá nasměrována do vyhrazeného prostoru v boxové uličce. V obou případech tak mají účastníci učinit vlastní silou bez cizí pomoci. Pokud tak klasifikované vozy nemohou učinit, jsou do uzavřeného parkoviště přesunuty komisaři. Podrobnosti o uzavřeném parkovišti byly podrobněji popsány v tomto díle (Zde).


 

Foto: Martin Straka

Klasifikace

Vozy jsou klasifikovány v pořadí, v němž po vydání signálu o konci závodu protnuly cílovou čaru. Pokud by však některý z účastníků v posledním kole potřeboval k jeho překonání více jak dvojnásobek nejlepšího času, není mu toto kolo započítáno jako dokončené.

Vozy, které nesplní ujetí alespoň 70% počtu kol vítěze (zaokrouhlených dolu), nebudou klasifikovány. U obou sérií zde dochází k odlišnosti od Všeobecných podmínek, které tento limit umožňují u závodů delších než čtyři hodiny. U kratších je ke klasifikování potřeba ujet 90% počtu kol. Klasifikace je vydána po dokončení závodu, platí však až po případných opravách dle Řádu nebo Sportovních pravidel.

Vyhlášení vítězů

V GT1 bylo určeno prvním třem posádkám v hlavním závodě. Na podiu je doplní zástupce vítězného týmu. Neúčast při ceremoniálu může být potrestána pokutou tisíc euro, pokud se viníkovi nepodaří prokázat zásah vyšší moci.

V BES se ceremoniálu účastní první tři posádky z každé třídy, pokud byla obsazena alespoň šesti účastníky. Je-li kategorie obsazena menším počtem aktérů, je podium povinné jen pro vítěznou posádku. Také zde je na podiu zástupce vítězného týmu.

V GT1 si FIA doplnila požadavky na počet trofejí (celkem sedm kusů) a jejich vzhled. Podoba tradičního poháru v dnešní době splňují trofeje jen někdy, měly by být schopné manipulace a dopravy bez poškození. Jejich doplňkem má být logo FIA, jméno okruhu, datum konání podniku a označení pořadí.

Po ceremoniálu následuje povinná tisková konference, která se týká uvedených posádek. V GT1 byla uváděna po hlavním závodě dokonce lhůta 90 minut vyhrazených pro média. Neúčast na tiskové konferenci (v GT1 i po kvalifikačním závodě) je pokutována také tisíci eury se stejnými možnosti případného odpuštění pokuty.


  GT1 na Slovakiaringu

Foto: Tomáš Krejčík

Bodování

Po závodě jsou uděleny pilotům a případně jejich týmům body dle dosažené pozice. Obě klasifikace jsou však oddělené.

V BES probíhá klasifikace dle dělení do tříd. Zde platí v týmovém hodnocení jedna z výjimek – nasadí-li stáj ve třídě více vozů, do hodnocení se započítá výsledek nejlepšího z nich, přičemž ostatní jsou přeskočeny. V závodě (BES) a hlavním klání (GT1) jsou uděleny stejné bodové příděly (první sloupec). V kvalifikačním závodě je bodování odlišné a pouze pro prvních šest nejrychlejších posádek (druhý sloupec).

Dodatečné bodování bylo navíc použito ve 24 hodin ve Spa. Kromě bodového přídělu na konci závodu v plné výši probíhá průběžné bodování dle pořadí prvních devíti účastníků po šesti a dvanácti hodinách. Tyto body jsou uvedeny ve třetím sloupci tabulky.

 Pořadí  Závod  Kvalifikační závod  Spa po 6 a 12 hodinách
 1.  25  8  12
 2.  18  6  9
 3.  15  4  7
 4.  12  3  6
 5.  10  2  5
 6.  8  1  4
 7.  6  -  3
 8.  4  -  2
 9.  2  -  1
 10.  1  -  -

Doplňkem BES je přidělení těchto bodů jezdci pouze v případě, že strávil za volantem alespoň 20% ujeté vzdálenosti vozu. Tato podmínka nemusí být splněna pouze v případě předčasného ukončení závodu.

Pokud je závod přerušen v rozmezí ujetých minimálně dvou kol a není překonána hranice 75% vypsané délky závodu, jsou přiděleny poloviční bodová hodnocení.

Celkové hodnocení

Z výsledků jednotlivých závodů je vytvořeno celkové hodnocení, kde mohou nastat další zvláštní situace. Aby se zamezilo spekulativním změnám sestav v závěru sezóny, nelze v posledních dvou podnicích měnit sestavy ve vozech v rámci týmu. V BES se toto nařízení vztahuje na změny ve třídě, mezi různými kategoriemi lze posádky kombinovat. Výjimkou je zásah vyšší moci, posuzování okolností je na komisařích. V případě porušení tohoto pravidla nebudou body získané v těchto závodech připsány do celkového hodnocení. Vytrvalostní série je v tomto ohledu přísnější, protože v tomto případě může odebrat již získané body.

V případě rovnosti bodů (s výjimkou členů stejné posádky) při určení pořadí se dále postupuje dle následujících pravidel. Nejprve je porovnáván počet prvních míst, v případě rovnosti, druhých umístění atd. dokud se nenalezne účastník s převahou. Pokud by v BES selhala tato metoda, následují kritéria určená SRO. Ve světovém mistrovství následovalo ještě porovnávání všech nejlepších dosažených kol v závodech a následně v kvalifikacích. Pokud by nastal takřka nereálný případ, mohou dva účastníci sdílet jednu pozici bez upřednostnění anebo mohl dojít k případnému určení pořadí Mezinárodní automobilovou federací.

Tímto dílem seriál o pravidlech sérií GT končí. Nástupce první z nich má za sebou již první podnik, vytrvalostní mistrovství zahájí sezónu tento víkend.

 Díl  Obsah článku  Odkaz
 1.  Úvod. Vysvětlivky. Doplňující předpisy.  Zde
 2.  Pořadatelé podniků. Sestavování kalendáře. Zrušení podniku.  Zde
 3.  Přihlášky účastníků  Zde
 4.  Testy a vyvážení výkonnosti.  Zde
 5.  Složení organizačního týmu. Propustky.  Zde
 6.  Počet účastníků. Sportovní přejímky.  Zde
 7.  Startovní čísla. Technické přejímky.  Zde
 8.  Kontroly a vážení vozidel. Uzavřené parkoviště.  Zde
 9.  Všeobecná bezpečnost. Další všeobecné požadavky.  Zde
 10.  Komunikace se soutěžícími. Incidenty a tresty.  Zde
 11.  Protesty. Odvolání.  Zde
 12.  Pravidla vztahující se k chování v prostoru boxů.  Zde
 13.  Popis jednotlivých prací prováděných v boxech.  Zde
 14.  Soutěžní části víkendu.  Zde
 15.  Kvalifikace.  Zde
 16.  Sestavení startovního roštu.  Zde
 17.  Startovní procedura.  Zde
 18.  Závod.  Zde
 19.  Zastavení závodu. Obnovení závodu.  Zde
 20.  Bezpečnostní vůz.  Zde