Novinky

  • 29.04.2024 Neutral Rozhodnutí o změně bodovacího systému bylo odloženo

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

Facebook Instagram

Pirelli: 5 sekund i bez zlepšení aerodynamiky

Pirelli: 5 sekund i bez zlepšení aerodynamiky

Italský výrobce si troufá vyrobit lepší pneumatiky.

Sportovní šéf Pirelli řekl, že monoposty F1 sezóny 2017 mohou být mnohem rychlejší než současné vozy, i kdyby se aerodynamika vůbec nezměnila.

Strategická skupina F1 směřovala k odsouhlasení masivních změn pravidel omezujících aerodynamiku, aby zásadně zrychlily své monoposty, které v posledních letech zpomalily kvůli menším motorům, větším nádržím na palivo, větší hmotnosti způsobené zavedením hybridních systémů, sníženým nosům i omezením týkajících se difuzorů, krytů motorů a zadních přítlačných křídel.

Přítlak monopostů měl vzrůst o desítky procent, jenže Pirelli s podporou Mercedesu vyjádřilo obavy nad bezpečností při tak vysoké zátěži na pneumatiky.

"Kdyby to od nás chtěli, můžeme vyrobit pneumatiky, které vydrží všechno. Jakoukoliv zátěž. Nebyly by to ale pneumatiky s vlastnostmi těch, které používáme nyní," vysvětlil Paul Hembery.

"Takže pokud chtějí zátěž vytvářenou aerodynamikou zvýšit o 50-60 %, budou potřebovat jiný typ pneumatik, než se používal v uplynulých sezónách. Řekli jsme jim, že pokud chtějí zachovat tento typ, mohou jeho zatěžování zvýšit pouze v omezené míře."

Hembery je však přesvědčen, že širší pneumatiky v kombinaci se širšími vozy a přirozeným každoročním zrychlováním monopostů mohou F1 udělat stejnou službu jako obrovský zásah do aerodynamiky.

"Vývoj se nezastaví, takže vozy roku 2017 budou přirozeně o něco lepší než loňské vozy. Přidejte k tomu širší pneumatiky a širší vozy a zjistíte, že by měly být o 4 až 5 sekund rychlejší."

Zvyšování rychlosti v zatáčkách by ale mohlo vést k velmi nebezpečným haváriím.

"Chtějí obrovské zrychlení v zatáčkách. S širšími pneumatikami budou mít vozy na rovinkách vyšší odpor (takže o to více budou muset zrychlit v zatáčkách) a to znamená opravdu velkou změnu.

Vzpomínám si, že když jsem přišel do tohoto sportu, byl Ross Brawn šéfem pracovní skupiny pro pneumatiky. "Nechceme být rychlejší v zatáčkách," byla jedna z prvních věcí, které mi řekl. Takže k těmto věcem bychom měli přistupovat opatrněji. Lidé si musí uvědomit, že vozy jsou již nyní velmi rychlé a 5 sekund je obrovská změna. Musíme se nejprve ujistit, že to bude správné."