Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

V zákulisí formule 1 to opět začíná vřít

V zákulisí formule 1 to opět začíná vřít

Velkou cenu Německa doprovází kontroverzní události.

Ač už se po úspěšném závěru jednání mezi Asociací týmů formule 1 (FOTA) a Mezinárodní automobilovou federací (FIA) kolem Velké ceny Velké Británie zdálo, že rozkol formule 1 je zažehnán, v zákulisí Velké ceny Německa opět atmosféra houstne.

Před jednáním týmů s FIA, které se uskutečnilo ve středu, FOTA řekla, že chce pomocí dalších průzkumů veřejného mínění do rozhodování o podobě budoucích pravidel více zapojit fanoušky, a to nejen ty skalní, ale i ty pasivní.

Předmětem středečního jednání byla právě budoucnost nových pravidel. FIA ještě před ním varovala, že FOTA nemůže o pravidlech rozhodovat sama a musí mít jednoznačný souhlas také ostatních týmů, tedy z FOTA vyloučených Williamsu a Force Indie a nově příchozích USF1, Manor a Campos.

V tom by ještě takový problém nebyl, představitelé všech těchto týmů se skutečně setkali a spolu s představiteli FIA se dohodli na změně podoby pravidel, přesněji řečeno vrácení těch, která byla platná před 29. dubnem, tedy před zavedením rozpočtových stropů.

Změněn nebyl pouze minimální váhový limit vozu, jeho navýšení ze současných 605 kilogramů na 620 kg tak stále trvá, byť smysl tohoto opatření trochu uniká. Cílem má být zlepšení možnosti zabudování systému KERS, týmy se ale shodly, že jej používat nebudou.

Radikální zavedení rozpočtových stropů tak bylo definitivně škrtnuto, jenže týmy se zatím nezavázaly k plánu, který samy navrhovaly, tedy postupnému snižování nákladů až na úroveň konce devadesátých let. V tuto chvíli by jim tak pravidla pro příští rok nadále umožňovala bezmezně utrácet.

Hlavní spor je ale jinde. FIA ústy Charlieho Whitinga členům FOTA naznačila, že formálně ve startovní listině Mistrovství světa formule 1 2010 nefigurují a tudíž nemají žádné hlasovací právo. Mohou tedy na jednání pouze přihlížet.

Členové FOTA na tuto záležitost reagovali po svém, když vstali a jednání opustili.

FIA brzy přišla s vysvětlením toho, proč podle ní týmy FOTA nejsou formálně na soupisce pro příští sezónu. Měla prý za to, že tyto týmy nejprve chtěly uzavřít novou Concordskou dohodu a až pak se přihlásit do příštího ročníku formule 1.

To byla pravda ale jen do 24. června, kdy Světová rada motorsportu spor ukončila a potvrdila všechny stávající a tři nové týmy ve startovní listině pro příští sezónu.

Ve svém rozhodnutí také uvedla, že tovární týmy budou akceptovat FIA jako řídící orgán sportu a do roku 2012 budou dodržovat své současné komerční závazky. Do tohoto roku navíc budou pracovat na nové Concordské dohodě.

Všechny týmy, tedy členové FOTA i ty ostatní, budou nyní nadále pokračovat podle poslední verze Concordské dohody z roku 1998.

Tento krok ze strany FIA a především jejího prezidenta Maxe Mosleyho má dost možná celý proces zdržovat tak dlouho, aby se zamezilo šanci týmů založit konkurenční seriál.

O tom totiž týmy včera opět hovořily. Jak představitelé FOTA potvrdili, jejich prioritou je zůstat ve formuli 1, ale dodali, že nemohou jen nečinně sedět a čekat, jestli dojde k dohodě, či nikoliv. Musí mít také jiné alternativy a založení konkurenční série je jednou z nich.