Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Motorsport Manager

Motorsport Manager

recenze

Playsport Games a Sega se pokusily splnit sen fanoušků motorsportu a hlavně F1, hladových po dobrém manažerském simulátoru rychlých kol. A odvedli skvělou práci!

Je pravda, že Motorsport Manager prakticky nemá konkurenci. Pokusy dát dohromady managerskou hru, kde by se fanoušek mohl stát šéfem týmu F1, skončily někdy v 90. letech minulého století a komunita od té doby svépomocí modovala, co se modovat dalo. Absenci velkých her využívaly mobilní hříčky a amatérské projekty. Mnozí z nás si mysleli, že podobná hra už prostě nikdy nevyjde, ale možná popularita Lewise Hamiltona ve Velké Británii, možná spokojenost Segy s jejím fotbalovým manažerem a možná úspěch mobilního Motorsport Managera od studia Playsport umožnily opak a management Segy dal zelenou hře pro PC platformu. Sega nekoupila licenci na F1, což sice zamrzí, ale jak se dočtete níže, možná je to i dobře, protože autorům zůstala tvůrčí svoboda.

Tým Playsport přitom podezřívám, že jsou to nefalšovaní fanoušci F1, což naznačuje i způsob, jakým se místy vypořádali s chybějící licencí. Nejvyšší ze tří soutěží monopostů evidentně imituje současnou, respektive loňskou F1. Jejími dvěma nejlepšími týmy jsou německý Steinmann Motorsport a italská Scuderia Rossini. Za první závodí marketingově zajímavý Brit rozptylovaný psím společníkem a jeho německá nesobecká týmová kolegyně, přičemž se ale nemají moc v lásce. V červeném voze Rossini na vás čeká chladný Ice Man, skvělý týmový hráč a specialista na okruh v Ardenách, a Němec se skvělým feedbackem, který si ale čas od času otevře ústa i na majitele týmu, což vztahům moc neprospívá. Nechybí mladá, ale poměrně bohatá stáj se špičkovým personálem, chudší britský tým s dlouhou minulostí, ani kdysi velkolepý tým s totálně ubohým motorem.

"Závodit v Monaku s formulí 1 je jako létat s vrtulníkem v obýváku." - Nelson Piquet

Začněme ale od začátku. Základní menu nabízí výzvy (zatím pouze dvě), jeden jednoduchý závod nebo závodní víkend, ale hlavně režim kariéry. Pokud se chystáte na více sezon, nepodceňte výběr délky závodů, není totiž vůbec těžké natáhnout závodní víkend na hodinu reálného času a sezona se vám potom povleče několik dní. Na druhé straně, delší závody s více zastávkami a časem na změny počasí mají blíže ke skutečným podnikům F1. Nechybí možnost využít komunitní mody ze Steam Workshopu, ale zatím jsem mezi nimi neobjevil žádný opravdu zajímavý kousek. Vytváříte si vlastního avatara, přičemž šéfem týmu se můžete stát jako bývalý jezdec (Christian Horner), bývalý inženýr (Ron Dennis), expert na finance (Stefano Domenicali), nadaný politik (Jean Todt) nebo neznámý začátečník.

Hru můžete začít s jedním z již existujících týmů tří soutěží, nebo si v libovolné z nich založit nový. Týmy s nejmenšími základnami a nejnižšími rozpočty najdete v evropské sérii a mezi ní a mistrovstvím světa stojí asijsko-pacifický superpohár. Nabízejí se přirovnání k F2 a IndyCar, ale už kvůli vývoji vozů tohle srovnání nesedí a časem se série také stále méně drží svých domovských regionů. Jsou to prostě malá a ještě menší verze F1. V nižších soutěžích se sdružují mladí jezdci a nadějní inženýři, i již zkušení fachmani bez obzvlášť velkého talentu. Série jsou propojené jako fotbalové a hokejové ligy a na konci sezony dostanou vítězné týmy prostřední a nejnižší soutěže nabídku postoupit a stát se tak členem bohatšího cirkusu. To by například hra s licencí na F1 asi mít nemohla, jen si představte McLaren sestupující mezi týmy F2!

"Aerodynamika je pro ty, co neumí postavit motor." - Enzo Ferrari

Důležitá rozhodnutí děláte na třech úrovních - mezisezonní, mezizávodní a závodní. Nejstrategičtější rozhodnutí se dělají na konci sezony a během zimy. V týmu máte šest významných zaměstnanců: dva závodníky, náhradního jezdce, hlavního designéra a dva mechaniky, každého reprezentovaného jednoduchým portrétem. U jezdců se sleduje devět schopností plus marketingová zajímavost a zvláštní vlastnosti. Mezi schopnosti bodované od 0 do 20 patří brzdění a projíždění zatáček, ale i plynulost, schopnost předjíždět, konzistentnost, adaptabilita, fyzička, zpětná vazba a soustředěnost. Nadání správně odhadnout brzdný bod se v malé míře projeví při každém brzdění a snižuje riziko zablokování pneumatik, adaptabilita hraje významnou roli při změnách podmínek, fyzička na konci závodu, takže při výběru jezdce je o čem přemýšlet. Vlastnosti dávají jezdci krátkodobé bonusy a handicapy, ale některé vlastnosti jsou trvalou součástí jeho osobnosti. Jeden z mých současných jezdců je přirozený dravec a při jízdě na prvním místě dostává spoustu malých bonusů, ale když se dostane do vedení, bonusy se ztratí a aktivují se postihy, neboť jízda ve vedení ho nudí. Také se účastní cyklistických soutěží, což zvyšuje zájem sponzorů i fyzičku, a jako úřadující šampion série Asia-Pacific Super Cup má celý vagón dočasných bonusů.

Abych to alespoň trochu zkrátil, podle výše uvedeného hledáte jezdce vhodné pro váš tým a snažíte se s nimi uzavřít kontrakty, přičemž jezdec vás může odmítnout, pokud mu nabídnete příliš nízký plat, malé bonusy za úspěšné kvalifikace a závody, pokud nejste ochotni vyplatit ho ze současného kontraktu, délka kontraktu se mu zdá být příliš malá nebo příliš velká, nebo pokud by chtěl postavení týmové jedničky a vy mu nabízíte jenom férové podmínky. Je pouze na vás, zda chcete platit i dobrého třetího jezdce, nebo tam téměř zdarma necháte beznadějnou nulu, případně seženete někoho s vlastností "paydriver" a necháte ho jezdit pátky. Při prodlužování smluv rozhoduje, zda je jezdec ve vašem týmu really happy, při lovu u konkurence rozhoduje jeho spokojenost s daným týmem, ale například i to, ve které sérii právě soutěžíte.

"Motorsport vznikl 5 minut poté, co bylo vyrobeno druhé auto." - Henry Ford

Vyjednávání s designéry a inženýry není o nic jednodušší. Návrhář / technický ředitel je mimořádně důležitý, protože od něho do nemalé míry závisí rychlost vývoje vozu rozděleného na šest oblastí - motor (rozhodující o rychlosti vozu na konci rovinek), převodovka (akcelerace), brzdy (zpomalování), přední křídlo (pomalé zatáčky) , zavěšení (středně rychlé zatáčky) a zadní křídlo (rychlé zatáčky). Mechanici/inženýři jsou méně váženými a méně placenými členy týmu, ale ani je nelze podceňovat, protože se podílejí na zdokonalování dílů navržených designérem. Zároveň je každý z nich přiřazen k jednomu jezdci a ovlivňuje délku zastávky i šanci na velmi nepříjemnou chybu v boxech. Že i designéři a mechanici mají své zvláštní vlastnosti, že jezdcovy schopnosti se v mládí rozvíjejí v závislosti na talentu a zázemí týmu a ve starším věku upadají, a že jezdci a inženýři si na sebe musejí nějaký čas zvykat, raději nebudu dále rozvádět.

Zaměstnanci totiž nejsou všechno, na co mezi sezonami myslíte. S budgetem našetřeným během sezony a penězi za umístění v soutěži týmů si můžete dovolit investovat do týmové základny. Jako malý tým nejnižší série se asi budete chtít soustředit na výrobní kapacity, případně rozšíříte kanceláře návrhářů, najmete skauta nebo vybudujete i základní centrum pro telemetrii. Větrný tunel nebo vlastní testovací okruh jsou již o něco dražší hračky, ale pokud by jste chtěli konkurenci porážet díky špičkové aerodynamice, respektive motoru, tak je budete potřebovat. Giganti investují do ultradrahé továrny na luxusní sportovní automobily (jako Ferrari a McLaren) i tematického parku (Ferrari), aby ještě zvýšily své zisky a konkurenci roztrhaly hrubou silou peněz.

"První Newmanův zákon: Brzdy vám nepomohou, když jste dolů hlavou." - Paul Newman

Ani to ale ještě není všechno, co se podílí na vzniku nového vozu a na výměnu se do účetních knih zapisuje červenými číslicemi. Autoři si zřejmě netroufli zpracovat celou komplikovanou politiku kolem soupeření výrobců pneumatik a vmotorů a vztahy mezi továrními a zákaznickými týmy. Každá série má monopolního dodavatele pneumatik a motory si vyvíjí každý sám. Jako náplast slouží výběr subdodavatelů. Na začátku zimy se šéfovi týmu ukáže obrazovka, kde si vybere partnery pro motory, palivo a maziva, pneumatiky i brzdy. Různé společnosti mají různě vysoké finanční nároky a jejich výrobky poskytují bonusy k výkonu motoru, spotřebě paliva, degradaci pneumatik i k práci s jejich teplotou. I vůz zaostávající v rychlosti na jedno kolo může vyhrát závod, pokud například šetrnou jízdou ušetří celou jednu zastávku v boxech.

Předsezonní příprava končí zimním testem a stanovením cílů pro nejbližší sezonu. Čím vyšší cíle, tím vyšší rozpočet vám majitelé týmu poskytnou. Pokud ale tým zaostane za očekáváním, hrozí vám vyhazov. Mimořádně úspěšný šéf týmu může naopak dát výpověď a dohodnout se s lepším týmem, čímž urychlí svou cestu na absolutní vrchol.

Během sezony není za oponou až tolik práce. Smlouvy platí, s rozpočtem se zachází opatrně, sponzoři se mění rychle. Šéf týmu se stará hlavně o vývoj vozu, pokud na to má peníze. Rychlost návrhu nové verze křídla nebo například převodovky závisí na velikosti konstrukční kanceláře. Výsledek ale často za moc nestojí, musí si ho vzít do parády inženýři z továrny vedení jedním z mechaniků, aby maximalizovali jeho potenciál, ale ještě předtím zajistili spolehlivost. Vyšší kapacity a větší základna, to jsou vyšší náklady, ale i rychlejší vývoj, lepší postavení v Poháru konstruktérů a vyšší odměna od promotéra série i od sponzorů.

"Když se posadíte do závodního vozu a bojujete o vítězství, druhé nebo třetí místo vám nebudou stačit." - Ayrton Senna

Zajímavě je zpracováno soupeření týmů na politickém bojišti. Autoři vytvořili alternativu Strategické skupiny F1, kde má každý šéf týmu jeden hlas a čtyřikrát ročně se hlasuje o změnách pravidel. A nejednou jsou to zásadní změny. Týmy mohou odhlasovat například zrušení kvalifikace a start v obráceném pořadí šampionátu, nebo zakázat/povolit tankování paliva v boxech a zkrátit/prodloužit délku závodů. Jako šéf týmu samozřejmě myslíte na dobro vlastního týmu. Jako nováček v sérii hlasujete za téměř rovné dělení milionů dolarů od promotéra, protože sport přece potřebuje co nejvíce konkurenceschopných týmů. Když se o pár let etablujete a proniknete mezi špičku, zvednete ruku za přesný opak, protože nejlepší si zaslouží obrovskou odměnu, nejsme přece žádní socialisté... , obviously.

Rovněž se dají zavést jednotné motory nebo lze osekat trať s dlouhými rovinkami na kratší a klikatější verzi (jak se to stalo Hockenheimringu), pokud vaše vozy trpí nedostatkem koňských sil. Na druhé straně, pokud vynikáte ve stavbě převodovek a soupeři prosadí jejich unifikaci, nezapomeňte pěkně, pravidelně a zhluboka dýchat. It is, how it is. Někdy je dobré zdržet se hlasování, protože ušetřený hlas se přenáší do hlasování o další, možná strategicky důležitější otázce. A aby toho nebylo málo, občas se ozve big boss, jakýsi lakomý pan Ernie, který vám za výhodnou cenu pouze jeden milion dolarů umožní posunout na hlasování návrh dle vlastního výběru.

Nastal čas, aby se strategická rozhodnutí projevila na závodní dráze. Ještě před závodem dostanete informaci o pravděpodobnosti dešťových srážek a náročnosti okruhu na spotřebu paliva a degradaci pneumatik. Od jeho profilu závisí, zda budou ve výhodě vozy s výkonnými motory a rychlými převodovkami, nebo budou hrát prim jiné části vozu, které budou zároveň i nejvíce namáhané.

"Kdyby mi někdo řekl, abych si přál tři věci, chtěl bych být závodníkem, pak bych chtěl závodit v F1 a mým třetím přáním by bylo jezdit za Ferrari." - Gilles Villeneuve

Jediný trénink je vlastně minihra, v níž máte trefit správné nastavení vozu. Hrajete si s nastavením předního a zadního křídla, převodovky, podvozku, sklonem kol a tlakem v pneumatikách, ale není to tak složité, jak to zní. Výzva spočívá v tom, že k nalezení stoprocentního ideálu v oblastech aerodynamického přítlaku/odporu, přetáčivosti/nedotáčivosti vozu a akceleraci vs. maximální rychlosti máte omezené množství času a přitom nechcete, aby jezdci po každém kole seděli v garáži, protože pobytem po trati si zvykají na okruh i pneumatiky, čímž si odemykají bonusy pro kvalifikaci a závod. Z delších nepřerušovaných stintů se také dozvíte něco o chladnutí/přehřívání pneumatik a rychlosti jejich degradace na vašem současném voze. Sweetspot rychleji objevíte s jezdci s dobrou zpětnou vazbou. Good work!

Kvalifikace je jiný typ časově omezené minihry. Jezdci během rychlého kola už nijak nepomůžete, ale pomáháte mu v zahřívacím kole. Diktováním tempa se ho snažíte dostat do čistého vzduchu, ale především zahřát a nepřehřát brzdy a pneumatiky, přičemž brzdy se zahřívají při tvrdém brzdění a pneumatiky v dlouhých zatáčkách a jedno i druhé chladne na dlouhých rovinkách. Složitější, než se může na první pohled zdát. Pokud neuspějete, nezoufejte. Race is tomorrow!

"Když máte pocit, že máte vše pod kontrolou, tak nejezdíte dost rychle." - Mario Andretti

A pak už je tu den N. Neděle! V závislosti na vlastnostech jezdců a vozu, trati a předpovědi počasí, umístění na startu, kvalitě konkurence a bonusech získaných v tréninku i pocházejících od mechaniků dumáte nad strategickými možnostmi, vytvoříte si plán a během závodu ho přizpůsobujete situaci. Máte vůz šetrný k pneumatikám, jezdce s jemným stylem jízdy a slabý motor? Tak to možná natankujete plnou nádrž a pokusíte se o overcut. Stojí váš vůz s agresivním jezdcem a nabušeným motorem v druhé startovní řadě? Tak to mu snad dáte pokyn hodit cihlu na plynový pedál a co nejdříve si vybudovat náskok na první zastávku. We'll see what happens.

Možností je mnoho. Jezdec může tlačit na pneumatiky, čímž se zvýší riziko přehřátí a rychleji je opotřebuje. Také může dostat plnou nádrž a jezdit s motorem nastaveným do kvalifikačního režimu, který ale kromě paliva žere i samotný motor, který by tedy už měl být (téměř) stoprocentně spolehlivý. Na začátku sezony bývá efektivnější dělat více zastávek, protože v boxech se dá vedle měnění pneumatik a doplňování paliva i docela rychle opravit přední křídlo nebo třeba upravit tlumiče. S převodovkou a motorem už je to horší.

"Rychlost ještě nikoho nezabila, ale náhlé zastavení, to je zabiják." - Jeremy Clarkson

Jízdu můžete sledovat v normálním, zrychleném a ještě rychlejším režimu, takže absolvování závodu by vlastně nemuselo zabrat až tak moc času, jenže... Je na vás, abyste občas mrkli na aktuální předpověď počasí. Příchod deště znamená potřebu vyměnit slicky za přechodné pneumatiky nebo monzunky, což je třeba udělat ve správnou chvíli. Zastávka v boxech je příležitostí dotankovat palivo, no a je vhodné ještě předtím vytěžit co nejvíce z paliva již vezeného v nádrži i co nejlépe využít předčasně měněné pneumatiky. Mokré závody bývají obzvlášť dramatické. Jezdci si mohou ve vzájemných soubojích poškodit vozy a na pomalý návrat do boxů bývá obzvlášť bolestivý pohled. Velká havárie znamená výjezd safety caru, případně aktivování virtuálního safety caru, se všemi strategickými možnostmi, které tyto dvě situace otevírají.

I pokud nezaprší, je potřeba sledovat opotřebení pneumatik a stav paliva, vždyť ideální je skoncovat s jedním i druhým ve stejném kole a není ideální zavolat oba vozy najednou. Jezdcům navíc asistujete i při předjíždění. Agresivním využíváním pneumatik a nejvyšším režimem motoru můžete svého jezdce dostat před o něco pomalejšího soupeře a do konce stintu mu tak ušetřit spoustu sekund. Zbytečné pokusy v nevhodném čase a na nevhodném místě jsou ale pouze mrháním palivem i gumou, a pokud je horko a pneumatiky se dostanou na pokraj přehřátí, již není pohodlné cesty zpět. To celé v kombinaci se sledováním a odhadováním strategií přímých soupeřů znamená, že během závodu máte téměř neustále něco na práci a zrychlovat plynutí času se může krutě vymstít. Kromě toho sledování vozů svého týmu v závodech je skvělý pocit a zrychlením přijdete o atmosféru. Obzvláště hustou, když bojujete o stupně vítězů nebo i nečekané vítězství, nebo když váš jezdec v nejnevhodnější chvíli zablokuje kola a poškodí pneumatiky a vy namísto držení se dokonalého plánu přecházíte do režimu LTT (jen tak-tak).

F1 je motorsport, méně sport.” - Niki Lauda

Motorsport Manager jistě neohromí vizuální stránkou. Na tabulkách, výpisech a portrétech nebylo co pokazit. Akci na trati můžete sledovat v 2D režimu, pokud hrajete na málo výkonné sestavě. Režim 3D nabízí různorodé, ale jednoduché okolí tratí a různobarevné modely monopostů létajících nízko nad tratí. Nesmíte očekávat, že souboje budou vypadat realisticky. Když se jezdci podaří dostat vedle soupeře, jdou vedle sebe rovinkami i zatáčkami tak dlouho, dokud se jeden z nich na své straně nedostane vpřed o délku celého monopostu. Ale náhoda je blbec a občas uvidíte i úspěšný předjížděcí manévr s využitím o kolo pomalejšího vozu jakoby rovnou z televize. Hra nemá žádný dabing a soundtrack se neurazí, když ho nazveme vhodným podmazem.

Pokud bych měl hře vyčíst i něco jiného než to, že člověka dokáže obrat o celé dny a víkendy, musely by to být věci, které v ní nejsou. Vždy se dá vyčítat chybějící multiplayer. Soupeření s devíti jinými živými stratégy v online závodu, to zní zábavně. Hlavně by se ale žádalo více kategorií motorsportu. Na světě už je DLC GT Series, které ale nevypadá jako gamechanger. Zároveň nám ale ponechává naději, že hra se jednoho dne rozšíří o vytrvalostní závody, oválové závodění a třeba i rallye. I bez nich je ale Motorsport Manager skvělou volbou pro každého, kdo má rád managementovky a F1. Koho nudí, proboha, proč by si kupoval právě tohle? Kdo má rád pouze managementové hry nebo jenom motorsport, ten si to už musí rozmyslet sám. Pro mě dlouho očekávaný titul bez jediné větší chyby. I love it. 10/10