Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Olympijské koryto naplněné vodou a závody V8.

Olympijské koryto naplněné vodou a závody V8.

Homebush Street Curcuit

Poslední závodní víkend V8 Supercars, byl naplánován ve sportovním srdci největšího austrálského města - Sydney. V místním olympijském parku se rozprostírá provizorní závodní dráha zvaná Homebusch Street Curcuit.

Série V8SC se na tento téměř městský okruh vrací pravidelně od sezóny 2009. Trať měří 3.5km a čítá 10 zatáček. Jelikož je o letošním mistrovi rozhodnuto, diváci se mohli těšit na velkou exhibici austrálských osmiválců.

Během dopolední kvalifikace se staly dvě nehody, které nakonec vyústily v červenou vlajku, tedy konec rychlých jízd. Toho nevědomky využil Will Davison, který se toho času těšil z prvního místa průběžného pořadí. Do betonové zdi se v páté zatáčce nejprve podíval navrátilec Marcos Ambrose a potéj jej - o něco důrazněji - napodobil Craig Lowndes. Stejného osodu se v pátěčním tréninku dočkal i vítěz kvalifikace, Will Davison, kterého v první řadě doplnil novopečený šampión Jamie Whincup.

Po zhasnutí pověstně červeného semaforu, se do vedení okamžitě dostal Jamie Whincup. Will se propadl na druhé místo, na které vzápětí útočil David Reynolds a Tim Slade.

Jak už se možná dá tušit, okruh protínající uličky olympijského parku v Sydney je nemilosrdný. Na předjížděcí manévry se tu a tam čeká celá kola. Jde spíše o hru kdo udělá první chybu.



Během prvního závodu se dvakrát mávalo žlutou vlajkou. Lépe řečeno, na trať ve dvou případech vyjel safety car. Prvním důvodem byl zaseknutý vůz Marka Winterbottoma pod ochranou bariérou z pneumatik. Druhé přerušení pak způsobil Todd Kelly, který se na trati střetl se Scottem Pyem. Todd se mimojiné na začátku přiští sezóny dočka jubilejního 450. startu v rámci V8SC. Jeho mladší bratr Rick, si během posledního závodu na okruhu Phillip Island mohl odškrtnout první čtyřstovku startů.

: výsledky kvalifikace na první závod

Po druhém restartu a několika pit-stopech se na prvním místě usadil Tim Slade, prok kterého by vítězství znamenalo nejlepší výsledek kariéry. Za zády ovšem měl jasně rychlejšího Jamieho Whincupu. Třetí stále kroužil Will Davison, ten se však propadl po několika kolech, když se před něj dostal David Reynolds. Willa následně zradil posilovač řízení a musel se tak poroučet do boxů.

Nátlak šestinásobného šampióna byl nakonec více než přesvědčivý a Tim Slade se tímto musel spokojit se druhým místem. Jamie Whincup si první místo udržel až do cíle a vybojoval si tak své 88. vítězství. Třetí dojel David Reynolds, čtvrtý Scott McLaughlin (který měl kontakt s Garthem Tanderem) a jako pátý se do cíle podíval Rick Kelly.

: výsledky prvního závodu

Marcos Ambrose startoval z 24. místa pod šachovnicovou vlajku se dostal jako 20.



Druhou kvalifikaci nejlépe zvládnul Jason Bright, který tak učinil po 13. v kariéře V8SC. Další tři místa na startu obsadili pánové Shane Van Gisbergen, Scott McLaughlin a Jamie Whincup. Kromě rozestavění jezdců na startovním roštu byla jistá ještě jedna věc. K olympijskému areálu se nekompromisně blížil dešťový mrak austrálských rozmněrů. Na mysl tak přišla vzpomínka z roku 2010, kdy se odehrál jeden z “nejatraktivnějších” závodů do té doby - hromadné havárie na zatopené závodní dráze - to mohl být i dnešní scénář.

Ať už mělo počasí rozhodovat o čemkoliv, v první zatáčce nezůstal nikdo na pochybách, že letošní titul spadl do toho správného klína. Jamie Whincup sice odstartoval ze druhé řady, po vyjetí z první zatáčky však byl ve vedení. Manévr, který vytvořil na konci startovní rovinky čtyřřad vedoucích vozů, jasně rozhodl o osudu druhého závodu závěrečného víkendu V8SC.

: výsledky kvalifikace na druhý závod

Jistým způsobem na sebe upozornil i Marcos Ambrose, který se po kontaktu se soupeřem pouroučel do smyku hned za první zatáčkou. Dvojnásobný šampión z let 2003 a 2004 se však dokázal oklepat a druhý závod dokončit na 21. místě.

V následujících deseti kolech jsme byli svědky nádherné stíhací jízdy. Jelikož se Jamie Whincup poroučel směrem dopředu, bojovalo se o další pořadí. Jason Bright, Shane Van Gisbergen a Scott McLaughlin pak ukázali, že si své platy zaslouží.

Po projetí prvních 14 kol však bylo jasno, resp. zataženo. Na okruh se definitivně nastěhoval déšť. Jako první do boxů zajel vedoucí muž Jamie Whincup, následoval jej Scott McLaughlin. A tah to byl řádně naplánovaný. Jezdci, kteří nevyužili stejného momentu k zajetí na pit-lane, potkali na konci startovní rovinky první velkou louží, nebo spíše začátek řečiště táhnoucí se po celé délce betonového koryta.

V dalším kole pak následovalo představení všech mechaniků.

Jamie Whincup si více jak sedmisekundový náskok udržel, mohl se tak soustředit na opatrnou jízdu. Jezdců, kteří se tu a tam mírně či více otřeli o lemující svodidla bylo nepočítaně. V některých místech závodní dráhy bylo údajně i několik cm vody. Na trať tak vyjel safety car a závod byl následně zastaven.

Na pořadí se do konce dne nezměnio už nic. Po několika desetiminutách byl sice závod restartován, ale jen za účelem splnění poloviny naplánovaných kol. Druhá miničást závodu byla odjeta za zaváděcím vozem.

: výsledky druhého závodu

Vítězem druhého závodu se tedy stal Jamie Whincup, druhý a třetí dojel Shane Van Gisbergen a Scott McLaughlin.

Zítřejší den, doufejme, přinese závod bez dešťových kapek.