Russell ovládl noční závod, McLaren po letech slaví konstruktérský titul

VC Singapuru - závod
Už před samotným startem panovala na okruhu Marina Bay typicky tropická atmosféra – 28 °C ve vzduchu, trať ohřátá na 33 °C a vlhkost přes 80 %. Z boxové uličky museli startovat Pierre Gasly a Alexander Albon, zatímco v první desítce zvolili měkké pneumatiky pouze Verstappen, debutant Isack Hadjar a zkušený Fernando Alonso. Ostatní favorité, včetně obou McLarenů, se rozhodli pro střední směs.
Po zhasnutí světel se do vedení dravě pustil George Russell, který si po výborném startu pohlídal první místo. Verstappen sice odstartoval dobře, ale výhodu měkčí sady nevyužil a musel se bránit dvojici oranžových monopostů McLarenu. Lando Norris se ve druhé zatáčce dostal před týmového kolegu Oscara Piastriho, ovšem při manévru došlo k lehkému kontaktu a Norris si poškodil přední křídlo. Přesto pokračoval bez ztráty tempa.
Tým McLarenu okamžitě komunikoval s oběma jezdci, Piastri si stěžoval, že byl vytlačen z ideální stopy, ale vedení stáje situaci uzavřelo s tím, že incident prověří po závodě. Ředitelství závodu následně rozhodlo, že žádné další vyšetřování není nutné.
Russell začal rychle budovat náskok. Po deseti kolech vedl už o více než pět sekund a Verstappen se začal trápit na přehřívajících se měkkých pneumatikách. McLaren situaci využil a začal plánovat taktiku undercutu, ale Red Bull se nenechal nachytat – Verstappen zajel do boxů ve 20. kole, obul tvrdou sadu a vrátil se na sedmé místo. Jeho inženýr mu přitom opakoval, že outlap bude klíčový.
Norris se rozhodl zůstat venku déle a zkusit overcut, zatímco Russell si náskok hlídal z první pozice. Mercedes reagoval až ve 26. kole: Russell zajel pro tvrdou směs a po rychlé zastávce se vrátil na třetí místo. McLaren se mezitím musel rozhodnout, v jakém pořadí pošle do boxů své jezdce. Norris odmítl přenechat prioritu Piastrimu, a tak zastavil první. Vrátil se čtvrtý, těsně za Verstappena.
O kolo později zajel i Piastri, ale jeho zastávka se protáhla kvůli potížím se zadní pneumatikou. Australan tak přišel o šanci na pódium a musel se spokojit s pátým místem.
Ve střední části závodu se tempo ustálilo. Russell jel čistý závod, zatímco Verstappen se snažil stahovat, ale ve 36. kole udělal jezdeckou chybu a přebrzdil. Vše, co získal, ztratil. Norris ho tak mohl znovu dojet a začít vytvářet tlak.
Za nimi probíhal krásný souboj mezi Fernandem Alonsem a Isackem Hadjarem, který přinesl vzácnou ukázku férového boje mezi zkušeností a dravým mládím. Alonso nakonec vyhrál a o pár kol později předjel i Alexe Albona.
V závěrečných kolech se začal dramatizovat boj o druhé místo. Verstappen hlásil problémy s rovnováhou vozu a Norris se mu nebezpečně přibližoval. Na novějších pneumatikách měl Brit výrazně lepší přilnavost, ale Verstappen se statečně bránil až do cíle.
Další pozornost na sebe strhl Andrea Kimi Antonelli, který dokázal v poslední třetině závodu předjet oba piloty Ferrari a skončil pátý – nejlepší výsledek jeho krátké kariéry ve formuli 1. Tým z Maranella mezitím čelil vlastním potížím. Lewis Hamilton hlásil problémy s brzdami, a tak Ferrari vydalo týmovou režii: Leclerc dostal pokyn, aby jej předjel a dovezl vozy bezpečně do cíle.
Na rozdíl od loňského roku se závod obešel bez jediného safety caru. Jediným vážnějším momentem byla chyba Nica Hülkenberga, který dostal hodiny v sedmé zatáčce, ale bez poškození pokračoval.
George Russell si s přehledem dojel pro vítězství, které znamenalo nejen návrat Mercedesu na nejvyšší příčku po sérii smíšených výsledků, ale i symbolické završení sezony. Max Verstappen si dojel pro druhé místo a Lando Norris svým třetím místem zpečetil historický triumf McLarenu v Poháru konstruktérů.
McLaren tak v Singapuru završil sezonu, která se zapíše do dějin. Po letech trpělivého budování a několika neúspěšných přestavbách se britský tým vrátil na samotný vrchol formule 1. Kombinace mladé dvojice Norris–Piastri, stabilního technického zázemí a odvážné strategie přinesla ovoce.
Pod světly Marina Bay se tak neoslavovalo jen vítězství jednoho jezdce, ale i dlouhodobý úspěch celého týmu. Zatímco Russell stál na nejvyšším stupni a Mercedes mohl být spokojen s návratem ke konkurenceschopnosti, největší emoce patřily McLarenu. Na oranžové straně boxové uličky teklo šampaňské proudem — po patnácti letech se znovu stali světovými šampioni.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | ![]() |
![]() |
Mercedes | - | 62 | 25 |
2. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 5,430 | 62 | 18 |
3. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 6,066 | 62 | 15 |
4. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 8,146 | 62 | 12 |
5. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 33,681 | 62 | 10 |
6. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 45,996 | 62 | 8 |
7. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:20,251 | 62 | 6 |
8. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1:20,667 | 62 | 4 |
9. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1:33,527 | 62 | 2 |
10. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1 kolo | 61 | 1 |
11. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1 kolo | 61 | 0 |
12. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1 kolo | 61 | 0 |
13. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1 kolo | 61 | 0 |
14. | ![]() |
![]() |
Mercedes | 1 kolo | 61 | 0 |
15. | ![]() |
![]() |
Red Bull PT | 1 kolo | 61 | 0 |
16. | ![]() |
![]() |
Renault | 1 kolo | 61 | 0 |
17. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1 kolo | 61 | 0 |
18. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1 kolo | 61 | 0 |
19. | ![]() |
![]() |
Renault | 1 kolo | 61 | 0 |
20. | ![]() |
![]() |
Ferrari | 1 kolo | 61 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Piastri 336, 2. Norris 314, 3. Verstappen 273, 4. Russell 237, 5. Leclerc 173, 6. Hamilton 127, 7. Antonelli 88, 8. Albon 70, 9. Hadjar 39, 10. Hülkenberg 37, 11. Alonso 34, 12. Sainz 32, 13. Stroll 32, 14. Lawson 30, 15. Ocon 28, 16. Gasly 20, 17. Cunoda 20, 18. Bortoleto 18, 19. Bearman 18.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. McLaren 650 (mistr světa), 2. Mercedes 325, 3. Ferrari 300, 4. Red Bull 290, 5. Williams 102, 6. Racing Bulls 72, 7. Aston Martin 66, 8. Sauber 55, 9. Haas 46, 10. Alpine 20.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Pirelli