Novinky

  • 23.11.2025 Bad Vozy týmu McLaren byly vyloučeny z VC Las Vegas

  • 21.11.2025 Neutral Ve druhém tréninku v Las Vegas byl nejrychlejší Lando Norris z McLarenu

  • 21.11.2025 Neutral Charles Leclerc ve Ferrari vyhrál první trénink na VC Las Vegas

Facebook Instagram

Alonsova první bedna po sedmi letech

Alonsova první bedna po sedmi letech

Katarské vzpomínky

Ačkoli Velká cena Kataru patří v současném kalendáři mezi mladší závody a její historie není tak dlouhá jako v případě jiných tradičních podniků, rozhodně se nedá říct, že by se na okruhu Lusail neodehrály pamětihodné momenty. To může potvrdit mimo jiné Fernando Alonso, pro kterého měl vůbec první ročník tohoto závodu velmi sladký konec. A právě tomu se bude věnovat první díl našich katarských vzpomínek.

Psal se rok 2021 a ve startovním poli F1 se po dvouleté pauze opět objevovalo jedno zvučné jméno. Do královny motorsportu se vrátil Fernando Alonso. Španěl zabouchl za F1 dveře v roce 2018 po frustrujícím tříletém působení u McLarenu, který se tehdy trápil. Na závodění však nezanevřel a během své „pauzy“ (v některých případech dokonce ještě před ní) nastupoval ve slavných závodech jako 500 mil Indianapolis, 24 hodin Le Mans, 24 hodin Daytona nebo dokonce Rallye Dakar. Nakonec usoudil, že mu F1 chybí a podepsal smlouvu s Alpine.

Francouzská stáj pro něj nebyla neznámým prostředím. V minulosti u ní totiž působil už třikrát, tehdy ještě pod názvem Renault. Právě s ním získal v sezonách 2005 a 2006 své dva tituly. V sezoně 2021 ale Alpine rozhodně nepatřil mezi nejkonkurenceschopnější. Před Katarem se v Poháru konstruktérů dělil o páté místo s AlphaTauri. Alonso byl mezi jezdci desátý, Ocon se ztrátou 12 bodů jedenáctý.

Přesto ale tým v předchozím průběhu sezony zažil i světlé okamžiky. Ten nejvýraznější přišel v deštěm ovlivněném Maďarsku, kde si Alonsův týmový kolega Esteban Ocon dojel pro první (a dodnes jediné) vítězství v kariéře. Nejlepší výsledek sezony na Hungaroringu zaznamenal i Alonso, který obsadil čtvrtou příčku. Právě v Kataru ale své maximum vylepšil.

Základy dobrému výsledku Alonso položil už v kvalifikaci. Tam zajel pátý čas. Do závodu ovšem startoval jako třetí. Těsně před jeho začátkem totiž rozhodli sportovní komisaři o penalizacích pro vedoucího muže šampionátu Maxe Verstappena a pilota Mercedesu Valtteriho Bottase. Ani jeden z nich v kvalifikaci nerespektoval žluté vlajky.

Fernando Alonso si před čtyřmi lety v Kataru vyjel své první pódium po návratu do F1. Foto: Alpine

Alonso už před závodem cítil, že toto je příležitost získat po dlouhé době pódium. Na rozdíl od prvního Hamiltona, který začínal na střední směsi pneumatik, obul měkkou sadu a ještě před startem vyhlašoval, že se chce v první zatáčce dostat do vedení. Tento smělý plán mu sice nevyšel, přesto ale udělal důležitý krok na cestě za pódiem. Po pár zatáčkách se totiž dostal před Pierra Gaslyho, kterému bezprostředně po startu nevyšel útok na Hamiltona po vnější straně. V úvodních kolech tak Alonso jezdil po dráze jako druhý.

Stále ale bylo jasné, že cesta za vysněným pódiem je pořád dlouhá. Závod byl totiž na začátku a bylo třeba počítat s tím, že Max Verstappen, Sergio Pérez i Valtteri Bottas budou chtít jít dopředu. To ukazoval především Verstappen. Nizozemec se hned po startu dostal za sedmého místa na čtvrté. Ve čtvrtém kole poté předjel i Gaslyho a v nájezdu do pátého kola se dostal také před Alonsa.

O mnoho hůře než Verstappen na tom navíc nebyl ani Pérez. Mexičan postupoval polem a v 16. kole už byl čtvrtý. Přesto Alonso vydržel na třetí pozici do zastávek v boxech. Virtuální bronzová příčka mu chvíli patřila i po nich, Pérez byl ale rozjetý a krátce poté, co se závod přehoupl do druhé poloviny, Alonsa zdolal. Šance na stupně vítězů jako by pro pilota Alpine najednou mizela v dáli. U týmu ale měli plán.

Dodavatel pneumatik Pirelli doporučoval vzhledem k vysokému opotřebení dvouzastávkovou strategii, čehož se většina jezdců držela. U Alpine na to ale šli jinak a rozhodli si, že zkusí s Alonsem odjet závod na jedinou zastávku. Když se tím pádem 15 kol před koncem Pérez objevil v boxech, vrátil se Alonso na třetí místo.

Pérez spadl až na sedmou příčku a ještě před Alonsem mu stálo v cestě několik dalších jezdců. Jedním z nich byl i druhý jezdec Alpine Ocon. Tomu se najednou naskytla příležitost oplatit Alonsovi laskavost z Maďarska, kde mohl vyhrát i díky tomu, že zkušený Španěl svou urputnou defenzivou dlouho držel za zády Lewise Hamiltona. „Řekněte Estebanovi, ať brání jako lev,“ vzkázal Alonso do vysílačky svému týmu.

Premiérová Velká cena Kataru byla pro Fernanda Alonsa pořádně nervydrásající. Foto: Alpine

Ocon se opravdu snažil. Když se před něj deset kol před koncem Pérez dostal, sebral dokonce všechny své síly a snažil se Mexičanovi předjetí oplatit. To se mu ale nepovedlo. Pérezův vzestup poté pokračoval dál a devět kol před koncem už byl čtvrtý.

Napětí se stupňovalo. Na klidu navíc Alonsovi nepřidávalo ani dění na dráze. Už krátce po polovině závodu totiž praskla pneumatika Bottasovi. To ale nebylo všechno. Defekt postihl i Landa Norrise a také piloty Williamsu George Russella s Nicholasem Latifim. „Zvládneme dojet až do cíle?“, ptal se nejistý Alonso svého týmu. 

Právě Latifiho defekt pneumatiky ale nakonec Alonsovi velmi pomohl. Kanaďan už totiž k mechanikům nedojel a své auto odstavil na dráze. Kvůli tomu byla vyhlášena fáze virtuálního zpomalovacího vozu.

Závodit na plný plyn se opět začalo v posledním kole. To už ale byl Pérez příliš daleko a v cíli se tak musel spokojit se čtvrtou příčkou a ztrátou necelých třech vteřin. Naopak Alonso se mohl radovat ze svých prvních stupňů vítězů po dlouhých sedmi letech. Naposledy stál na pódiu při Velké ceně Maďarska 2014, tehdy ještě jako pilot Ferrari. Tím vytvořil druhý nejdelší rozestup mezi dvěma pódiovými umístěními v historii, což platí dodnes.

„Toto je mé devadesáté osmé pódium v kariéře. Ale řeknu, vám, že od toho devadesátého sedmého to byla hodně dlouhá doba,“ vtipkoval v cíli Alonso, jehož čekání na další pódium trvalo 105 závodů. Po třetím místě sahal už o dva měsíce dříve v ruském Soči, tam se ale v deštivém závěru propadl na šestou pozici.

Na stupních vítězů se Alonso sešel s Maxem Verstappenem a Lewisem Hamiltonem. Foto: Getty Images/Red Bull Content Pool

Alonso rovněž odhalil, že jednozastávková strategie nebyla improvizovaným zoufalým pokusem. „Plánovali jsme to tak od začátku, ale nevěděli jsme se, že se pneumatiky budou tolik opotřebovávat. Zvládli jsme to docela dobře. Auto byla spolehlivé a všichni si to zasloužili,“ dodal Alonso.

Šlo o první a zároveň jediné pódium, které Alonso získal v barvách Alpine. Mezi nejlepší trojici se totiž nedostal ve zbytku sezony 2021 ani v celém roce 2022. Poté odešel do Aston Martinu. Tam si v sezoně 2023 vše vynahradil. Zejména v úvodu sezony využíval silné formy svého týmu. Celkem si připsal osm pódiových umístění a v šampionátu skončil čtvrtý. Od té doby zatím další poháry nepřidal.

Čtyřiačtyřicetiletý veterán ovšem stále neřekl poslední slovo. S Aston Martinem má smlouvu až do konce roku 2026. Právě k příští sezoně se naděje britského týmu upínají. Začínají totiž platit nová technická pravidla a stáj do nové éry vstupuje s geniálním konstruktérem Adrianem Neweym.

K dnešnímu dni má Alonso na kontě 106 vítězství. V historické tabulce mu s tímto počtem patří dělené páté místo, na kterém se kromě něj nachází ještě také Alain Prost. Před nimi jsou pouze Lewis Hamilton (202), Michael Schumacher (155), Max Verstappen (125) a Sebastian Vettel (122).

Zdroj: FORMULE.cz, Motorsport, Sky Sport F1, úvodní foto: Alpine