Když Hülkenberg sahal po vítězství
Brazilské vzpomínky
239 velkých cen. Tak dlouho čekal Nico Hülkenberg na to, než se mu podaří ve F1 vystoupat na stupně vítězů. Tuto nepříjemnou sérii ukončil Němec při letošní Velké ceně Velké Británie na Silverstone, kde ho správně zvolená strategie v deštěm poznamenaném závodě vynesla až na třetí místo. Ke stupňům vítězů měl ale 38letý jezdec několikrát blízko i v minulosti. Při Velké ceně Brazílie 2012 na Interlagosu dokonce sahal v barvách Force Indie po vítězství. A právě to je další příběh, kterému se věnují naše brazilské vzpomínky.
V roce 2012 bylo Hülkenbergovi teprve 25 let a ve F1 zažíval svou druhou sezonu. Tu první si bývalý šampion Euroserie F3 a GP2 odbyl v roce 2010 s Williamsem. Tam ovšem musel pro rok 2011 uvolnit místo Pastoru Maldonadovi, který do týmu vstoupil s bohatým sponzorským zázemím. Hülkenberg se proto přesunul do role rezervního jezdce Force Indie, kde od sezony 2012 získal závodní sedačku.
Při návratu do kokpitu se mu vedlo o něco více než týmovému kolegovi Paulu di Restovi. Svůj nejvýraznější moment zažil Hülkenberg při Velké ceně Belgie na okruhu Spa-Francorchamps, kterou dokončil jako čtvrtý. Na Interlagos přijížděl jako dvanáctý jezdec průběžného pořadí s 53 body na kontě. Kolega Di Resta byl o sedm bodů za ním třináctý, přičemž před německým pilotem figuroval Kamuj Kobajaši. Jezdec Sauberu byl napřed o sedm bodů.
V Brazílii patřilo Hülkenbergovi na startu šesté místo. Tou dobou sice mrholilo, přesto byly jasnou volbou suché pneumatiky. Po startu sice Hülkenberg zůstával šestý, byl ale na dohled pódiovým pozicím. Před jeho zraky totiž zuřil souboj o třetí místo, do kterého byli zapojeni Felipe Massa, Mark Webber a Fernando Alonso. Právě Španělovi šlo o hodně. Jeho rival v boji o titul Sebastian Vettel se totiž propadl dozadu poté, co ho v úvodním kole sestřelil Bruno Senna.
Hülkenberg využil souboje k tomu, aby se dostal nejprve před Massu a poté i před Webbera. Na třetím místě jezdil Alonso, což byl výsledek, který mu v tu dobu zajišťoval zisk titulu. Vettel totiž stále jezdil mimo body, ačkoli se probíjel vzhůru. V první zatáčce čtvrtého kola ale přišla změna. Deště přibývalo a trať byla stále více kluzká. Alonso tak chyboval a po výletu mimo trať se propadl na čtvrtou pozici právě za Hülkenberga. Před pilotem Force Indie byli najednou jen jezdci McLarenu Lewis Hamilton a Jenson Button, kteří udávali tempo po celý víkend.
Déšť se mezitím nadále stupňoval a někteří piloti se rozhodli přezouvat na pneumatiky do přechodných podmínek. Mezi nimi byl i Hamilton. Button s Hülkenbergem naopak zůstávali na suchých gumách. A to se ukázalo jako správné rozhodnutí. Déšť totiž brzy polevil a vozy na přechodných gumách mířili zpět pro suché. Naopak Button s Hülkenbergem pokračovali v jízdě a v nájezdu do 19. kola se pilot Force Indie dostal do vedení. Ve hře najednou bylo překvapivé vítězství.
Pro Hülkenberga vypadala situace dobře. Na čele se udržel po zastávce v boxech i po výjezdu zpomalovacího vozu kvůli úlomkům na trati. Rodil se mu ale nový hlavní soupeř. Před Jensona Buttona se totiž po restartu závodu dostal jeho týmový kolega Lewis Hamilton. Ten měl to odpoledne jediný cíl – zvítězit ve svém posledním závodě pro McLaren, který opouštěl kvůli novému angažmá v Mercedesu.
V dalších kolech se Hamiltonovi dařilo Hülkenberga stahovat a když ve 48. kole musel Němec krotit smyk v osmé zatáčce, dostal se britský jezdec do vedení. Hülkenberg ale zůstával druhý a svůj sen o překvapivém prvním vítězství nevzdával. Brzy byl opět rychlejším z dvojice a schylovalo se k dalšímu dílu tohoto souboje.
V první zatáčce 55. kola přišel z Hülkenbergovy strany útok. Snaha pilota Force Indie vypadala slibně, při brzdění ale ztratil kontrolu nad zadní částí svého vozu a do Hamiltona narazil. Výsledkem byla kolize, při které došlo na Hamiltonově voze k poškození levého předního zavěšení, což vedlo k jeho odstoupení. Hülkenberg skončil v hodinách a za incident dostal průjezd boxy.
Tím bylo po jeho nadějích na vítězství. Pro to si po závěru, který poznamenaly příchod deště, přezouvání na přechodné pneumatiky a havárie Hülkenbergova parťáka Paula di Resty, dojel Jenson Button. Hülkenberg se musel spokojit s pátou pozicí a posun na 11. příčku v šampionátu před Kamuje Kobajašiho pro něj byl jen slabou útěchou.
V roce 2019 Hülkenberg přišel o angažmá u Renaultu a v dalších třech sezonách ve F1 jako stálý jezdec neúčinkoval. Tehdy přiznal, že Interlagos 2012 pro něj byl nevyužitou příležitostí, která ho stále bolí.
„Díval jsem se na to celé od začátku. Vedl jsem a srdce mi krvácelo. To byl můj den. Před výjezdem zpomalovacího vozu jsem vedl s obrovským náskokem. Byl to výjimečný závod, výjimečný den. Byl jsem tenkrát velmi mladý. Byl to jeden z těch mimořádných výkonů, na které si pamatuji,“ řekl.
Od té doby už se Nico Hülkenberg k vítězství nikdy nedostal tak blízko. Před letošní Velkou cenou Brazílie je suverénním rekordmanem v počtu odjetých závodů bez jediného triumfu – již jich absolvoval 246. Zdali se někdy dočká, zůstává otázkou. V akci ho s jistotou budeme vídat v závěrečných čtyřech závodech letošní sezony a poté také minimálně v sezoně 2026, kdy se ze Sauberu stane tovární tým Audi. Zdali ale při vstupu do éry nových technických pravidel bude mít německá značka takovou formu, aby mohla bojovat o vítězství, zůstává v tuto chvíli otázkou.
Zdroj: Motorsport, F1, PlanetF1, úvodní foto: Aston Martin

Charles Leclerc se zasnoubil s Alexandrou Saintovou
Sainz potrestán ztrátou 5 míst na startu v Mexiku

07.11. 2025