Novinky

  • 26.04.2024 Good Nico Hülkenberg bude od roku 2025 jezdit za Stake F1 Team KICK Sauber.

  • 17.04.2024 Good Andretti zprovoznil menší továrnu F1 v Silverstonu

  • 12.04.2024 Bad Zemřel Ted Toleman, zakladatel týmu F1

Facebook Instagram

Verstappenovo vítězství, červené vlajky i velkolepá bitva Alonsa s Pérezem

Verstappenovo vítězství, červené vlajky i velkolepá bitva Alonsa s Pérezem

Velká cena Sao Paula – závod

Verstappen slaví další vítězství. Norris zopakoval druhé místo ze sprintu. Alonso a Pérez svedli velkou bitvu o třetí pozici. Nakonec se z bronzu radoval Španěl. Leclerc boural již v zaváděcím kole a po hromadném incidentu v první zatáčce byly vyvěšeny červené vlajky.

Po vítězném sprintu se Verstappenovi naskýtala šance na další triumf. V páteční kvalifikaci na Velkou cenu Sao Paula totiž vybojoval pole position. Vedle něj stál v první řadě Leclerc. Druhá řada patřila po slibné kvalifikaci Aston Martinu. Třetí startoval Stroll a čtvrtý Alonso. Za dvojicí zelených monopostů následovali Hamilton, Norris, Sainz, Russell, Pérez, Piastri, Hülkenberg, Magnussen, Albon, Ocon, Gasly, Cunoda, Ricciardo, Bottas, Sargeant a Čou.

Podoba startovního roštu se ne zcela shodovala se zajetými časy v kvalifikaci. Russell, Ocon a Gasly totiž byli penalizováni ztrátou dvou míst. Všichni se totiž provinili, když zdrželi své soupeře.

Po celý brazilský závodní víkend trápilo jezdce velmi silné opotřebení pneumatik. Před začátkem závodu se proto zdálo být naprosto vyloučeno, že by někdo zvládl absolvovat velkou cenu jen s jednou zastávkou. Pirelli počítalo s dvouzastávkovými, ale dokonce také s třízastávkovými strategiemi.

Už před začátkem závodu se objevily potíže u Russella. Britovi se kouřilo od brzd a mechanici tak na roštu museli na jeho voze pracovat. Podobné to bylo i u Alpine. U Gaslyho se mechanici zabývali bočnicí.

Kvůli velkému využití měkkých pneumatik v předchozích víkendových jízdách už někteří jezdci neměli pro nedělní velkou cenu žádnou čerstvou sadu této směsi. Patřili mezi ně oba piloti Mercedesu, ale také Piastri, Pérez a Sainz. Něco takového se zdálo být jako nevýhoda.

Vyhlídky Mercedesu obecně nebyly dobré. Když pomineme Russellovy problémy s brzdami a chybějící čerstvé měkké pneumatiky, nedařilo se německé stáji ani v sobotu. Její jezdci se trápili se špatným vyvážením, což vedlo k brzkému opotřebení pneumatik. Zatímco Russell projel cílem jako čtvrtý, Hamilton dopadl ještě hůře a obsadil sedmou příčku. Před začátkem závodu nepanoval v táboře „stříbrných šípů“ žádný velký optimismus.

Stejně jako v sobotním sprintu se většina pilotů rozhodla odstartovat na měkké sadě pneumatik. Jedinou výjimkou byl Sargeant, který nazul střední směs. Pilot Williamsu tak nejspíše plánoval delší úvodní úsek, což naznačovalo, že má v plánu jet spíše na dvě zastávky než na tři.

Už v zaváděcím kole přišel šok, po kterém skončil závod pro Leclerca. Monačan se roztočil v sedmé zatáčce a skončil v bariéře. Podle Leclercových slov byly na vině potíže s hydraulikou. Závod tím ale pro pilota Ferrari skončil a druhé místo zůstalo na roštu prázdné. Jelikož ale Leclercovo auto bylo rychle odstraněno, nebylo zapotřebí dalšího zaváděcího kola.

Trvalo to ale jen pár vteřin a vlály žluté vlajky znovu. Tentokrát dokonce musel na dráhu zpomalovací vůz. V první zatáčce totiž došlo k incidentu, při kterém skončil závod pro Albona s Magnussenem. Vše odstartovala kolize pilota Williamsu a Hülkenberga, po kterém Albon narazil také do Magnussena. Od Dána dostal následně zezadu ránu i Piastri.

Závod Alexandera Albona skončil už v první zatáčce. Foto: Williams



Ředitelství závodu se kvůli velkému množství úlomků rozhodlo vyvěsit červené vlajky a závod byl zastaven. V čele zůstával Verstappen, který si start pohlídal. Úspěšný vstup měl i Norris, který se posunul na druhou pozici. Třetí byl Hamilton, čtvrtý Alonso, pátý Stroll, šestý Russell, sedmý Pérez, osmý Sainz, devátý Ocon, desátý Cunoda, jedenáctý Gasly, dvanáctý Bottas, třináctý Čou, čtrnáctý Sargeant, patnáctý Hülkenberg, šestnáctý Piastri a sedmnáctý Ricciardo.

Zatímco Piastri dostal ránu od Magnussena, Ricciarda trefila letící guma z jednoho z vozů. Za normálních okolností by to pro oba Australany znamenalo konec závodu, červená vlajka ale dávala jejich mechanikům možnost vozy opravit a vrátit se do akce. Na zadních křídlech obou monopostů se proto během přerušení usilovně pracovalo.

K restartu došlo ve 14:31 hodin místního času, opět z pevných pozic. Do závodu se mohli vrátit i Piastri s Ricciardem, jejichž monoposty se podařilo opravit. Jelikož se ale na jejich autech pracovalo v garážích, museli oba restartovat závod z boxové uličky.

Pro restart závodu jezdci nasadili další sadu pneumatik. Většina pole zůstávala na měkké směsi, na kterou přešel i Sargeant. Piastri se ovšem rozhodl pro žlutě značenou střední sadu.

I po restartu si pohlídal vedení Verstappen. Na Norrise to zkusil v první zatáčce po vnějšku Hamilton, ke změně pozice ale nedošlo. Hamiltona naopak ve čtvrté zatáčce pokořil Alonso. Španěl se tak posunul na stupně vítězů. Bylo znát, že jezdci přistoupili k úvodním metrům opatrněji než při původním startu.

Do pátého kola závodu se najíždělo v pořadí Verstappen, Norris, Alonso, Hamilton, Russell, Pérez, Stroll, Sainz, Gasly a Ocon. Za bodovanou desítkou se nacházeli Cunoda, Hülkenberg, Bottas, Čou, Sargeant, Piastri a Ricciardo. Sportovní komisaři prošetřili incident mezi Albonem a Magnussenem. Rozhodli se, že trestat nebudou.

Alonso začal ujíždět Mercedesům. Russell hlásil do vysílačky, že nemá v plánu na Hamiltona útočit a prostřednictvím svého inženýra ho žádal o spolupráci.

V sedmém kole se začala dramatizovat situace na čele. Norris zajel nejrychlejší kolo závodu a najednou už na Verstappena ztrácel méně než sekundu. V první zatáčce osmého kola přišel ze strany pilota McLarenu první útok, ale bez úspěchu. To samé následovalo ve čtvrté zatáčce, i tentokrát si ale Verstappen vedení pohlídal. Alonso byl pozadu o dvě vteřiny. Stejný rozestup ale platil také mezi ním a Hamiltonem.

Russell nebyl spokojen s Hamiltonovým počínáním: „V 11. a 12. zatáčce na to musím tlačit až příliš. Ať Lewis buďto zrychlí nebo mě nechá předjet,“ vyzýval svého parťáka. Současně se musel bránit dotírajícímu Pérezovi.

Verstappen přebíral otěže. Začínal Norrisovi ujíždět a v 11. kole už vedl o více než dvě sekundy. K jezdci McLarenu se naopak dotahoval Alonso, který zaostával o vteřinu a tři desetiny.

George Russell zažil neděli plnou frustrace. Foto: Mercedes



Russell sice dlouho odolával, nakonec ho ale Pérez udolal v první zatáčce. V nadcházející DRS zóně se sice Brit málem dostal znovu dopředu, nakonec se ale pilot Red Bullu udržel vpředu. Mexičan se tak mohl vydat stíhat Hamiltona, se kterým bojuje o titul vicemistra. Russell byl nespokojen: „Jak to tedy je? Spolupracujeme?“, dotazoval se svého týmu na své předchozí prosby. „Ještě o tom diskutujeme,“ bylo mu odpovězeno.

Netrvalo dlouho a Pérez Hamiltona skutečně zdolal. Sedminásobný šampion se vzápětí vydal do boxů, kde nazul střední směs. Na tu se přesouvalo stále více pilotů.

Norris byl vyzván svým týmem, aby zrychlil. Jeho ztráta na Verstappena se přesto blížila ke třem vteřinám. Současně ale mohl být klidný na druhém místě, protože před Alonsem vedl už o tři a půl sekundy. Russell zamířil k mechanikům kolo po Hamiltonovi. Na trať se vrátil nedaleko za svým týmovým kolegou, kterému se přibližoval.

U Mercedesu ovšem bylo zaděláno na problém. Hamilton si totiž stěžoval, že ho levé přední kolo táhne doprava.  Ačkoli ale nebyl spokojen se svým vozem, dokázal jet natolik rychle, aby se během zastávek dostal zpět před Péreze. Ten se na dráhu vrátil až za sedminásobným šampionem.

Pérez těžil z čerstvější sady středních gum a dotahoval se zpět na Hamiltona. V první zatáčce 23. kola přišel první pokus po vnějšku, zatím ale neúspěšný. Před čtvrtou zatáčkou už se ale pilot Red Bullu dostal za pomoci systému DRS dopředu zcela bez problému. V boxech odstoupil Čou.

Russell ztratil další pozici. Zvládl ho totiž předjet Stroll. Vzápětí byl do boxů povolán i Alonso. Aston Martin se snažil Španěla udržet na třetí pozici před Pérezem, což se mu podařilo.

Zdálo se, že problémy Mercedesu se opět začínají projevovat v plné síle. Za Strolla se totiž propadl i Hamilton. Verstappen s Norrisem zajeli do boxů současně – ve 28. kole.

Po druhých zastávkách v boxech bylo pořadí Verstappen, Norris, Alonso, Pérez, Stroll, Hamilton, Russell, Sainz, Ocon a Bottas. Za bodovanou desítkou se nacházeli Gasly, Sargeant, Cunoda, Hülkenberg, Ricciardo a Piastri. Zatímco většina přezula na střední sadu, na opačné strategii byli Sargeant, Hülkenberg a Piastri.

Piloti Mercedesu se po ztrátě několika pozic dostali opět k sobě. Russell naháněl Hamiltona, sedminásobný šampion se ale zatím držel vpředu. Souboje „stříbrných šípů“ využíval osmý Sainz a dotahoval se. Tenčil se i náskok třetího Alonsa před Pérezem.

Gasly předjel Bottase. Jeho týmový kolega Ocon současně zamířil do boxů pro měkkou směs. Díky tomu se Gasly dostal na devátou pozici.

Hamilton už se začínal na svých pneumatikách trápit. U Russella to ale vypadalo ještě hůře. Začínal totiž na svého týmového kolegu ztrácet a ve 35. kole ho předjel v první zatáčce Sainz. O dvě kola později se Španěl vypořádal i s Hamiltonem. Toho předjel ve čtvrté zatáčce.

Na špici byly karty jasně rozdané. Verstappen i ve 40. kole udržoval před Norrisem pětisekundový náskok. Lépe se mohl začít cítit také Alonso. Španěla sice zprvu dotahoval Pérez, rozestup mezi nimi ale narostl na dvě sekundy. Po Čouovi nařídila Alfa Romeo odstavit vůz také Bottasovi. Tím se počet pokračujících jezdců snížil na 15.

Alfa Romeo nedojela do cíle s ani jedním vozem. Foto: Alfa Romeo



Russellovo trápení se stupňovalo. Tentokrát předjel Russella i Gasly. Tím ho pilot Alpine odsunul až na deváté místo.

Krátce poté, co se Gasly dostal na osmou pozici, měl důvod k obavám. Cítil totiž, že je něco špatně s jeho brzdami a žádal svůj tým, aby to prověřil. Russell si zajel pro měkkou směs pneumatik. To samé učinil o kolo později také Pérez a Hamilton.

U Aston Martinu věděli, že musí Péreze na měkkých pneumatikách velmi rychle pokrýt. Alonsa proto povolali do boxů hned kolo poté. Španěl se tak mohl vrátit na virtuální třetí pozici. Rozestup mezi ním a Pérezem zůstal na necelých čtyřech vteřinách.

Gasly byl rozjetý. Na čerstvých měkkých pneumatikách dokonce zvládl zajet nejrychlejší kolo závodu a stíhal Hamiltona. Ještě předtím ho před sebe pustil kolega Ocon, který byl na jiné strategii a na opotřebenějších pneumatikách. Vzápětí Gasly Hamiltona skutečně zdolal.

Na měkké sadě to jelo i Pérezovi. Mexičan znovu začal stahovat Alonsa. Osmnáct kol před koncem už je dělilo méně než sekunda a půl. Bylo tak zaděláno na souboj o poslední pódiovou pozici.

Pérez se za Alonsem dlouho vozil. Během té doby dokonce zajel nejrychlejší kolo. Na rovinkách už sice mohl využívat systému DRS, zatím ale žádný přímý útok nepřicházel. Verstappen si odbyl svou poslední zastávku v boxech a na okamžik tak pustil do čela Norrise.

Alonso ukazoval velmi dobrou maximální rychlost. I když totiž Pérez využíval na rovinkách systému DRS, nikdy nebyl tak daleko, aby mohl na pilota Aston Martinu zaútočit. Russellovo trápení vyvrcholilo. Dostal totiž pokyn, aby ze závodu odstoupil.

Norris několik kol po Verstappenově zastávce pokračoval na první příčce. Nejednoho fanouška mohlo napadnout, zdali se McLaren nepokouší závod dokončit na střední sadě a dává tak Norrisovi šanci vyhrát první závod. Verstappen byl ale výrazně rychlejší a bylo jasné, že se na pilota McLarenu velmi brzy dotáhne. Dvanáct kol před koncem byl proto Norris raději povolán do boxů.

Jedenáct kol před koncem přišel první Pérezův útok na Alonsa. Mexičan se pokusil dvojnásobného šampiona předjet po vnější straně v první zatáčce. Španěl si ho ale hlídal a zůstával třetí. Současně ale věděl, že ho čekají i v dalších kolech perné chvíle.

Další kola se nesla v podobném duchu. Pérez se sice Alonsa zvládal držet, díky dobré maximální rychlosti Aston Martinu se ale nikdy nedokázal přiblížit natolik, aby mohl zaútočit. Norris sice po přezutí na měkké gumy zajel nejrychlejší kolo a jel rychleji než Verstappen, i tak ale byl příliš daleko na to, aby Nizozemce ohrozil.

Fernando Alonso se na třetí místo pořádně nadřel. Foto: Aston Martin



V předposledním kole se Pérezovi přece jen podařilo Alonsa v první zatáčce překonat. Španěl se ale snažil reagovat a i v dalším kole zůstával blízko. Ve čtvrté zatáčce posledního kola se Alonso nakonec opravdu vrátil před Péreze.

Verstappen už projel cílem jako první před Norrisem. Pérez to ještě v předposlední zatáčce zkoušel na Alonsa a následně se pokoušel využít i systému DRS na cílové rovince, Alonso ale nakonec stupně vítězů uhájil. Sainz dojel šestý, přestože si v závěru stěžoval, že mu auto nepodřazuje.

p. jezdec tým motor čas/odstup kol body
1. Max Verstappen Red Bull Red Bull 1:26:07,136 71 25
2. Lando Norris McLaren Mercedes +8,277 71 18+1
3. Fernando Alonso Aston Martin Mercedes +34,155 71 15
4. Sergio Pérez Red Bull Red Bull +34,208 71 12
5. Lance Stroll Aston Martin Mercedes +40,845 71 10
6. Carlos Sainz Ferrari Ferrari +50,188 71 8
7. Pierre Gasly Alpine Renault +56,093 71 6
8. Lewis Hamilton Mercedes Mercedes +62,859 71 4
9. Juki Cunoda AlphaTauri Red Bull +69,880 71 2
10. Esteban Ocon Alpine Renault +1 kolo 70 1
11. Logan Sargeant Williams Mercedes +1 kolo 70 0
12. Nico Hülkenberg Haas Ferrari +1 kolo 70 0
13. Daniel Ricciardo AlphaTauri Red Bull +1 kolo 70 0
14. Oscar Piastri McLaren Mercedes +2 kola 69 0
DNF George Russell Mercedes Mercedes - 57 0
DNF Valtteri Bottas Alfa Romeo Ferrari - 39 0
DNF Čou Kuan-jü Alfa Romeo Ferrari - 22 0
DNF Charles Leclerc Ferrari Ferrari - 0 0
DNF Kevin Magnussen Haas Ferrari - 0 0
DNF Alexander Albon Williams Mercedes - 0 0


Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 524, 2. Pérez 258, 3. Hamilton 226, 4. Alonso 198, 5. Norris 195, 6. Sainz 192, 7. Leclerc 170, 8. Russell 156, 9. Piastri 87, 10. Stroll 63, 11. Gasly 62, 12. Ocon 46, 13. Albon 27, 14. Cunoda 13, 15. Bottas 10, 16. Hülkenberg 9, 17. Ricciardo 6, 18. Čou 6, 19. Magnussen 3, 20. Lawson 2, 21. Sargeant 1, 22. De Vries 0.

Pohár konstruktérů: 1. Red Bull 782, 2. Mercedes 382, 3. Ferrari 362, 4. McLaren 282, 5. Aston Martin 261, 6. Alpine 108, 7. Williams 28, 8. AlphaTauri 21, 9. Alfa Romeo 16, 10. Haas 12. Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Red Bull