Novinky

  • 09.05.2024 Bad Z FIA odchází generální ředitelka, Natalie Robynová

  • 09.05.2024 Neutral Americký kongres vyšetřuje, proč Liberty odmítla Andrettiho

  • 03.05.2024 Good David Sanchez je technickým ředitelem Alpinu

Facebook Instagram

Věži, připraven k pojíždění na dráhu . . . .

Věži, připraven k pojíždění na dráhu . . . .

Champ Cars GP of Cleveland - před závodem

Tuhle větu asi spotteři na Clevelandském letišti tento týden nezaslechnou. Ve sluchátkách jejich receiverů nahradí komunikaci pilotů přilétávajících a odlétávajících letounů čilá komunikace mezi piloty závodních vozů Champ Cars a jejich týmy. Série totiž tento týden zavítala k dalšímu závodu na další dnes již klasickou trať a tou je letištní okruh na Cleveland Burke Lakefront Airport.
 
Nápad uspořádat závod série CART na zdejším letišti se poprvé ujal v roce 1982 a historicky prvním vítězem zdejšího závodu se stal Bobby Rahal. Nejúspěšnějším jezdcem historie závodů v Clevelandu je však bývalý dvojnásobný šampion F1 Brazilec Emerson Fittipaldi, který zde dokázal zvítězit třikrát a třikrát dokázal zajet pole position.
 
Idea postavit v Clevelandu letiště na pobřeží jezera vznikla ještě před druhou světovou válkou při Výstavě Velkých jezer v roce 1936, ale druhá světová válka načas všechny snahy o realizaci odsunula. Letiště tak mohlo být oficiálně otevřeno až v roce 1947. Letiště je oficiálně spravováno městskou správou přístavu a v případě potřeby poskytuje městu své záchranářské a hasičské týmy. Město na oplátku pomáhá letišti při odklízení sněhu a dodává i pracovníky pro různé profese, které na letišti najdou uplatnění. Kromě Grand Prix hostí Burkeho letiště i velký letecký den, který se pravidelně koná v září.
 
Letištní okruh v Clevelandu je tradičně jedním z nejobtížnějších okruhů v celém šampionátu, protože zcela rovná trať nabízí pilotům jen málo orientačních bodů. Ze stejného důvodu je však velmi oblíbená u diváků, protože z hlavních tribun je skvělý rozhled po celém okruhu. Široká trať vinoucí se po pojížděcích a startovacích drahách však nabízí jezdcům hned několik různých stop a Cleveland tak bývá dějištěm strhujících bitev.
 
Kritickou bývá zpravidla hned první zatáčka po startu. "Všichni ví, že pokud vedoucí vůz zůstane po startu na levé straně dráhy, s velkou pravděpodobností se najde několik dalších, kteří se ho pokusí předjet po pravé straně. Většinou tomuto pokušení neodolá několik pilotů, což má za následek, že se pak chce v jednom okamžiku stěsnat do jednoho místa v zatáčce třeba deset pilotů, což jak všichni víme prostě nejde." Tolik ke startu v Clevelandu Sebastien Bourdais.
 
Cleveland Burke Lakefront Airport
 
Délka trati:            2,106 míle, 10 zatáček
 
Loňský vítěz:            Sebastien Bourdais (Newman/Haas Racing)
Loňské pole position:            Paul Tracy            0:57,546
 
Rekord tratě:
Nejrychlejší kolo:            10.7.1998        Jimmy Vasser             0:56,417
 
Časový program (SEČ):
 
Pátek 24.června
17:15 – volný trénink 1
19:00 – volný trénink 2
19:25 – kvalifikace 1
 
Sobota 25. června
16:15 – volný trénink 3
20:00 – volný trénink 4
20:25 – kvalifikace 2
 
Neděle 26.června
16:00 – warm-up
20:00 – Start GP of Cleveland
 
Podle současného programu (24.6.) by měl být závod na Eurosportu až v pondělí 27.6. ze záznamu, a to ve 24:00. Doporučujeme sledovat programové změny na Eurosport.com
 
Zajímavosti k Clevelandu:
 
  • Největší počet pole position – Emerson Fittipaldi (3), Danny Sullivan (3), Alex Zanardi (2)
  • Pouze dva jezdci dokázali zvítězit v Clevelandu dvakrát za sebou – Alex Zanardi (1997,1998) a Sebastien Bourdais (2003,2004)
  • Třikrát v historii závodu dokázal zvítězit pilot – nováček série