FIA zabrání opakování dominance Mercedesu

Vychází naproti slabším.
Jak se s každým měsícem přibližuje nová éra F1 s novými pohonnými jednotkami, stále více se skloňuje rok 2014. To je rok, kdy Lewis Hamilton získal první titul s Mercedesem, Mercedes poprvé vyhrál Pohár konstruktérů a za obojí vděčil hlavně své pohonné jednotce. Mnozí fanoušci, hlavně Ferrari a Red Bullu a později McLarenu, se však na závody dívali s frustrací, že jejich tým nemá šanci na rychlé zlepšení. Opakování situace má pomoci předejít nové pravidlo o tzv. ústupcích, což budou jakési úlevy z omezení pro slabší.
Opět se díváme do minulosti, kdy měl závod v utrácení automobilek brzdit žetonový systém. Každý výrobce měl na sezonu „žetony“, kterými musel „platit“ za možnost změnit konkrétní část pohonné jednotky. Bylo na šikovnosti výrobce o kolik ji dokázal zlepšit, když se už rozhodl nasadit novou verzi motoru, turba nebo jiné části, ale konkurenti Mercedesu se přesto cítili omezováni a nakonec, s benevolentním souhlasem Mercedesu, dosáhli zrušení žetonového systému.
Pro příští rok je nastaven podstatně komplexnější systém. Výrobci pohonných jednotek (PJ) mají nastavený rozpočtový strop a omezenou práci s dynamometrem, podobně jako týmy již léta pracují pod rozpočtovým stropem a s omezením práce ve větrných tunelech a s CFD, i když motorářům se ještě přidala homologace částí PJ na delší časové úseky. A týmy však mají z omezení úlevy, a to tím větší, čím horší je jejich pozice v Poháru konstruktérů. A něco podobného se nyní zavedlo i pro výrobce PJ.
„Máme i nové výrobce a na začátku cyklu bude samozřejmě existovat riziko velkých rozdílů,“ řekl Nikolas Tombazis, ředitel seriálů monopostů FIA, jenž shodou okolností opustil Ferrari v rámci personálního zemětřesení v roce 2014, ačkoli jako šéfdesignér nenesl zodpovědnost za výkon motoru. "Kromě toho máme rozpočtový strop pro výrobce, což znamená, že zaostávající výrobci nebudou moci sypat do vývoje nekonečné množství peněz, aby dohnali nejlepší. A aby bylo možné uzavřít případnou propast, FIA implementovala do technických pravidel sezony 2026 další nový systém. Koncept nazýváme ADUO, je to akronym Additional Development and Upgrade Opportunities (dodatečné příležitosti vyvíjet a vylepšovat).
Ti pod určitou úrovní, v závislosti na tom, jak hluboko pod úrovní budou, dostanou benefit akumulovaný za celý rok. Benefit bude ve třech kategoriích, a to peníze na vývoj (navýšení rozpočtového stropu), hodiny na dynamometrech navíc, plus možnost homologovat motor. Takže ti vzadu dostanou příležitost dohnat dotáhnout se.“
Hráči této hry souhlasí, že dlouhé zachování výhody jednoho nakonec uškodí každému u stolu. Slabší tedy budou dostávat karty navíc. Foto: Mercedes
Přesněji se v nových pravidlech píše, že FIA na základě dohodnuté metodologie změří výkon všech pohonných jednotek a každému výrobci z nich po prvních pěti závodních víkendech vypočítá průměr. Každému, kdo bude za nejlepším zaostávat o více než 3 procenta výkonu, udělí ústupky.
Tombazis odmítá mluvit o dorovnávání výkonu nebo rychlosti. Nejedná se o systém, který by někomu přidal kilogramy balastu navíc nebo ubral palivo, protože ostatní nestíhají. Ti slabší budou mít volnější ruce při vylepšování svých PJ, ale pořád je musí dokázat vylepšit, musí být ochotni utratit peníze na poctivý vývoj a výsledek jejich snažení nebude nijak garantován. A ti nejlepší budou také pokračovat ve vývoji, i když s méně zdroji budou muset pracovat efektivněji, jinak si výhodu neudrží.
Není to už taková káď se žraloky, jako když si každý dělal, co chtěl (a na co měl peníze), ale není to ani komunismus ve stylu Le Mans, je to něco uprostřed. A podobný, ale prostší systém F1 připravuje i pro výrobce, kterých PJ budou velmi nespolehlivé. Po určitém počtu odepsaných PJ se výroba dalších přestane počítat pod rozpočtový strop, aby tam zůstal dostatek peněz na vývoj, tedy na odstranění nespolehlivosti, jinak by se výrobce ocitl v začarovaném kruhu.
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: Mercedes